יופחתו דמי הביטוח הלאומי לעצמאים

07.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
יופחתו דמי הביטוח הלאומי לעצמאים

בתום דיון סוער מאוד, אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת במסגרת חוק ההסדרים את הסעיפים הקובעים כי יופחתו דמי הביטוח הלאומי לעצמאים, תחול עליהם חובת הפרשה לחיסכון פנסיוני ותתאפשר להם משיכת כספים מקופת גמל במצב אבטלה (סגירת העסק או הגעה לגיל פרישה).

להלן עיקרי ההטבות לעצמאים שאישרה הוועדה במסגרת הסעיפים:

1.יופחתו  דמי הביטוח הלאומי לעצמאים מ-6.72% ל-2.87% על חלק השכר שאינו עולה על 60% מהשכר הממוצע, ויועלו דמי הביטוח הלאומי מ-11.23% ל-12.85% על החלק העולה על 60%.

2.תחול חובת הפרשה לחיסכון פנסיוני לעצמאים; על החלק שאינו עולה על מחצית השכר הממוצע במשק בשיעור של 4.45%, על החלק שעולה על השכר הממוצע בשיעור של 12.55%; סה"כ שיעורי ההפקדה לעצמאי ממוצע: כ-8.5% מהשכר הממוצע במשק.

3.במצב של אבטלה (סגירת העסק או הגעה לגיל פרישה), עצמאי שהפקיד כספים לקופת גמל יוכל למשוך, ללא מס, שליש מהיתרה הצבורה בקרן, או עד תקרה של 12,230 שקלים.

4.תוגדל הזכאות להטבות מס לעצמאים בגין הפרשה לחיסכון פנסיוני, מ-16% מההכנסה המזכה ל-16.5%, באמצעות הגדלת הטבת המס לזיכוי מ-5% ל-5.5%.

5.אין הגבלה למספר הפעמים בהן יהיה רשאי העצמאי למשוך את רכיב האבטלה.

החוק ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017. עלות הצעת החוק: כ-380 מיליון שקלים בשנה (180 מיליון כתוצאה מאובדן הכנסות בגין הטבות המס ו-200 מיליון הוצאה של האוצר בדין השינויים בדמי הביטוח).

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "עשינו היסטוריה. אחרי שנים ארוכות של הזנחת העצמאים, וחוסר התייחסות רצינית, המדינה משקיעה מאות מיליונים על מנת להגן עליהם ביום סגריר".  בהתערבות ח"כ אלאלוף וח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), הוחלט כי יתאפשר כבר משנת 2018 לעצמאי למשוך כספים מקופת הגמל, אם הפקיד לקופה במשך שנתיים מתוך ארבע שנות המס האחרונות.

חברי הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) ומאיר כהן (יש עתיד) טענו כי הצעת החוק אינה מאפשרת דמי אבטלה לעצמאים, וכי ניסוחה מטעה. "זו עבודה בעיניים", אמר כהן. "אין כאן סיוע לעצמאים, רק מכריחים אותם לחסוך", אמרה שפיר.

נשיא ארגון העצמאים לה"ב, רועי כהן ונשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, אמרו בתגובה: "לא השגנו את כל מה שרצינו, אך זו בשורה חסרת תקדים. מה שחשוב זה המהות, לא הסמנטיקה, אם קוראים לזה אבטלה או לא".

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): "מדינת ישראל לוקחת אחריות בפעם הראשונה בהיסטוריה על תנאיהם הסוציאליים של העצמאים".

רביזיה (בקשה לדיון מחודש) שהגישה ח"כ שפיר נדחתה על ידי חברי הוועדה, וגם הסתייגויותיהם של חברי הכנסת עודד פורר, אראל מרגלית וסיעת "יש עתיד" על הצעת החוק נדחו.

תגובות

מומלצים