גם אני יכול לאכול כמו גדול

לעתים קרובות פג נשאר באשפוז בפגייה, למרות שהגיע לגיל ולמשקל הרצויים, רק מפני שעדיין קיים אצלו קושי באכילה יעילה ונכונה דרך הפה, שיטה חדשה להאכלת פגים מזרזת את הגמילה מצינורית ההאכלה.

01.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
גם אני יכול לאכול כמו גדול

שיטה חדשה להאכלת פגים במרכז הרפואי העמק, מזרזת את הגמילה מצינורית ההאכלה לטובת האכלה דרך הפה, ומקצרת את הדרך לשחרור המיוחל מהפגייה הביתה.

אחד הקשיים הנפוצים בקרב פגים היא הגמילה מצינורית ההאכלה (זונדה) וביסוס ההאכלה דרך הפה.

אכילה של פג או תינוק מבקבוק, היא פעולה שניתן לראות ולמדוד אותה וקל לעקוב אחרי התקדמותה, ולכן הורים רבים חווים אותה כסימן לבריאות ולהצלחה. אך כאשר עולה קושי בהאכלה דרך הפה של פג או תינוק, ויש צורך להאריך את האשפוז, זהו נושא רגיש ומקור תמידי לדאגה הורית. ​

פגים הם תינוקות הנולדים לפני השבוע ה-37 להריון. לדברי ד"ר קלרי פלסר-פיש, מנהלת הפגייה במרכז רפואי העמק, משמעות הפגות הינה חוסר בשלות של כלל מערכות הגוף. כיום, פגים רבים נולדים בשבועות מאוד מוקדמים ועוברים עם הוריהם "מסע ארוך ומייגע" בפגייה. בתקופה זו, בפגיית העמק- הצוות הרב תחומי - רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטית ודיאטנית, תומך בהורים ובפג במעבר מהאכלה דרך זונדה לאכילה מלאה דרך הפה, שכן האכלה מלאה ובלעדית דרך הפה זהו נושא המאתגר צוותים רפואיים בכל העולם.

לאחרונה, הוכנסה בפגייה שיטת האכלה חדשה, שמעניקה, הן לפגים והן להוריהם, דרך בטוחה ונוחה יותר להתמודדות עם הנקה והאכלה מבקבוק.

איך עובדת השיטה?

שיטת ההאכלה הצדית הוכנסה לפגייה במרכז רפואי העמק על ידי גליה אבירם, פיזיותרפיסטית התפתחותית רבת ניסיון, שעובדת בפגיית העמק מזה 30 שנה. במסגרת הטיפול ההתפתחותי התומך, היא מסייעת להורים לפגים שמתקשים באכילה מבקבוק. השיטה החדשה היא תוצאה של ניסיון אישי רב שנים וידע שרכשה בחו"ל.

"לפני מספר שנים, נשלחתי עם שתי אחיות מהפגייה להולנד ושם נחשפתי בקצרה לשיטה ההאכלה שונה מזו הנהוגה אצלנו. כשחזרנו ארצה, החלטתי ליישם את שיטת ההאכלה בפגייה שלנו. עשיתי מעט התאמות ושיפורים, וההאכלה הצדית יצאה לדרך. התוצאות הראו שהשיטה עובדת היטב, וישנו שיפור ניכר בכל פרמטר רלוונטי לתהליך לימוד ההאכלה דרך הפה". לקראת שבוע 34-33, מתחילה להתפתח אצל הפג היכולת למציצה תזונתית. התפתחות זו, תלויה בבשלות של יכולת התיאום בין נשימה- מציצה ובליעה, בנוסף למערכות שלד-שריר ומערכות הגוף הנוספות. החל משבועות אלה, כשהפג מתייצב, מתחיל בפגייה תהליך של האכלת הפג מבקבוק, בהתאם למצבו.

"בשיטת ההאכלה הצדית מונח הפג על רגלי ההורה, באופן שמאפשר קשר עין ומעקב של ההורה על תגובות הפג. תנוחה זו מאפשרת מגע רך ותומך בגבו ובראשו והיא נוחה מאד להורה ולפג, מעודדת אכילה רצופה ולמעשה מחקה את תנוחת ההנקה. בנוסף, בגישה זו המדדים של הפג יציבים יותר, יש הפחתה ניכרת בתנודות בדופק וברמת החמצן שלו. מדובר בשיטה יעילה וקלה ליישום גם לצוות וגם להורים שרוכשים ביטחון ביכולת שלהם להאכיל את התינוק הקטן ובכך מקצרים את משך האשפוז. לאחר תקופת ניסיון, תוצאות טובות ותגובות נלהבות, הוכנסה שיטת ההאכלה הצדית לשגרת הטיפול בפגייה על ידי צוותי אחים ואחיות וההורים", מסבירה גליה.

עם זאת, מדגיש צוות הפגייה כי מדובר בשיטה שמיועדת לפגים ולתינוקות שמתקשים באכילה, ואילו לתינוקות ללא בעיות אכילה מומלצת האכלה בשיטה הרגילה כשהתינוק יונק, מחובק וקרוב לגוף ההורה.

לאור הצלחת השיטה בפגיית העמק, מדריכה גליה פיזיותרפיסטיות מבתי חולים אחרים, ואף הורים לפגים בחו"ל.

שיטת האכלה חדשה

תגובות

מומלצים