ועדת הכספים אישרה את תקציב המדינה הדו שנתי לשנים 2017-2018

לאחר כל השינויים שבוצעו בתקציב בימים האחרונים גודלו של התקציב נשאר זהה להצעה המקורית של האוצר, התקציב אושר ברוב של שמונה נגד שלושה, הצעת התקציב תעבור לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

20.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ועדת הכספים אישרה את תקציב המדינה הדו שנתי לשנים 2017-2018

תקציב המדינה יעמוד בשתי השנים יחד על 906.8 מיליארד ₪, 446.8 מיליארד ₪ ב- 2017 ו- 460 מיליארד ₪ ב- 2018 (תקציבים נטו ללא הרשאות להתחייב). בתוספת ההוצאה המותנית בהכנסה, תקציב נוסף המותר בהוצאה בהסתמך על תקבולים נוספים מגורמים חוץ-ממשלתיים; 44.9 מיליארד ₪ ב- 2017 ו- 42 מיליארד ₪ ב- 2018, יעמוד התקציב (ברוטו) על 993.7 מיליארד ₪; 491.7 מיליארד ₪ ב- 2017 ו- 502 מיליארד ₪ ב- 2018. נוסף על תקציב המדינה, אישרה הוועדה את הסכום המרבי שהממשלה יכולה להתחייב עליו בשנים הבאות, אף מעבר לשתי שנות התקציב, תקציב ה'הרשאה להתחייב'. ב- 2017 יעמוד תקציב זה על 126.44 מיליארד ₪ וב- 2018 על 114.57 מיליארד ₪.  להלן (בתחתית ההודעה) מוצגים בטבלה סעיפי התקציב המרכזיים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) סיכם את העבודה על חוק ההסדרים ועל התקציב: "היה מאוד קשה להעביר את החוק הזה, קיבלנו חוק תקציב וחוק הסדרים בפרק זמן קצר באופן חסר תקדים. יחד עם זאת, לא ויתרנו על שום דבר. עברנו על כל חוק וחוק והכנסנו שינויים חשובים לטובת הציבור. לא היה קל אבל בסוף אישרנו את זה לטובת המשק והמדינה". גפני הודה לחברי הוועדה "על העבודה האינטנסיבית והפורייה שהובילה בסופו של דבר לתכנית כלכלית שתיטיב עם המשק והכלכלה". כמו-כן, הודה לאנשי האוצר על הימים והלילות שעשו בוועדה לטובת קידום חוק ההסדרים והתקציב.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אף שהיה ממובילי המאבק האופוזיציוני נגד אישור התקציב בוועדה, בירך את יו"ר הוועדה גפני "על האופן ההוגן שבו ניהל את הדיונים".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד): "כל הכבוד ליו"ר גפני שניהל בתבונה רבה את הדיונים על חוק ההסדרים ועל חוק התקציב ועמד בכל הלחצים באופן ראוי לשבח".

רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הודה גם הוא לגפני "על האופן שבו ניהל וקידם את אישור חוק ההסדרים ותקציב המדינה". כמו-כן בירך את שר האוצר כחלון ואת אנשי משרדו שליוו את העבודה בוועדה מתחילת הדיונים על חוקי ההסדרים והתקציב ועד לאישורם במהלך הימים האחרונים".      מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הודה לגפני ולחברי ועדת הכספים, "על שיתוף הפעולה בקידום התקציב וחוק ההסדרים ועל המו"מ המקצועי שניהלו שבסופו של דבר הוביל לתוצר טוב למשק ולמדינה".

הדיון וההצבעות על התקציב החלו אתמול בערב לאחר עיכובים רבים, בעיקר עקב מו"מ בתוך הקואליציה ועקב הצורך של האוצר להגיש לוועדה טרם ההצבעות, 'דפי החלפה' – טבלאות המציגות את המספרים העדכניים בספרי התקציב לאחר הקיצוצים הרוחביים האחרונים ולאחר השינויים בחקיקת חוק ההסדרים עד לימים האחרונים ממש וכן נוכח הסכמים קואליציוניים ופוליטיים. הדבר מחויב עפ"י החוק, על-מנת לוודא שחברי הכנסת מצביעים על התקציב המעודכן. הדיון נמשך שעות ארוכות, כשבתחילתו התחוללה סערה רבתי בעקבות הצגת מסמך ההסכמים הפוליטיים של הימים האחרונים מאחורי התקציב. השיא היה כשיו"ר הוועדה גפני, נאלץ להרחיק מהדיון את חברי הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) וסתיו שפיר (המחנה הציוני) לאחר שקטעו שוב ושוב את הדיון.

עימות חריף נתגלה בין יו"ר הוועדה גפני לח"כ שפיר, לאחר שזו קטעה פעמים רבות את נציגי אגף התקציבים שהציגו את התקציב והשיבו לשאלות חברי הכנסת. לאחר ששפיר סירבה להיענות לבקשותיו החוזרות ונשנות, שתאפשר לנציגי האוצר להמשיך בדבריהם נאלץ גפני להרחיקה מהדיון בסופו של דבר. לאחר שהובא לידיעתו, כי עוזרה של ח"כ שפיר מצלם לרשת החברתית פייסבוק בשידור חי (פייסבוק-לייב) וכי הופיעה בו אמירה פוגענית נגדו, קרא להוציא אף אותו מהאולם.

גפני: "אני לא מתמצא בפייסבוק אבל פתאום מראים לי שסתיו שפיר מצולמת ע"י העוזר שלה שמעלה לפייסבוק סרטון שלה שבו היא נראית מעכבת לחינם את עבודת הוועדה, ושבעמוד הפייסבוק שלה מופיעה האמירה: 'ג'ינג'ית אחת נגד כל הכיפות'. זה פשוט מבזה את הוועדה, אני מכיר את תקציב המדינה על בוריו, אבל אני מכבד את חברי הכנסת ומאפשר להם לשאול שאלות אבל לא כדי לעשות כאן הצגה. היא והעוזרים שלה מבזים את הכנסת. את זה אני לא עשיתי כשהייתי באופוזיציה, וניהלתי מלחמת חורמה אבל לא פגעתי באחרים".

בתום הדיון העקרוני שבו נציגי האוצר הציגו את 'דפי ההחלפה' והסבירו את הקיצוצים הרוחביים האחרונים בסמוך ממש לאישור תקציב המדינה בוועדה וכן את ההסכמים הקואליציוניים והפוליטיים, החלה הוועדה את ההצבעות שנקטעו, בין השאר בשל דרישות שהעלה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) לתגבור תקציב האבטחה במזרח ירושלים. לאחר מו"מ ממושך שכלל את יו"ר הקואליציה, מנכ"ל האוצר, ראש אגף התקציבים וסמוטריץ', הם חזרו לוועדה וראש אגף התקציבים, אמיר לוי, הציג את ההחלטה המשותפת שלהם "לקיים עבודת משותפת של משרדי ראש הממשלה, האוצר ומשרד השיכון, על-מנת לגבש תכנית לבחינת הצרכים ותגבור התקציב. ברגע שתהיה החלטה בנושא היא תובא לאישור ועדת הכספים". לוי ציין, כי מנכ"לי משרדי ראש הממשלה והשיכון אישרו שאכן יש מחסור בתקציב לנושא.

בסופו של דבר, לאחר סיום מו"מ זה, חזרה הוועדה והחל מרתון ההצבעות על התקציב עד לאישורו, כאמור ברוב של 8 בעד ו- 3 נגד.

תגובות

מומלצים