שונאים את הביטוח הלאומי וערבים אוהבים את צה"ל

סקר אשר בחן את מידת האהדה שרוכש הציבור למגזרים, בעלי התפקידים והגופים הבולטים במדינה, קובע כי הגופים האהודים ביותר הם צה"ל, מד"א וזק"א, הגופים הכי פחות אהודים הם המפלגות, הביטוח הלאומי וחברות הסלולר.

28.11.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שונאים את הביטוח הלאומי וערבים אוהבים את צה"ל

על פי המדד שנערך לקראת כנס שדרות לחברה שיתקיים ב-30-29 במכללת ספיר ובסינמטק שדרות, בעלי התפקידים הכי פחות אהודים גם השנה הם הפוליטיקאים. מנגד האהדה לבג"ץ והאהדה לעיתונות עולות
 
לקראת כנס שדרות לחברה שיערך ב-29-30 בנובמבר במכללה האקדמית ספיר ובסינמטק שדרות, זו השנה ה-14, נערך סקר "מדד שדרות" אשר בחן את מידת האהדה שרוכש הציבור למגזרים, בעלי התפקידים והגופים הבולטים במדינה.

מהמדד עולה כי גם ב-2016, הגופים האהודים ביותר הם צה"ל, מד"א וזק"א, בעוד הגופים הכי פחות אהודים הם המפלגות, הביטוח הלאומי וחברות הסלולר. כאשר הביטוח הלאומי תופס השנה את מקומן של חברות הסלולאר בחמישייה הלא מאוד מחמיאה של כלל הגורמים הכי פחות אהודים בישראל. מנגד, נראה כי קיימת מגמה של שיפור באהדה לעיתונות, להסתדרות, לוועדי עובדים, לבתי משפט, ולחברות אשראי.

בעלי התפקידים האהודים ביותר הם רופאים, מורים ואנשי צבא, כאשר השנה המורים תופסים את המקום השני לפני אנשי הצבא. בעלי התפקידים הכי פחות האהודים, באופן אולי לא מאוד מפתיע, הם הפוליטיקאים, ובפער גדול יחסית אחריהם עורכי דין, עיתונאים ואנשי תקשורת.

הקבוצות האהודות ביותר הן סטודנטים ואנשי המחאה החברתית, והמגזרים האהודים ביותר הם חילונים ועולים חדשים. מנגד, הקבוצות הכי פחות אהודות הן אלה שבחרו לא לשרת בצבא והטייקונים, והמגזרים הכי פחות אהודים גם השנה הם ערבים, שמאלנים ועובדים זרים.

באופן מעניין ניתן לראות כי האהדה לבג"ץ עלתה בכ-5 נקודות ביחס לשנה שעברה וכך גם האהדה לעיתונות, כאשר גם האהדה למשטרה עלתה בכ-3 נקודות לעומת 2015. במקביל, גם האהדה להסתדרות קפצה בכ-7 נקודות בשנה האחרונה ובכלל מסתמן כי לאורך השנים האחרונות קיימת עלייה בכל הנוגע לאהדה להסתדרות.

ניתן לראות כי במרוצת השנים ישנה ירידה במידת האהדה לפוליטיקאים, אולם במקביל גם ירידה באהדה לסטודנטים, לקיבוצניקים ולדתיים לאומיים. מנגד, קיימת עלייה ברורה במידת האהדה לחרדים, לרבנים, לתלמידי ישיבה ולאנשים שנמנעים מלשרת בצה"ל, עלייה שיתכן וניתן ליחסה למגמת ההתחזקות של המסורת.

בנוסף, נראה כי חוסר האהדה לגורמים אלה: צעירים שאינם משרתים בצה"ל, פוליטיקאים, מפלגות וערבים, רק הולך וגובר בשנתיים האחרונות. המדד מלמד כי חוסר האהדה למפלגות עלה ב-4 נקודות בשנתיים האחרונות, כאשר דווקא הצעירים מגלים יותר האהדה למפלגות מאשר המבוגרים. כמוכן, ניתן לראות כי הקבוצות שהכי פחות אוהדות את בג"ץ הן צעירים, דתיים, בעלי הכנסה נמוכה ומשיבים מירושלים, וכי חילונים זו קבוצת האוכלוסייה שהכי פחות אוהדת את המפלגות ואת חברה קדישא, בעוד שאת חברות האשראי הכי פחות אוהדים צעירים בני 25-34.

הסקר נערך על ידי מכון רותם בניהולו של ד"ר אריה רותם, בקרב 502 גולשים יהודיים בגיל 18 ומעלה. הנדגמים דירגו את מידת אהדתם לאותם גופים, מגזרים או בעלי תפקידים בסולם 1-5, כשציון 1 מבטא חוסר אהדה מוחלט וציון 5 מבטא אהדה רבה מאד, ולאחר מכן הציונים הממוצעים תוקננו לסולם 0 עד 100.

נשיא הכנס, אלוף (מיל') עוזי דיין: "הישראלים ממשיכים לאהוב ולא לאהוב כדרכם, בלי 'לעשות חשבון', ועם הפעלה עקבית של התבחין היהודי 'הלנו אתה או לשונאינו'. כנס שדרות לחברה ימשיך גם השנה להביא הצעות פעולה מפורשות בסוגיות החברתיות-כלכליות הבוערות שהחשיבות לטיפול בהן ניבטת מכל ממצאי מדד הישראליות".

בכנס שיתקיים בתאריכים 29-30 בנובמבר במכללה האקדמית ספיר ובסינמטק שדרות, זו הפעם ה-14, ייקחו חלק שרי הממשלה, ח"כים, ובכירים במערכת הציבורית, במשק ובאקדמיה בישראל.

המושבים והשולחנות העגולים בכנס יעסקו בין היתר בנושאים אלו: הכנסה בסיסית לכל מטעם המדינה, מערכת הבריאות בישראל, תחבורה ציבורית, השילוב בין ביטחון לדמוקרטיה, הורות שוויונית, רב תרבותיות בחינוך, פוליטיקה אזורית, כסף והישגיות בספורט, אי שוויון בצריכה, הגנה על חושפי שחיתויות, העסקה שוויוניות ומגוונת, משפט ציבורי בנושא: "עולם ללא פרטיות", מוסיקת מחאה, עסקים זעירים, גיור, עתודות לשירות במגזר הציבורי, יעדי הפיתוח של האו"ם, המשפט העברי - כאן ועכשיו, קרנות ציבוריות, ניהול וניהוג מלגות בישראל ועוד. גם השנה יתכנסו במקום מספר ועדות של הכנסת ואף יתקיים שיח על מרכז פריפריה בין שרת התרבות והספורט מירי רגב לבין חברי "כנסיית השכל".

תגובות

מומלצים