מוכנות מערכת החינוך לרעידת אדמה בישראל

על רקע הפרסומים על רעידות האדמה הקטלניות באיטליה והדיונים על מוכנות העורף בישראל, זינוק של מאות אחוזים בהתקנת מערכות לחיזוי רעידת אדמה במוסדות החינוך בישראל.

08.11.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מוכנות מערכת החינוך לרעידת אדמה בישראל

שוקי פליין, מנכ"ל רשף בטחון, זכיינית משרד החינוך: עד היום הושקעו כ- 8 מיליון ₪ בהתקנת המערכות לחיזוי בכ- 1,00 בתי ספר ונדרש תקציב נוסף של 30 מיליון ₪ להשלמת הפרויקט בכלל בתי הספר.

רעידת אדמה קטלנית בישראל היא שאלה של זמן, על פי המומחים. הסטטיסטיקה ומחזוריות הרעידות מלמדות שמידי 90 שנה מתרחשת רעידת אדמה חזקה בישראל, כשהאחרונה ארעה בשנת 1927, כך עולה בין היתר מהנתונים שהוצגו בשבוע שעבר בכנסת במסגרת הדיונים במוכנות העורף לרעידות אדמה.

על פי תרחיש האימה שהוצג, רעידת אדמה עוצמתית בישראל עלולה לגרום לכ- 7,000 הרוגים וכ- 9,500 לכודים. על פי תרחיש זה, עלולים כ- 17,000 בתי אב למצוא עצמם חסרי בית.

על רקע נתונים אלה מפרסמת היום חברת רשף ביטחון, מקבוצת תגבור, כי בשנתיים האחרונות חל גידול של כ- 500% בהתקנת מערכות חיזוי והתראה לרעידות אדמה בבתי ספר בישראל. רשף ביטחון היא זכיינית, אחת מתוך שלוש, של משרד החינוך במיגון בתי הספר ברחבי הארץ.

לדברי שוקי פליין, מנכ"ל רשף ביטחון, בתי ספר מהווים את מוקד הסיכון הגדול ביותר ברעידת אדמה, בשל ריכוז הילדים במבנים שחלקם הם מבנים ישנים המועדים להתמוטטות בקרות אירוע. לדבריו, בישראל פועלים כיום כ 4,500 בתי ספר, מתוכם כ 1,500 בתי ספר ישנים שהוקמו לפני שנת 1980 , המוגדרים כמסוכנים במקרה של רעידת אדמה חזקה.

הנחיות שפרסם משרד החינוך בשנת 2014 קבעו,  כי בכל בית ספר חדש יש להתקין מערכת שמספקת עשרות שניות של התרעה מוקדמת מרעידת אדמה וביצוע תרגולת מהירה של הימלטות ופינוי, מה שמעלה בעשרות אחוזים את הסיכוי להצלת חיים , לפי מפרט שקבע המכון הגיאופיסי. כמו כן נקבע בהנחיות אלה, שיש להתקין מערכות חיזוי בכל בתי הספר הישנים והוקצה לכך תקציב של כ – 8,000 ₪ לבי"ס.

לדברי פליין, עד לשנת 2015 כ-150 ביה"ס בלבד היו בעלי מערכות חיזוי, כאשר נכון להיום יש כמעט 1000 בתי ספר ממוגנים, זינוק חד של כ-500%. לדבריו, משרד החינוך השקיע בפרוייקט כ-8 מיליון ₪ והתקציב להשלמת הפרויקט בכלל בתי הספר בישראל נאמד בכ- 30 מיליון ₪ נוספים.

לדברי פליין, "איום רעידת האדמה על אוכלוסיית ישראל גדול כיום מכל איום אחר. ריזום של תלמידים בבתי ספר הופך אותם למסוכנים ביותר בעת רעידת אדמה. מבנים לאורך השבר הסורי אפריקאי וקו שבר יגור מבית שאן עד הצ'ק פוסט, מועדים יותר לרעידות אדמה, אך לא רק. יש סיכונים נוספים שעדיין לא מופו במלואם וסוג הקרקע קריטי אף הוא ליכולת העמידה של מבנה בטלטלה. מערכות ההתרעה הן אלו שתצלנה חיי אדם ברעידה שתתרחש בישראל, ויגדילו את יכולת השרידות של מי שיפגע. החובה המשפטית והמוסרית לדאגה לחיי ילדינו היא של הרשויות המקומיות, שמפנות את התקציבים לנושא."

רשף בטחון מתקינים כיום במוסדות החינוך את מערכת חיזוי רעידות אדמה הנחשבת לטובה ולאמינה מסוגה בעולם, והיחידה שעברה את כל הבדיקות המחמירות, כולל במרכז הגדול ביותר בעולם לרעידות אדמה בבופאלו טקסס, בשם זכתה לציון 100% של התרעה מוקדמת  ו0 % של התראות שווא.

המערכת המותקנת מזהה בכל רגע את תנודות הקרקע במקום ויודעת להבחין בגלים המקדימים האופייניים לרעידת אדמה, מיד עם זיהוי הגלים הללו מפיקה המערכת התרעה קולית. ההתרעה מוקדמת מקו השבר מגיעה 15-20 שניות יקרות מפז לפני גל ההרס מה שממזער משמעותית את הנזקים והפגיעות בנפש.

מערכות כריזה מתריעות והשוהים מקבלים עשרות שניות עד התמוטטות מבנים או חלקים במבנים. מיד עם ההתרעה מתחילים השוהים באתר לנוע מאזורים פחות בטוחים לאזורים בטוחים יותר. חיי רבים ניצלים, ואלו אשר לא מספיקים להימצא מחוץ למבנה, מגדילים את שרידותם בכך שנמצאים בחללים מוגנים יחסית בתוך המבנה (למשל חדרי מדרגות), עד לחילוץ.

בנוסף, רשף בטחון מפעילה את מרכז החיזוי והבקרה של רכבת ישראל המנטר את כל מסילות הברזל ברחבי הארץ למקרה של רעידות אדמה. רשף בטחון מפעילה מוקדים דומים במפעלים רגישים ובמפעלים חיוניים במשק (מל"ח - משק לשעת חירום) .

תגובות

מומלצים