הוארך הזיכוי במס לעובדי משמרות

04.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הוארך הזיכוי במס לעובדי משמרות

התקנות חלות על עובדי ייצור במפעלים וסכום ההטבה עשוי להגיע ל- 11,40 ₪ בשנה ועד תקרת הכנסה שנתית של 128,400 ₪. תוקף התקנות הוארך עד ה- 31 בדצמבר 2017. ההטבה הזו לעובדי הייצור במפעלים ניתנה מלכתחילה עפ"י חוק עוד בשנת 1990 ותוקפן של התקנות שמעגנות אותה בהוראה מעשית לרשות המיסים, הוארך מעת לעת בלחץ ועדת הכספים.

בניגוד לפעמים קודמות, התעקש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) להאריך את תוקף התקנות לשנתיים והודיע לאנשי אגף התקציבים באוצר, כי אם הם יתעקשו על הארכה לשנה אחת בלבד ולא ייאותו לקבל את בקשתו, הוא יעכב בקשות של האוצר, בין השאר בענייני מיסוי שונים, שחלקם נוגעים לתקופות ממושכות.

הפעם הקודמת שוועדת הכספים האריכה את תוקף התקנות המקנות את ההטבה היתה ב- 29.7.15, אז תוקפן הוארך עד ה- 31.12.16 בלחץ יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), חרף התנגדויות של אגף התקציבים ורשות המיסים, לאחר שהציגו אומדנים, לפיהם עלות ההטבה לעובדי המשמרות עומדת על 150 מיליון ₪ בשנה ויותר.

בדיון היום, אמרה רפרנטית תעשיה באגף תקציבים באוצר, שירה דימניק, כי האומדן הנוכחי של עלות ההטבה הוא 170 מיליון ₪ בשנה.

לאחר שנציגי רשות המיסים הציגו את התקנות, שכאמור בנוסח שהגיע לוועדה קבעו הארכה לשנה בלבד, שאל אותם יו"ר הוועדה גפני: "למה מאריכים כל פעם לשנה אחת? התקנות האלה קיימות כבר שנים ומדובר בהטבה חשובה לעובדי ייצור במשמרות קשות של ערב ולילה. אז מדוע לא לקבוע שנתיים??! אני בכלל הייתי הופך את זה להוראת קבע". גם סגן שר האוצר לשעבר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הביע תמיכה בהארכת תוקף התקנות לשנתיים ואך להפיכתן לקבועות.

נציג הלשכה המשפטית ברשות המיסים, ישי פרלמן, השיב: "אנחנו מתנגדים להארכת התקנות לשנתיים. מבקשים להאריך בשנה אחת בלבד".

דימניק השיבה אף היא לגפני ולחברי הוועדה, ש"מאריכים לשנה אחת בלבד, כי רוצים לעשות בחינה של הנושא במהלך 2017". גפני השיב לה: "היה לכם הרבה זמן לקיים בחינה של הנושא ב- 2014, ב- 2015 וב- 2016. מה יש ב- 2017 שלא היה שנים קודם לכן?".    דימניק: "רוצים לקיים בדיקה מעמיקה, בין השאר של האפקטיביות של התקנות".

גפני לא הירפה והודיע לדימניק ולנציגי רשות המיסים: "ועדת הכספים מבקשת להאריך את ההטבה לעובדי המשמרות בתעשייה לשנתיים. מדובר בהקלה חשובה לעובדים. תתחשבו בבקשת הוועדה, אחרת אנחנו נשקול ונקיים בחינה מעמיקה של הבקשות שלכם, בין השאר בענייני מיסוי, בהן מדובר בטווחי זמן ארוכים". גפני ציין כדוגמה, את נושא "המיסוי הירוק" שאמור להידון בוועדה החל משבוע הבא ושבו נכללים שינויים, בין השאר, לגבי מיסוי דלקים וכד', שינויים לעשר שנים קדימה.

נוכח התעקשותו של גפני, יצאו אנשי האוצר להתייעצויות טלפוניות ולאחר דין ודברים במהלך הפסקת הדיון לצורך הגעה להסכמות בעניין, ולאחר שיחות של הנציגים בדיון עם גורמים בכירים באגף התקציבים, הם חזרו עם תשובה חיובית. דימניק ציינה יחד עם זאת, כי "אנחנו נעתרים לבקשה, אך עדיין בכוונתנו לבחון את הנושא בחינה מעמיקה במהלך 2017".

ח"כ מיקי לוי אמר בתגובה להודעת האוצר: "תקיימו בדיקה ותבואו לכאן לוועדה לקראת סוף 2017 עם המסקנות שלכם מהבדיקה". גפני הצטרף ודרש שהמסקנות אכן יוצגו בוועדה וסיכם: "מדובר בהקלה חשובה על עובדי התעשייה, שעובדים קשה לפרנסתם בשעות קשות ואין זה ראוי שאת ההטבה הזו שכבר ניתנת להם במשך שנים, נידרש לאשר כל פעם מחדש. תקנות המשמרות זה דבר שצריך להיות בלי הגבלת זמן".

התקנות אושרו פה-אחד!

תגובות

מומלצים