המיצב משקף את מצב החינוך בדליה ועוספיה

על פי נתוני מבחני המיצ"ב חלה עלייה בממוצע תוצאות המבחנים אצל התלמידים היהודים, במגזר הערבי הפערים נותרו גדולים ובעיקר בעוספיה ודליה שמדד ההישגים מגיע ל 60, בחט"ב דליה הנתונים מחייבים ועדת חקירה.

15.11.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המיצב משקף את מצב החינוך בדליה ועוספיה

משרד החינוך פרסם את נתוני מבחני המיצ"ב הארצי והמגזרי לשנת הלימודים תשע"ו, על פי הנתונים חלה עלייה בממוצע תוצאות המבחנים באנגלית, במתמטיקה ובערבית, אצל התלמידים היהודים.

נתוני המיצב שפורסמו מעידים על פערים גדולים בין החינוך במגזר הלא יהודי למגזר היהודי, על פי מדד ההישגים בדאלית אל כרמל המדד 60 שזה מאוד נמוך.

מקיף דאלית אל כרמל התיכון לפי המדד  80

יסודי ג דאלית אל כרמל 70

בית ספר חדשני 70

יסודי א דאלית אל כרמל 70

יסודי ב דאלית אל כרמל 50

חט"ב קופטאן 12

הנתונים מחייבים ועדת חקירה על כל המערך החינוכי החל מהגן ועד לתיכון כולל בדיקה יסודית לחומר שנלמד.

על פי הנתונים תלמידי המגזר הלא יהודי ממשיכים לככב בסוף טבלת ציוני המיצ"ב גם בשנה החולפת, למעט הקפיצה הגדולה בציוני תלמידי כיתות ה' באנגלית של 35 נקודות שמיצבה אותם לראשונה לצד הציון הממוצע של תלמידים מרקע כלכלי נמוך (525). במתמטיקה ובאנגלית של כיתות ה'  במגזר הלא יהודי חלה עלייה של כ-12 נקודות ובכיתות ח' הציונים נותרו ללא שיוני ולא חלה התקדמות.

נתוני מיצ"ב בית-ספריים
 
דוחות מיצ"ב בית-ספריים מתפרסמים לציבור הרחב בפורטל "אוח" של המשרד באתר הנקרא: "(כמעט) הכל אודות מוסדות החינוך". הדוחות מופיעים בדף המיועד לכל בית ספר תחת הלשונית "דוחות מיצ"ב".
 
ייעודו המרכזי של דוח המיצ"ב הבית ספרי הוא לספק להנהלת בית הספר כלי ניהולי ומשוב מפורט על תוצאות המיצ"ב, באופן יחסי לקבוצות השוואה רלוונטיות, ולשנים קודמות ולסייע בכך בתהליכי הניהול הבית-ספריים. הדוח מכיל מידע סטטיסטי וחינוכי מקיף ברמה בית-ספרית, תוך הבאה בחשבון של הקשרים שונים (רקע חברתי-כלכלי, תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ועוד).

חשוב לזכור כי המיצ"ב אינו חזות כל העשייה החינוכית הבית ספרית, שכן המיצ"ב מתייחס רק לחלק מהמקצועות, רק לחלק מהשכבות ורק לחלק מהשנים. ישנם היבטים רבים של פעילות ועשייה בין כתלי בית הספר שאינם באים לידי ביטוי בתוצאות המיצ"ב.

מיצ"ב תשע"ו - ממצאים עיקריים

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) פועלת להטמעת תרבות של "מדידה בשירות הלמידה" - מדידה המיועדת לתמוך בשיפור מתמיד של הלמידה, תוך הלימה ליעדים לימודיים ולחזון הבית-ספרי. התפיסה המובילה של ראמ"ה היא שמבחנים אינם מטרה כשלעצמה, אלא כלים בשירות הלמידה. כחלק מתפיסה זו, הרואה בבית הספר את מוקד העשייה החינוכית, מתכונת ההערכה הארצית משלבת הערכה פנימית (מיצ"ב פנימי) לצד הערכה חיצונית (מיצ"ב חיצוני). פרטים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט של הראמ"ה בקישור:

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama

בשנת הלימודים תשע"ה עודכנה מחדש מתכונת המיצ"ב. על פי מתכונת זו חולקו מחדש בתי הספר לשלוש קבוצות (1, 2, 3), כך שכל קבוצה מהווה מדגם ארצי מייצג של בתי הספר בארץ. בתי הספר המשתייכים לכל קבוצה משתתפים במיצ"ב החיצוני אחת לשלוש שנים.       

מבחני ההישגים במיצ"ב נועדו לבדוק באיזו מידה עומדים תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ברמת הדרישות המצופה על פי תכנית הלימודים בארבעת מקצועות הליבה: שפת-אם (עברית/ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. המבחנים בשפת-אם, מתמטיקה ואנגלית נערכו לכיתות ה' ו-ח', ובמדע וטכנולוגיה נערך מבחן לכיתות ח' בלבד.

כדי לאפשר השוואה רב-שנתית תקפה של ציוני המיצ"ב, ציוני המבחנים בכל שנה מכוילים ומתורגמים לסולם מיצ"ב רב-שנתי. סולם המיצ"ב הרב-שנתי נקבע כך שבשנת הבסיס (תשס"ח) הציון הממוצע של כל תחום דעת, בכל דרגת כיתה, היה 500, וסטיית התקן - 100. נתוני מיצ"ב תשע"ו מושווים לנתונים שנאספו בשנים תשס"ז-תשע"ה. בשנת תשע"ד לא נערכו מבחני מיצ"ב חיצוניים.

ראמ"ה רואה חשיבות עליונה בהקפדה על טוהר בחינות. נוהל העברת המבחנים כולל הנחיות קפדניות לשמירה על טוהר הבחינות. הליך חישוב נתוני המיצ"ב כולל בדיקה נרחבת לאיתור ההפרה של טוהר בחינות. נתוני התלמידים בבתי ספר בהם עלה חשד לפגיעה בטוהר הבחינות אינם נכללים בחישוב הנתונים של אותו מבחן בכל הרמות המדווחות.

מבחני המיצ"ב החיצוני נערכו בחודשים מרץ-מאי 2016. השתתפו בהם כשליש מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים (קבוצה 2) המהווים מדגם ארצי מייצג. סך הכול השתתפו 799 בתי-ספר, 2,415 כיתות ו-62,406 תלמידים.

סקרי האקלים והסביבה הפדגוגית במיצ"ב נועדו לספק תמונת מצב מפורטת המתארת היבטים שונים של האקלים החברתי והתהליכים הפדגוגיים בבתי הספר. הסקרים עוסקים בטווח רחב של נושאים מחיי בית הספר המשקפים את מגוון התהליכים החינוכיים והלימודיים החיוניים לעשייה חינוכית מיטבית וללמידה משמעותית.

החל משנת תשע"ה עודכנו והורחבו הסקרים והם עוסקים גם בהיבטים נוספים של התהליכים החינוכיים כמו הטמעת פרקטיקות הוראה-למידה-הערכה (הל"ה), מוטיבציה וסקרנות של התלמידים בלמידה, מאמצי בית הספר לקידום סובלנות כלפי האחר והשונה ועוד.

בתשע"ו התווספו נתונים חדשים על פעילויות פנאי בהם משתתפים תלמידים וכן נתונים על שימוש במחשב לצורכי למידה והיבחנות ועל תקשורת דיגיטלית/סלולרית בין התלמיד למורה ועוד. 

הסקרים מועברים בקרב תלמידים, מורים ומנהלים בשלושת שלבי החינוך: יסודי, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה. הסקרים הועברו בחודשים ינואר-מרץ 2016. השתתפו בסקרים 577 בתי ספר יסודיים ו-234 חטיבות ביניים, 149,317 תלמידי כיתות ה'-ט' ו-11,009 מחנכים ומורים המלמדים את מקצועות המיצ"ב בכיתות א'-ט'. נוסף על כך השתתפו בסקרים 304 חטיבות עליונות, 52,076 תלמידי כיתות י'-י"א ו-8,011 מורים המלמדים בכיתות י'-"א. נתונים מדוחות האקלים והסביבה הפדגוגית בחטיבות העליונות משולבים בדוח התמונה החינוכית של משרד החינוך.

דוח מיצ"ב בית ספרי - בימים אלה מופצים דוחות המיצ"ב למנהלי בתי הספר שתלמידיהם השתתפו במיצ"ב החיצוני. דוח המיצ"ב הבית ספרי מספק למנהל ולצוות המורים מערכת מדדים שמטרתה לסייע להם בקביעת יעדים בית-ספריים לשם בקרה, ניטור התהליך הלימודי והקצאת המשאבים.

דוח מיצ"ב ארצי - בדוח הארצי מוצגת תמונת מצב מערכתית של מערכת החינוך, כפי שהיא עולה מעיבוד נתוני מבחני ההישגים (חלק א' של הדוח) ונתוני שאלוני האקלים והסביבה הפדגוגית (חלק ב' של הדוח). נתוני תשע"ו מוצגים לצד נתונים משנים קודמות, וזאת כדי לעמוד על מגמות שינוי במדדים השונים. נוסף על השוואות רב-שנתיות מוצגים בדוח ניתוחי הפערים בין קבוצות אוכלוסייה שונות, לפי חלוקות המאפיינות את החברה בישראל.  הדוח המלא נמצא באתר הראמ"ה בקישור:

http://cms.education.gov.il/educationcms/units/rama/meitzav/dochotmaarachtim.htm

נתונים נבחרים מתוך מיצ"ב תשע"ו, הישגים לימודיים כלל בתי הספר

כיתות ה' – כלל בתי הספר

אנגלית – עליה של 18 נקודות (מ- 524 ל- 542)

מתמטיקה – עליה של 9 נקודות (מ- 545 ל- 554)

עברית – ללא שינוי (537 נקודות)

 ערבית – עליה של 13 נקודות(מ- 560 ל- 573)

כיתות ח' – כלל בתי הספר

אנגלית – ללא שינוי (מ- 514 ל- 517 נקודות)

מתמטיקה – ללא שינוי (532 נקודות)

עברית – עליה של 18 נקודות (מ- 540 ל- 558)

ערבית – עליה של 21 נקודות (מ- 518 ל- 539)

מדע וטכנולוגיה – עליה של 12 נקודות (מ- 552 ל- 564)

 צמצום פערים – רקע חברתי כלכלי נמוך – מגזר יהודי

כיתות ה' – מגזר יהודי

אנגלית – עליה של 21 נקודות (מ- 504 ל- 525)

מתמטיקה – עליה של 14 נקודות (מ- 520 ל- 534)

עברית – ללא שינוי (מ- 500 ל- 504 נקודות)

כיתות ח' – מגזר יהודי

אנגלית – עליה של 13 נקודות (מ- 483 ל- 496 נקודות)

מתמטיקה – עליה של 12 נקודות (מ- 477 ל- 489)

עברית – עליה של 29 נקודות(מ- 481 ל- 510)

מדע וטכנולוגיה – עליה של 25 נקודות (מ- 500 ל- 525)

צמצום פערים – רקע חברתי כלכלי נמוך – מגזר לא יהודי

כיתות ה' – מגזר לא יהודי

אנגלית – עליה של 35 נקודות (מ- 490 ל- 525)

מתמטיקה – עליה של 14 נקודות (מ- 498 ל- 512)

ערבית – עליה של 16 נקודות(מ- 543 ל- 559 נקודות)

כיתות ח' – מגזר לא יהודי

אנגלית – ללא שינוי (מ- 453 ל- 455 נקודות)

מתמטיקה – ללא שינוי (מ- 482 ל- 479)

ערבית – עליה של 25 נקודות(מ- 500 ל- 525)

מדע וטכנולוגיה – עליה של 35 נקודות (מ- 495 ל- 530)

תגובות

10. אחת שיודעת לפני 7 שנים
אז עושים מעשה...
9. תושב מודאג לפני 7 שנים
חטיבת הביניים והפוליטיקה
8. 123 לפני 7 שנים
123
7. מקיף דלית אל כרמל לפני 7 שנים
המיצב
6. אמא לפני 7 שנים
בולשיט .
5. סמי לפני 7 שנים
עצוב
4. ואאל לפני 7 שנים
אוהב דליה
3. אבא לילדים לפני 7 שנים
הפקרה
2. חינוך לפני 7 שנים
האשמם העיקרי בתי ספר יסודי
1. לא פוליטי לפני 7 שנים
על רפיק להתפטר-----

מומלצים