מצוקת הקברים בדאלית אל כרמל

כבר שנים שמצוקת בית הקברות מהדהדת ועולה לסדר היום בין קבורה לקבורה, עכשיו כאשר כולם מתלוננים על ריחות קשה למצוא חלקת קבר והנפטרים נקברים באספלט, מה לא קרה בבית הקברות הזה.

20.11.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מצוקת הקברים בדאלית אל כרמל

כבוד אחרון למת בדאלית אל כרמל אין, ההתעלמות ואי הדאגה של הרשות המקומית למציאת פתרון גורמים לבעיות קשות בקרב בני משפחות שהיקר להם הלך לעולמו.

שכנים של בית הקברות לחצו לסגור בור קבר שנחפר צמוד לגבול שלהם בטענה שהם סובלים מריחות ושהדבר כבר בלתי נסבל, הבור נסגר והנפטרת נקברה במקום אחר ברחבת האספלט המרכזית.

חשוב לציין שבאותו איזור שהעדה המוסלמית קבלה דונם, כבר הפך לעשרות דונמים באזור חרבת עלא אלדין, הכביש המחבר ממוחרקה לעוספיה הדרוזים היו אמורים לקבל 9 דונמים לצורך קבורה הדבר לא יצא לפועל והסיבות רבות בינתיים המוסלמים השתלטו על כל האזור והדרוזים נשארו ללא חלקות קבורה.

השיכים במבצע הניקיון

גם אם מסתכלים על תוכנית המתאר היום שהגישה מועצת דאלית אל כרמל לא רואים שום התייחסות לבית קברות, כנראה שהעניין הזה לא חשוב ואין לו צורך בפתרון מידי.

רפיק חלבי לפני שנכנס למועצת דאלית אל כרמל פרסם מאמר כאן בפורטל הכרמל שצריך לסגור מידית את בית הקברות ולעבור לחלקה החדשה, כנראה שבין דיבורים למעשים יש מרחק של שנות אור.

בית קברות בדליה 2016

בחודש פברואר 2007 לאור המצב המוזנח בבית הקברות בדאלית אל כרמל, מועדון רוטרי וההנהגה הדתית בכפר, יצאו למבצע ניקיון, מה שהזעיק למקום בזמנו את עוזר ראש העיר שאקר אבו חמוד שהבטיח שהעירייה תעשה תנקה ותחזיק את בית הקברות.

 

המתנדבים

במצבע הניקיון דאז, לקחו חלק חברי מועדון רוטרי של דליה והשיח' אבו עלי חסין, שיח' אבו יוסף חדר חלבי, שיח' אבו חסין כמאל, שיח' אבו סאלח פורסאן, שיח' אבו עלי נסר אלדין, שיח' אבו אנואר כמאל, שיח' אבו חסין עלי נסר אלדין ועוד

השיכים  חלבי חסין ורגא נסר אלדין

 

לאחר שהמועצה בראשותו של כרמל נסר אלדין נכשלה בהרס קברים, בחודש פברואר 2015 מועצת דאלית אל כרמל בראשותו של רפיק חלבי מבצעת בבית הקברות הרס קברים בצורה שלא נתפסת, גולגולות ועצמות התפזרו לכל עבר במתחם בית הקברות.

המועצה טענה שזה הפתרון למצב הקיים, מאז עברה שנה וכבר חוזרים לאותו סיפור שאין מקום לקבור.

בית קברות דליה 2016

 

לכתבה שפרסמנו דאז, תחת הכותרת "מי אישר למועצת דליה להרוס קברים ?"

עצמות ואיברי מתים בערימה גדולה של עפר זה המחזה שרואים, קברים של עשרות שנים נעקרו ונעלמו בעבודה שמבצעת המועצה המקומית דאלית אל כרמל.

איך יתכן שקברים של יקרים רבים בני הכפר דאלית אל כרמל נמחקו ברגע ללא כל מפריע, ע"י המועצה המקומית דאלית אל כרמל, שנכנסה לעשות תיקונים ועקרה את הקברים מהשורש, מי שלא נפגע זה הקברים שהיה עליהם מצבות.

המחזה הקשה הזה לא נתפס ולא מקובל, מה שעושה מועצה מקומית שנבחרה לשמור על התושב ורגשות המשפחות, פוגעת ברגשות התושבים ובזיכרון יקיריהם.

 

בית הקברות בדליה 2015

בתאריך 7-11-2009 פרסמנו כתבה תחת הכותרת " למה להרוס קברים כשיש חלופה "

 קבר שיח' קופטאן חלבי ז"ל

 

חושפים מסמכים המעידים שעם התחלת כהונתה של המועצה הראשונה בדליה, ראש המועצה המנוח קופטאן חלבי לאחר 3 מקרי מוות בדליה החליט להתחיל לקבור בחלקה הקיימת היום ואז הוא זומן עם חברי המועצה לחקירות במשטרה.

אחרי מספר ימים זומן בנוסף לשיח' קופטאן ז"ל שיח' תופיק שאמי ז"ל למשרדי הממונה על המנהל בזמנו, הם התבקשו לוותר על חלקה של 18 דונם בגוש 11490 באדמות מנסורה תמורת החלקה הקיימת היום כבית קברות וכך עשו שיח' קופטאן חלבי ושיח' תופיק שאמי.

בית הקברות הקיים היום בדליה הוא משמש משנת 1952 כבית קברות לדרוזים בזכות ראש המועצה דאז קופטאן חלבי ושיח' תופיק שאמי זכרונם לברכה.

 

מסמך האדמה במנסורה

 

 

 {YouTubeVideo id=nXKyxNTInRc}

תגובות

5. מוחדון לפני 7 שנים
אין ערך לקברים האלה ובכלל,,
4. דרוזי לפני 7 שנים
עם שלא יודע לשמר אין לו קיום
3. موحد לפני 7 שנים
الجسد ام الروح
2. דורזי קצת יודע לפני 7 שנים
לכל מי שהרס קבר יענש בגדול
1. مواطن לפני 7 שנים
استنكار

מומלצים