על פריחת האומנות בסביבת הכרמל

אז מה הקשר בין תנורי קרמיקה לבין אזור הכרמל? רכס הכרמל וסביבתו הפסטוראלית מעניקים לרבים מאתנו הרגשה ברורה ונעימה של ביתיות ושייכות.

31.10.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
על פריחת האומנות בסביבת הכרמל

תושבי חיפה והיישובים הסמוכים המתפרסים על הרכס הירוק מוצאים באזור זה שלל יתרונות, החל מהנוף הירוק והפסטוראלי המשולב בכחול של הים התיכון ועד המיקום הגיאוגרפי המרכזי יחסית, מרחק כשעת נסיעה ממרכז הארץ וכשעה עד שעתיים מהגליל העליון וירושלים.

השילוב בין איכות החיים והנוף המרגיע משכו לסביבה גם לא מעט אומנים יוצרים אשר השתקעו ביישובי הכרמל, כאן הם נותנים דרור ליצירתיות שלהם במגוון תחומים שונים מעולם האומנות. נוף יפה, פסטוראלי או ססגוני, משפיע מאוד על יצירתיות של אומנים ולכן ניתן למצוא באזורים יפים יותר אומנים שמעבירים סדנאות, תנורי קרמיקה בעבודה, רחובות ססגוניים עם ציורי קיר ופסטיבלים בהם מוכרים האומנים את יצירותיהם, בעיקר בחגים השונים ובסופי השבוע.

קרמיקה, ציור, כדרות, מוסיקה ועוד – חיי האומנות של סביבת הכרמל

התחומים בהם בוחרים להביע עצמם אומני הכרמל רבים ומגוונים. ביישובים הפונים לכיוון חוף הכרמל דוגמת עין הוד ניתן למצוא ריכוזי אומנות מסקרנים, הכוללים ציירים, פסלים, כדרים, מוסיקאים ועוד.

גם מחירי השכירות הסבירים בהחלט של האזור הופכים את היצירה האומנותית לאפשרית עבור אומנים צעירים ומבוגרים כאחד. כך, ניתן למצוא ברבים מיישובי הסביבה לא מעט סדנאות יצירה, סטודיו לציור או ליצירה בקרמיקה, סדנת פיסול ועוד. במקרה של תחומים מסוימים מעולם האומנות קיים צורך בהקמת סטודיו או סדנה רחבי ידיים, לא רק על מנת לספק מרחב פיסי בו ניתן יהיה ליצור ולתת דרור למוזות האומנותיות, אלא גם על מנת להכיל את הציוד הכבד והגדול המשמש את היוצרים בתחום זה. למשל, במקרה של סדנת כדרות או קרמיקה דרוש מקום להצבת תנורי קרמיקה המשמשים לתהליך יצירת העבודות, במקרה של סדנת פיסול נדרש מקום רב לעבודה וגם לאחסון החומרים והפסלים הגמורים או אלו הנמצאים באמצע תהליך ההכנה וכד'.

בין אם היצירה של אומן מסוים דורשת לא יותר מנוף נעים, שקט יחסי ושכנים טובים ובין אם גם מקום להכלת תנורים לשריפת קרמיקה או יציקה של פסלי ברונזה, יישובי הכרמל מספקים את התנאים הדרושים, במחירים סבירים ואף נמוכים בהשוואה למרכז הארץ.

איך משמרים ומטפחים את המצב הקיים?

לאחר שהזכרנו את מחירי השכירות הנוחים יחסית המאפשרים לאומנים רבים להתמקם באזור הכרמל, להביא לאזור את תהליך היצירה שלהם וכך ליצור סביבה אומנותית, תוססת ומלאת חיים ויופי, עולה השאלה המתבקשת – מה יקרה בעוד כמה שנים כאשר מחירי השכירויות עלולים לעלות, בדומה למגמה המתרחשת באזורים רבים אחרים בארץ?

על מנת לשמר את המצב הקיים ואף לטפח אותו ולגרום לאומנים נוספים להגיע ליישובי הכרמל, נדרשת חשיבה קדימה מצד ראשי הערים והיישובים, כמו גם התושבים הוותיקים, בעלי השטחים והקרקעות באזור. ניתן להזין תקציבים ולקדם תכניות מסוימות לשימור הפריחה האומנותית שחווה רכס הכרמל בעשורים האחרונים, להקצות אזורים מסוימים אשר אינם בשימוש לסדנאות יצירה המושכרות במחירים הנמצאים בפיקוח ועוד.

הפריחה האומנותית באזור הכרמל היא בגדר אינטרס תרבותי של ממש עבור תושבי הסביבה וילדיהם. שווה להשקיע באינטרס זה, ולנסות ולהפוך את האזור למרכז אומנותי פעיל ותוסס אפילו יותר ממה שהוא כיום.

אומנות

תגובות

מומלצים