האיש שהציל רמטכ"ל ושר ביטחון אבא לדרוזים

א', יהודי לבנוני שעלה לארץ בשנת 1970, אחד ממקימי צבא דרום לבנון, רמ''ד ערבית בלוחמה אלקטרונית, החיילים הדרוזים הבודדים ביחידה מכנים אותו "דוד" נחשפים לסוד.

12.11.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האיש שהציל רמטכ"ל ושר ביטחון אבא לדרוזים

א' רמ''ד ערבית בלוחמה אלקטרונית, יהודי לבנוני שעלה לארץ בשנת 1970 עם המשפחה מלבנון דרך הסוכנות היהודית.

מחניך הפך למפקד למדריך והיום מכהן בתפקיד ראש מדור. כאשר (א') הגיע ארצה ישר התגייס לקורס אלחוטני מורס של חיל הקשר. בסוף הקורס הגיעו אנשים מהל''א. ברגע שגילו את הבקיאות של (א') בערבית (חי בלבנון עד גיל 15) מיד גויס ליחידה שאז עוד הייתה בחיתוליה. תפקידה אז כמו היום, היה לחסום את רשתות הקשר של האויב כדי למנוע ממנו להעביר מידע.

אומנם כיום הוא יושב במשרד ממוזג, ואת המדים פשט מזמן, אך לאורך שנות שירותו הכיר א' את השטח מקרוב, והיה לוחם ל''א. לאורך מבצעים רבים החל מגיוסו, זמן קצר לאחר מלחמת יום כיפור, ועד היום. מתוקף שירותו רב השנים והידע המקיף שלו בערבית על ניביה השונים.

א' נולד בלבנון להורים יהודים לבנונים: "בלבנון כל היהודים גרו ברחוב ואדי אבו ג'מיל, יחד עם כמה נוצרים ומוסלמים, כשהתחילו הבעיות עם הפלסטינים פייר ג'מייל מנהיג הפלנגות בשנות השישים שמר עלינו ובכל הכניסות לרחוב הציב עמדות בידוק, בשנת 68 התחילו המהומות ואבי ז"ל החליט שכולנו עולים לארץ, הסוכנות היהודית עזרה לנו היינו בקפריסין שבוע ימים ומשם עלינו לארץ".

סמל פ', בית ג'אן

"אני נשוי ליהודייה מצריה, גידלנו את ילדינו וכולם יודעים ערבית, בבית מדברים 80 אחוז בערבית ועשרים אחוז עברית". 

א: "בשנת 76' אותרתי כאדם היחיד בעל ידע מספיק גם בלוחמה אלקטרונית וגם בלבנונית", הוא מספר, "ובמשך שנה שלמה העברתי שיעורי קשר בערבית לפלנגות הנוצריות של צבא דרום לבנון. זו הייתה חוויה מדהימה, נהניתי מאוד לחזור לשפת האם ולמנהגים ולתרבות שגדלתי עליהם. זו הייתה שנה מהנה מאוד".

בשנת 78' השתתף (א') במבצע ליטאני באירוע שאותו הוא מגדיר כשיא של השירות שלו. "ישבנו בבסיס מישר ושם הייתה לנו עמדה חסמנו את אותות הקשר של האויב. ישבנו בתוך האולם של הרושמים. אף אחד לא נתן לי משימה, ובגלל הידע שלי בשפה חיפשתי רשתות אויב להאזין להן. שמעתי קצין טיווח של האויב מנסה לטווח מסוק ציוני" מפה לשם (א') הציל מסוק, בדיעבד הסתבר שבאותו "מסוק ציוני" ישבו הרמטכ''ל דא''ז מוטה גור ושר הביטחון, עזר ויצמן.

"אני לא נתנתי להם לדבר ביניהם, ושיבשתי להם את הקשר ולא אפשרתי להם להעביר את הנ"צ, לא אישרו לי ובכל זאת עשיתי את זה ואפשרתי למסוק הזה לנחות, אחר כך הודיעו לנו בטלפון שהיו בו הרמטכ"ל ושר הביטחון, מאז נתנו הנחיה ששר הביטחון והרמטכ"ל לא טסים ביחד", הוא מספר.

"המפקד שלי דאז אסף את הגדוד שלי ושיבח אותי. עד היום יש לי קשר משפחתי בלבנון של קרובי משפחה שחיים שמה".

א רמ''ד ערבית בלוחמה אלקטרונית

"במלחמת לבנון ב82 חתמתי על טופס כדי להיכנס ללבנון כי החיילים שלי היו שמה, כל המלחמה הייתי בעאליה ובחמדון".

אחד מתפקידיו העיקריים שלא הרבה יודעים הוא אחד ממקימי צבא דרום לבנון, מפקד המרכז באותה תקופה 1976 נתן לו משימה סודית ואישית, לקחת חלק מהמבצע הזה עקב הידע שלו בערבית ובקשר.

"אני הייתי בין אלה שהקימו את צבא דרום לבנון, ב76 אותרתי ע"י צה"ל  כאדם היחיד שיכול ללמד קשר בערבית, אז היו הפלנגות אז לקחו אותם והקימו את צד"ל, אני לימדתי את כל חיילי צד"ל קשר בשנת 76".

השאיפה של (א) היא שבמשך השנים בל''א, יפתחו תפקידים חדשים ויבואו מתגייסים נוספים ליחידה כך שתהיה מוכרת לבני העדה הדרוזית כיחידת אם.

א' " אנחנו מאתרים את החיילים הטובים ביותר עם הרקע הטכנולוגי וכמובן השפה מאוד חשובה, אני למשל ראש מדור ערבית, ביחידה אני כל יום מתעדכן, שומע רעיונות של החיילים ואני גודל יחד איתם".

"יש לי חמישה חיילים דרוזים שהם תותחי על, ממושמעים ביותר, חכמים ופיקחים מדליה עוספיה גת בית ג'אן ועוד, הם ברמה הגבוהה ביותר".

ביחידת הלוחמה האלקטרונית ישנם מספר דרוזים, במדור ערבית משרת, סמל פ', בן 20 מבית ג'אן.

סמל פ' הגיע ליחידה דרך קרוב משפחה (סא''ל במי'ל), שסיפר והמליץ לו על היחידה. הוא הגיע למדור לאחר זמן רב שלא היה דרוזי ביחידת הלוחמה האלקטרונית, אחרון הדרוזים היה לפני כ-14 מחזורים.

את דרכו ביחידה התחיל בקורס של כחצי שנה, לאחר מכן מיונים לבה''ד והתקבל. לאחר מכן, עבר הכשרת מפקדים בקרית ההדרכה, חזר לבה''ד כמפקד באחת המחלקות וכיום הוא משרת כחייל בתפקיד רגיש במרכז הלוחמה האלקטרונית.

פ' רצה להגיע ליחידה, רצה תפקיד קרבי שמשלב את השפה הערבית ואת העולם הטכנולוגי "רציתי להשפיע במקום שאני הכי יכול לתרום בו, לפני שהגעתי לא היה מישהו שדובר ערבית, רציתי למנף את השפה בגדוד לרמה הגבוהה ביותר. התפקיד משלב כל כך הרבה עולמות שאני לא יכול בכלל לתאר".

פ ו א לוחמה אלקטרונית

בנוסף, פ' מתאר איך ההרגשה להיות חלק ממערך כל כך גדול ומשפיע, שלוקח חלק משמעותי במבצעים ובכלל.
הוא יוצא לתראו''גים ותרח''טים ומשלב בין עולם ההדרכה לעולם המעשי בשטח.

פ' מספר על הקשר בינו לבין סגן מ' הבה''ד ורמ''ד ערבית, אזרח עובד צה''ל א:

"אני מרגיש שהוא כמו משפחה בשבילי. אצלנו בעדה הדרוזית כל מבוגר שאנחנו מעריכים ורוכשים לו כבוד, אנחנו מכנים אותו "דוד" כדי להדגיש את הקרבה והחום.

הוא תמיד שואל ודואג לשלומנו, תמיד שם שצריך אותו ואני תמיד יודע שאני יכול לסמוך עליו לכל פנייה או בעיה שלי".

תגובות

7. סמיר לפני 7 שנים
יישר כוח
6. חייל לפני 7 שנים
יודעים הכל
5. בחור צעיר לפני 7 שנים
להחשף לצעירים שיתגיסו בקרוב
4. דורזי לשעבר לפני 7 שנים
אהבתי את הסיפור המיוחד
3. אמא לחייל לפני 7 שנים
אנשים שבזכותם אנו כאן חיים
2. דרוזי לפני 7 שנים
א אוהבים אותך מאוד
1. ג.עזאם לפני 7 שנים
א. אבא לדרוזים

מומלצים