כיצד השפה האנגלית יכולה לחבר בין אנשים?

עד לפני שני עשורים היה בשימוש מושג שכמעט ונעלם "חברים לעט". מכתבים שהוחלפו בין שני אנשים, חברים לעט, שלרוב מעולם לא ראו זה את זה פנים מול פנים, וכנראה לעולם גם לא יתראו.

11.11.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כיצד השפה האנגלית יכולה לחבר בין אנשים?

קשרים אלה פעמים רבות היו עם חברים לעט ממדינה אחרת ונכתבו בשפה האנגלית, והיו מעין מקום מפלט להתייעצות אישית ולשיתוף בסיפורים אישיים, בדומה לתפקידם של בלוגים ופורומים כיום, בעידן האינטרנט.

השפה האנגלית הייתה השפה המקשרת בין דוברי שפות שונות מכל העולם, כאשר חברים לעט מישראל ומסין התכתבו באנגלית, ואחרים ממדינות שונות באירופה דוברות שפות כמו הולנדית, צרפתית, איטלקית ובעצם כל שפה – כאשר הגשר בין המדינות היה השפה האנגלית. יש שהשתמשו בחברים לעט במסגרת שיעורי אנגלית בבית הספר או כתקשורת עם בני קהילות יהודיות בארה"ב, וקשרים הדוקים נבנו באמצעות מעטפה, בול ומספר מילים כתובות בכתב יד בעט או בעיפרון.

המדיה השתנתה – השפה המגשרת נשארה השפה האנגלית

השילוב בין חיבור אינטרנטי מהיר מכל מקום בעולם לבין חדירת הטלפונים החכמים רוויי האפליקציות שינו את דרך התקשורת בין אנשים. את המכתבים הארוכים או את הגלויות שנשלחו עם בולים מרהיבים החליפו מסרונים קצרים באמצעות SMS, תוכנות צ'ט ואפילות שיחות וידיאו. אפילו המילה "שיתוף" שינתה את משמעותה והפכה להיות ביטוי מעולם הרשתות החברתיות. רק דבר אחד נותר כשהיה – שפת התקשורת המקובלת בין אנשים בכל העולם, דוברי שפות שונות, נשארה האנגלית.

תוכנות רבות ניסו לגשר על הבדלי השפות. תוכנות מקומיות המותקנות על המחשב שהציעו תרגומים של טקסטים, שנים רבות לפני שהחברות הגדולות יצאו עם פתרונות מקוונים לתרגום, אך עד היום לא הצליחו לספק תרגום איכותי לכמות גדולה של טקסט או למשפטים ארוכים שלמים, מבלי שיהיה ניכר שמדובר בתרגום שנוצר על ידי מכונה ולא על ידי אדם השולט בשתי השפות. התקשורת הבין-אישית באנגלית עדיין מחייבת ידיעה של השפה ברמה בינונית ומעלה.

יוטיוב שינה את כללי המשחק

הפלטפורמה האינטרנטית שמאפשרת לנער מדרום אפריקה, לנערה מבריטניה, לקונדיטורית מקנדה ולקומיקאי מארה"ב להתפרסם, ובאופן דמוקרטי ממש – היא יוטיוב, שהצמיחה דור חדש של אנשי תקשורת: היוטיוברים. אנשים שהתחילו לדבר למצלמה ולהעלות סרטוני vlog, מערכונים ומדריכים לרשת הפכו לכוכבים. הם מתקשרים עם הצופים הקבועים והמזדמנים באמצעות הרשתות החברתיות ובעיקר בתוך הפלטפורמה עצמה – בחלק המיועד לתגובות, שנמצא מתחת לסרטון. השפה הבינלאומית של יוטיוב היא אנגלית. עם זאת, קהל הצופים יכול להגיע מכל מקום בעולם, ולמעשה – גם קהל היוטיוברים עצמו.

היוטיובר בעל הערוץ הפופולארי ביותר הוא PewDiePie, בחור שבדי שבחר לצלם את הסרטונים שלו באנגלית, וכך הרחיב את קהל המנויים לערוץ שלו ליותר מ-47 מיליון איש. יוטיוב מאפשרת לכל אדם באשר הוא לפרסם סרטוני וידאו, אך אם תרצו להגיע לקהל הרחב ביותר – תצטרכו לעשות זאת באנגלית. היוטיוברים המצליחים ביותר הם אלה שמתקשרים ישירות עם הצופים שלהם: עונים על שאלות, משדרים שידורים חיים בהם הם מגיבים על ציוצים בטוויטר בזמן אמת, והכל – באנגלית. החדשות הטובות הן שאין צורך לצאת מגבולות הארץ או אפילו מהבית הפרטי כדי לתקשר בחופשיות עם כל העולם.

לסיכום, ניתן לראות את החשיבות הגבוהה של שליטה בשפה האנגלית, מכיוון שהיא מהווה יתרון משמעותי בכל מישור בחיים – הן באפשרות לתקשורת עם חברים או עם בני משפחה דוברי אנגלית מעבר לים, והן ביכולת לצרוך תכנים בידוריים וחברתיים, או אפילו לייצר אותם בעצמכם ולתקשר עם קהל צופים מכל העולם. ידיעת השפה האנגלית פותחת צוהר לעולם כולו עבור מיליארדי אנשים ברחבי העולם ופותחת הזדמנויות ייחודיות, במיוחד עבור ישראלים החיים במדינה קטנה ומבודדת יחסית במזרח התיכון.

המאמר מובא לך באדיבות ברלינגטון אינגליש חיפה

 

אנגלית

תגובות

מומלצים