נדחו צווים שנועדו לקדם רפורמה במיסוי דלקים לתחבורה

ועדת הכספים דחתה את הדיון על הצעת האוצר לייקר את מס הבלו גז ולייקר את המס על שימוש בגז בתחבורה הציבורית וייקור הסולר, לאחר שהתברר שלא הושגו הסכמות בין האוצר לראשי ענפי המוניות, התחבורה והמובילים.

11.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נדחו צווים שנועדו לקדם רפורמה במיסוי דלקים לתחבורה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) עצר דיון על מספר צווים שהונחו על שולחן הוועדה ע"י האוצר ושנועדו לקדם רפורמה בתחום המיסוי על דלקים לתחבורה. עיקריי המהלך; ייקור הסולר לתחבורה ועידוד המעבר לשימוש בגז טבעי בתחבורה. אף שיו"ר הוועדה גפני וחברי הכנסת סוברים בהכוונה ראויה, הם הציגו השגות שונות ביחס לאופן קידום המהלך בסדרה של צווים וללא ראייה כוללת של הנושא. גפני קרא לאנשי האוצר להידבר עם נציגי ענפי התחבורה והתעשייה השונים שאמורים להיות מושפעים מהמלך שאמור להתפרס על-פני 10 שנים ואז לחזור לוועדת הכספים לצורך קידום הצווים. ממהלך הדיון נראה שהמשק עדיין איננו ערוך למעבר מלא לשימוש בגז טבעי בתחבורה. יחד עם זאת, חברי הכנסת לא הביעו התנגדות אלא תמיכה במהלך אך עם התאמות והיענות לצרכיי המשק, חברות התחבורה והתעשייה, כך שלא ייפגעו מהמהלך.

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר לתחומי תחבורה, אנרגיה ומים, אודי אדירי, הציג את הרציונל מאחורי הרפורמה: "מהות המהלך היא להחדיר אינטנסיבית את השימוש בגז בתחבורה. מדובר בצעדים שהם חלק מהכוונה להעביר את המשק לגז טבעי כחלק מהמגמות לקידום ביטחון אנרגטי ע"י הקטנת התלות בנפט, הפחתת זיהום האוויר ע"י הפחתת פליטות גזי חממה ועמידה ביעדים בינ"ל, צמצום תחלואה וזיהום אוויר מקומי, עידוד השקעות ופיתוח מאגרי הגז וגידול בהכנסות המדינה מרווחי יתר ותמלוגים. עלות זיהום האוויר מתחבורה מוערכת ב- 8.4 מיליארד ₪ בשנה למשק הישראלי. הדבר מתבטא בין היתר, בהגדלת שיעור התחלואה שמקורו במחלות לב וריאות. מעבר לגז טבעי בתחבורה יביא להפחתה משמעותית בפליטת חלקיקים נשימים ותחמוצות חנקן, האחראים לכ- 75% מהזיהום האפקטיבי".

אדירי הציג חלק מהגורמים המעכבים מעבר לגז טבעי: "אין ודאות במיסוי (בלו על גז) לטווח ארוך. מי שקונה רכב היום לא יודע בכמה המס יעלה בסוף. אין מספיק תחנות תדלוק בגז, קיומו של 'הסדר הישבון' בסולר, שבו חלק גדול מהעלות של הסולר מוחזר לנהגי אוטובוסים, משאיות ומוניות. הדבר יוצר תמריץ שלילי למעבר לגז. כמו-כן, רשת החלוקה של הגז לא מתאימה עדיין לתדלוק לתחבורה". על-כן הוא אמר: "הממשלה פועלת לעידוד הקמת תחנות תדלוק ומעבר לגז טבעי, לצמצום הדרגתי של הסדר הסולר, לקידום מתווה הדרגתי לשינוי הבלו על הגז הטבעי ותמריצי מס למעבר לגז טבעי של כלי רכב כבדים. בתחום הקמת תחנות תדלוק בגז, הכוונה היא לתת רשת ביטחון ל- 7 שנים, מענקי הקמה עד 2.4 מיליון ₪ לתחנה, פחת מואץ ל- 8 שנים והשקעה של המדינה בסך 65 מיליון ₪ סה"כ לעידוד הקמת התחנות שכבר קיימים בתקציב 2017. בנוסף, שדרוג רשת ההולכה בהשקעה של 150 מיליון ₪ ופעולות שתאפשרנה לתחנות התדלוק בגז להיות רווחיות, כגון ביטול קנסות הצריכה הלא-אחידה של גז (פיקים) המאפיינים תחנות תדלוק". אדירי ציין שהמהלך הוא לעשר שנים כשבשנים הראשונות יש בעיקר "גזרים", היינו הטבות והקלות במיסוי בהיקף של עד 150 מיליון ₪ ורק בשלבים מאוחרים יותר יבואו "המקלות", היינו גזירות.

אמנם אדירי ציין, כי "באים למהלך לאחר הידברות ארוכה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר וכי המהלך מאוזן כתוצאה מכך", אלא שחברי הכנסת בוועדת הכספים וגם נציגים של ענפי משק שונים, בעיקר מתחום התחבורה אך גם מענפי תעשייה שונים, הביעו ספקות והתנגדויות שונות. על-כך הוא השיב: "אם לא נתחיל, המהלך הזה לא ייצא אל הפועל כלל". אדירי הודה שבין השאר, טרם הגיעו להסכמות בעניין מול התאחדות התעשיינים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני: "הצו הזה מכניס הרבה כסף למדינת ישראל; 40 מיליארד ₪. מהלך מאוד חשוב מבחינת האוצר. אני לא רוצה להגיע אליו באמצעות הכרעה על בסיס קואליציה-אופוזיציה, כי זה נוגע להמון גופים וגורמים וחשוב לכולם. ראוי שתידברו עם כל הגורמים וכן תגיעו להסכמות בטרם ועדת הכספים תשוב לדון בנושא. או אז אני אקבע לזה זמן ארוך לדיון".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "הבעיה היא שהממשלה לא באמת נותנת תמריצים ממשיים למעבר לשימוש בגז טבעי בתחבורה. בכל מדינות המערב המדינות מעניקות הטבות רציניות ותמריצים משמעותיים. אני מבקש שלדיון הבא, יבואו נציגי האוצר ויציגו את המיסוי על הגז הטבעי בתחבורה בכל מדינות המערב ואז נראה את ההבדל המהותי. צריך להבין איך באמת מדינות מעודדות שימוש בגז. וזה כל העניין. אם יהיו תמריצים אמיתיים המהלך ייצא לפועל, אחרת חבל על הזמן".      הצטרפה לדבריו גם ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) שדרשה מאנשי האוצר: "תציגו לנו את המחיר של הגז הטבעי והמיסוי עליו, לא במחיר לטון, אלא תגידו כמה זה יעלה ליחידות חום, כלומר במונחים של BTU כמו שמודדים גז, על-מנת שנוכל באמת להשוות מול העולם".

יו"ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש, הביע התנגדות למהלך כפי שהוא מוצע ע"י האוצר לעת עתה וציין בין השאר, ש"אין בעולם מנועי גז לרכב כבד ולכן לא ניתן לאלץ באמצעו ייקור הסולר את המעבר של משאיות כבדות לגז טבעי. מדובר בתהליך חלם. אם רוצים לסגור את הגז לתחבורה תפעילו את המהלך הזה, האוצר מציע 150 מיליון ₪ הטבות בשלבים הראשונים שלו ואח"כ לוקח מיליארדים. התהליך הזה ייקר את התחבורה וחברות התחבורה ייקרו את השירותים לצרכנים בסופו של דבר".

מנכ"ל חברת 'תל-בר' תעשיות למוסדות בריאות, עופר אופיר, אמר שהבעיה היא בשינויים שצפויים בייקור המס על הגז: "כיום 6 דולר ובעקבות המהלך 12 דולר ולאחר-מכן 18 דולר, כלומר נמשיך לשרוף מזוט".

יו"ר ועדת הכספים גפני, סיכם את הדיון בקוראו לאנשי האוצר "לעשות שיעורי בית ולהידבר עם כל הנוגעים בדבר הן בענפי התחבורה והן בענפי התעשייה השונים, על-מנת להגיע לדיון הבא עם הסכמות ולאחר שיוצגו בפני הוועדה כל הנתונים והתמונה הכוללת של המהלך. ברגע שנדע שיש הבנות ויש תכנית מלאה ומפורטת, נקיים דיון מעמיק וארוך בנושא".

תגובות

מומלצים