המדינה תפקיד 50 ש"ח בכל חודש עבור כל ילד מיום הולדתו ועד גיל 18

ועדת הכספים אישרה סופית את תכנית חיסכון ארוך טווח לכל ילד שתצא לפועל כבר בעוד חודש ימים, החל מה-1 בינואר המדינה באמצעות הביטוח הלאומי תפקיד עבור על ילד סך של 50 ₪ בחודש עד גיל 18.

04.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המדינה תפקיד 50 ש"ח בכל חודש עבור כל ילד מיום הולדתו ועד גיל 18

סופסוף זה קורה! ועדת הכספים אישרה סופית: חיסכון ארוך טווח לכל ילד החל מ- 1.1.17 עם החזר רטרואקטיבי מ- 1.5.15

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני: "בשורה של ממש לילדי ישראל. ייטיב במיוחד עם ילדים מהשכבות החלשות שייזכו לנקודת פתיחה טובה יותר"

החל מה- 1 בינואר המדינה באמצעות הביטוח הלאומי תפקיד עבור על ילד סך של 50 ₪ בחודש עד גיל 18 או עד גיל 21 במידה שהילד או הוריו יחליטו להותיר עוד 3 שנים, מה שייזכה את הילד בהפרשה של עוד 500 ₪ נוספים לטובתו מהביטוח הלאומי. בנוסף, יוכלו ההורים לבחור להפריש 50 ₪ נוספים עבור ילדם לאותה תכנית חיסכון מתוך קצבת הילדים אותה הם מקבלים עבורו.

ההורים יידרשו לבחור במסלולי השקעת הכספים באו בתכנית חיסכון בבנק או בקופת גמל ללא אפשרות ניידות בין המסלולים. התכנית עשויה להניב לכל ילד חיסכון של כ- 22,000 ₪ ואף יותר בגיל 21. התכנית מאושרת במסגרת הצעת חוק שאושרה היום סופית בוועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית. היא תועלה להצבעה סופית במליאת הכנסת בימים הקרובים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בירך את האוצר על הסכמתו להקדים את הוצאת התכנית אל הפועל כבר בינואר 2017 ועל-כך ש"בסופו של דבר אימץ את דרישת סיעת יהדות התורה עוד מתקופת המו"מ הקואליציוני, אז בתחילה דרשה הסיעה להגדיל את קצבאות הילדים ואף להחזירם לרמתן המקורית קודם הקיצוץ שחל בהם ב- 2013 כולל השבת כספים רטרואקטיבית בגין התקופה שבה הן קוצצו". כאמור, בתום המו"מ ולאחר שהקצבאות הוגדלו, ללא פיצוי רטרואקטיבי, "האוצר אימץ את יוזמת סיעת יהדות התורה לכינון תכנית חיסון ארוך טווח לכל ילד, ואני מברך אותו על-כך" אמר גפני.

בפועל, המוסד לביטוח לאומי מוציא מכתבים להורים לילדים שטרם מלאו להם 18 בהם הוא מסביר להם על התכנית ועל האפשרויות העומדות בפניהם; לבחור במסלול הפקדה לתכנית חיסכון בבנק או בקופת גמל, מתוך רשימת קופות שהאוצר יפרסם. על ההורים לבחור את המסלול המבוקש על-ידם עד ל- 31 במאי 2017. במקרה שהורים לא ייבחרו מסלול, ברירת המחדל תהיה חיסכון בקופת גמל. במקרה שההורים ייבחרו מסלול ואף יחליטו על הפרשה נוספת של 50 ₪, נוסף על 50 ₪ שהמדינה מפרישה, עליהם להודיע על-כך לביטוח הלאומי.

הסכום של 50 ₪ יתעדכן מדי חודש בחודשו בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן. עוד עפ"י החקיקה של התכנית, המדינה תפריש לכל ילד סכום רטרואקטיבי בגין החודשים ממאי 2015 ועד דצמבר 2016, שהוא החודש הקובע לתחילת התכנית במספר פעימות. עוד לגבי בחירת מסלול ההשקעה בתכנית החיסכון, לא יתאפשר ניוד בין מסלול השקעה בבנק או קופת גמל, אך ניתן יהיה לנייד את הכספים בין קופת גמל אחת לאחרת. כמו-כן, ניתן יהיה לשנות את מסלולי ההשקעה בתוך קופות הגמל שייבחרו בהיסט של רמת הסיכון, נמוך, בינוני או גבוה.

יתרון גדול נוסף של תכנית החיסכון ארוך הטווח בכך שההורים פטורים מתשלום דמי ניהול של תכניות החיסכון ואלו ימומנו ע"י המדינה.

בעת משיכת הכספים יחול מס על רווחי הון רק על החלק של הרווחים, תשואה וריביות, שנצברו לאורך השנים על הכספים שהופקדו.

בדיון היום בוועדה, אושר כמו-כן שיפוי של המוסד לביטוח לאומי בסך 2.7 מיליארד ₪ עבור הכספים לתכנית 2017 – 2019 ולצורך הגדלת השיפוי להעברה רטרואקטיבית ממאי 2015 עד דצמבר 2016.

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "אני מצביע בעד מכיוון שמדובר בתכנית טובה וראויה מאוד, אך מוחה על-כך שהתכנית ממומנת ע"י קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה. זה מראה שהממשלה לא מסוגלת לקבל החלטות שנובעות משינוי סדרי עדיפויות לאומיות. מטרה חברתית חשובה אחת לא צריכה על חשבון מטרות חברתיות חשובות אחרות. קיצוץ רוחבי חל על המרכיבים החופשיים בתקציבים של משרדי הממשלה בהם ניתן להוציא לפעול מדיניות. אני מוחה על-כך בתוקף, אף שאני מצביע בעד התכנית".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "גם אני מצביע בעד התכנית שהיא חשובה. אך הקיצוץ הרוחבי כבר הגיע ל- 5.2% מהתקציב וכל שר מכה איפה שנוח לו להכות בתוך משרדו לפעמים בסעיפים חיוניים ולאוצר אין שליטה בכך. בד"כ מדובר על תקציב קניות וזה חבל של המשרד".

ועדת הכספים אישרה את התכנית פה-אחד וכאמור, היא תועלה להצבעה סופית בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת כבר בימים הקרובים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, שב ובירך בסיכום את האוצר על קידום התכנית. "מדובר בתכנית חיונית וחשובה שתסייע בעיקר לילדים מהשכבות החלשות ותבטיח שלכל ילד בישראל תהיה נקודת פתיחה טובה יותר" אמר.

גפני הוסיף, כי "היה מקום לפטור לחלוטין את תכנית החיסכון לכל ילד ממס על רווחי הון בעת משיכת הכספים. בכוונתי לדון בנושא זה לאחר שהתכנית תצא אל הפועל ולאחר אישור התקציב וחוק ההסדרים.

תגובות

מומלצים