"80 אחוז מהאלימות והגעזנות מופנית כלפי שחקנים ערבים"

"האלימות לא מתחילה ונגמרת בבית"ר ירושלים" כך התבטא עבאס סואן, שחקן נבחרת ישראל בכדורגל לשעבר, בכנס שעסק במיגור הגזענות במגרשי הכדורגל.

11.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
 "80 אחוז מהאלימות והגעזנות מופנית כלפי שחקנים ערבים"

ת כנס שדולת קידום מעמד הספורט קיים ח"כ זוהיר בהלול (המחנ"צ), יו"ר שדולת קידום מעמד הספורט, יחד עם ח"כ מרב בן ארי (כולנו) וח"כ מיקי מכלוף זוהר (הליכוד). בשיתוף עם תוכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" של הקרן החדשה לישראל.

הכנס עסק במיגור הגזענות במגרשי הכדורגל בעקבות סרטו של שאול ביבי ומחלקת התעודה של הערוץ הראשון "צבעים של שנאה".
 
ח"כ זוהיר  בהלול: "בתקופה האחרונה שוב צפים ועולים מקרי גזענות קשים במגרשי הכדורגל, בין אם מכיוון הקהל ובין אם מהשחקנים עצמם. מה שהיה בעבר 'פריבילגיה' של שחקנים ערבים בלבד, מופנה היום גם כלפי שחקנים אתיופים, זרים ומי לא. גזענות ואלימות אינם ייחודית לעולם הכדורגל, אלא מראה לחברה שבה כולנו חיים. ולכן מאבק בגזענות בכדורגל, זה מאבק בגזענות בחברה הישראלית כולה.

הבעיה ברוב הפעמים אינה בין השחקנים או המנהלים, אלא בין הקהלים. על הקבוצות לעשות מעשה אמיץ, להתעלות ליצירת אקלים משותף למען עתיד טוב יותר".
 
ח"כ מירב בן ארי: "הכדורגל הישראלי חולה במחלת הגזענות, העניין הזה צריך להדליק אצלנו נורה אדומה כחברה ולא רק כאוהדי כדורגל.

מבחינתי זה לא עניין של ימין ושמאל או קואליציה ואופוזיציה, נושא הגזענות קשור לכולנו. הגזענות במגרשי הכדורגל והביטויים הנשמעים משני הצדדים הם כתם על החברה הישראלית כולה.

גם לנו הפוליטיקאים יש אחריות רבה למרות שלצערי אנו שומעים על חברי כנסת שמלבים בעצמם את האש עדיין רוב חברי הכנסת מגנים כל ביטוי של גזענות בספורט.

יש הוכחות שאפשר לטפל העניין ויכול להיות כדורגל אחר. אפשר לראות את הפועל קטמון, הפועל באר שבע וקבוצות נוספות שהנהלת הקבוצה ידעו לשים סוף לאלימות וכיום האוהדים שלהם נהנים מחווית כדורגל ללא אלימות וללא גזענות".
 
אמייה טגה, שחקן מכבי נתניה, פעיל בתוכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים": "מי שאשם במצב בעולם הכדורגל ההתאחדות, המנהלת, בעלי הקבוצות והשחקנים. התאחדות הכדורגל יכולה לעשות הרבה יותר פעילויות קהילותיות למען החברה,לקיים פעילויות הסברה ולחנך את דור העתיד".

טגה הוסיף כי: "בשנה שעברה עליתי עם חולצה שעליה היה הכיתוב "עד מתי אברה מנגיסטו" ו"כולנו יוסף סלמסה". אני גאה שעשיתי את זה. אבל נענשתי על כך בקנס כספי. לפני שבוע שחקן שחשף חולצה בעד אלאור עזריה לא נענש. האם זה בגלל שאני שחור?".
 
עבאס סואן, שחקן נבחרת ישראל לשעבר, פעיל בתוכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים": "80 אחוז מהאלימות במגרשים מופנית כלפי שחקנים ערבים. הייתי בהרבה כנסים, משלחות, ועדות, הייתי בכל מקום שאפשר כדי למזער את התופעה ואני רוצה לשנות עכשיו. לא מדובר רק בבית"ר ירושלים. זה נמצא בכל מקום. אנחנו חברה חולה, והגזענות קיימת לא רק בכדורגל אלא בכל מקום. בית"ר סופגת את כל האש כי כל העולם רואה את האוהדים בשידורים, אך לא מדובר רק בהם". 
 
גל קרפל, רכז "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים":"אנחנו יותר מעשור פועלים למען המטרה הזו של מיגור הגזענות מהכדורגל, וקורים דברים טובים אבל אנחנו רחוקים ממצב אידאלי. יש לנו משקיפים בכל משחק בליגת העל והנתונים מראים שגזענות נגד ערבים במגרשים היא התופעה הבולטת ביותר וחשוב להבין את זה."
 
עו"ד ניר רשף, תובע ההתאחדות: "חייב להיות פה שיתוף פעולה מלא של המשטרה ורשויות החוק עם ההתאחדות לכדורגל כדי שנוכל למגר את הגזענות. לאחרונה העברנו את התקנות של פיפ"א וואפ"א למלחמה בגזענות, אבל בלי סיוע של המשטרה אנחנו לא יכולים לפנות קהל של אלפי אנשים."
 
אושרי דודאי, דובר בית"ר ירושלים: " לה פמלייה זה לא תופעה מנותקת, זו מכת מדינה, לא כסיסמא. אמייה טגה אמר משהו נכון, אנחנו חברה גזענית, זה לא רק יהודים וערבים, זה נוגע לכל המגזרים והמגדרים בחברה שלנו. יש מישהו שצריך לטפל בזה, אם החוק מתיר על אמירות גזעניות או אלימות משולבת בגזענות ואנשים מורחקים ולא יושבים מאחורי סורג ובריח- על מה נשאר לדבר?. בשנה האחרונה אנחנו בבית"ר עושים כל מה שאנו יכולים- אבל אנחנו לא גוף אוכף ומעניש."
 
בסיום הכנס הודיעו ח"כ זוהיר בהלול ומרב בן ארי כי ייזמו דיון המשך בועדת המשנה לספורט, בו ידרשו תוכנית עבודה משותפת בין משרד הספורט, המשטרה ובתי המשפט.

מהכנס

תגובות

מומלצים