ועדת פרס החינוך הישובי ביקרה במערכת החינוך במגידו

ועדת פרס החינוך הישובי הארצי בראשותה של גילה נגר ועמה מנהלת המחוז ד'ר אורנה שמחון ביקרה במערכת החינוך במועצה האזורית מגידו

11.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ועדת פרס החינוך הישובי ביקרה במערכת החינוך במגידו

במסגרת ההתמודדות הישובית על הפרס הארצי לתשע'ו , 2016, כאורחי ראש המועצה, איציק חולבסקי , המנכ'ל אברהם אזולאי ומנהלת החינוך, קארן שטרן.

'אני ממליצה בחום ובאהבה על מגידו כראויה לפרס הארצי בגין עשיה חינוכית מצוינה בשלושה מבחנים עיקריים : טיפוח אקלים מיטבי לחיזוק החוסן והצמיחה ולקידום סובלנות והכלת האחר, יוזמות ותכניות רשותיות לקידום מעורבות אישית וחברתית וקידום תפיסה הוליסטית ורצף חינוכי סביב היממה ובין מיגוון מסגרות החינוך' אמרה מנהלת המחוז שמחון בטיעוני ההמלצה בפני הוועדה .

דובר המחוז, דויד גורלי מציין כי הועדה התכנסה בביה'ס המשלב ( חילוני וחמ'ד ) "קשת התקווה" באליקים 167 תלמידים , מנהלת סמדר עקרי , פיקוח : חנה זינו , ביה'ס זכה  בפרס החינוך המוסדי הארצי ) ובהמשך : החווה החקלאית :  גן ילדים במתחם גנים, תלמידי "קרן אור", תלמידי כתות החינוך המיוחד, מבי"ס "עומרים", ניווט יערני ,  תיכון מגידו : פרויקט קולנוע של תלמידי ביה"ס ותכניות

נוספות : נוספות : ס.ע.ר , ימ"י ,  קידום נוער – סיפור הצלחה וצמיחה , חב"פ – מפגש עם נערות ונערים בחינוך הבלתי פורמלי , רונית הראל וילדיה חווית החינוך במועצה בעיני ההורים וילדיהם וסיכום ראש המועצה , יו'ר הוועדה ומנהלת המחוז.

הצטרפו : חברי הוועדה הארצית : גילה נגר , משנה למנכלי'ת , יו'ר , חברים : רחלה שיפר , סגנית יו'ר המזכירות הפדגוגית, אריה נדלר , מנהל אגףתלמידים מחוננים ומצטיינים , מיכל עוז ארי , ממונה על תכניות ושותפויות בין מגזריות במינהל הפדגוגי , הדר אליהו , מנהלת מחלקת נוער וצעירים , מינהל חינוך וחברה , מרכז השלטון המקומי וגילברט איילה , רכזת ועדת הפרס.

נציגי המחוז : אמיר מיכאל , מפקח המחוז   , חיים גבאי מחמ'ד , עירית מלמד (ממלכתי ) חנה זינו ( חמ'ד ) אורלי שי (  הגיל הרך  , ממלכתי )  לילך שטיינברג  (הגיל הרך ,  ממ'ד)  וד'ר אורלי ירוסלבסקי ( מינהל ח'ן ) מפקחות הרשות , צילה לוי-שניר , רכזת הפרס המחוזי ודויד גורלי, דובר המחוז.

להלן ההנמקות המליאות להמלצת מנהלת המחוז , ד'ר אורנה שמחון , על מגידו כראויה לפרס החינוך הישובי הארצי לתשע'ו 2016 :

א.ראש המועצה מעורב במידה רבה מאוד ותומך אישית בכל הקשור במערכת החינוך במועצה, יוזם, מקדם ומשקיע בתוכניות ייחודיות במועצה ומוביל מהלכים מערכתיים והוליסטיים, חותר לאחידות ושמירה על תפיסת עולם ערכית משותפת בכל המרחבים החינוכיים והקהילתיים במועצה.
 
ב.ספינת הדגל של המועצה מושתתת על הטמעת שפה חינוכית ייחודית ואחידה בהלימה לתפיסת החינוך הביוספרי בכל מרחבי החינוך במועצה, התהליכים המערכתיים בנושא החינוך הביוספרי עומדים בסטנדרטים גבוהים ברמה הלאומית והבינלאומית. במסגרת זו הוקמה חווה אקולוגית חינוכית בתחומי המועצה ללמידה על פי תפישת החינוך הביוספרי  .כ-900 תלמידים על פני הרצף החינוכי לומדים מידי שבוע בחווה, בכל בית ספר נבחר צוות משימה המוביל את התהליכים החינוכיים והפדגוגים על פי עקרונות התפיסה החינוכית הביוספרית. לצורך למידה והטמעה השקיעה המועצה משאבים רבים  מתקציביה.
 
ג.המועצה פועלת ליצירת קהילה אזורית המורכבת מקהילות יישוביות ,קהילה בעלת חוסן קהילתי גבוה המאפשרת ליחיד לתרום ולהרגיש חלק משמעותי ממנה. כתוצאה ישירה לכך,כ-50% מהורי התלמידים על פני כל הרצף החינוכי שותפים במעגלי הציבור ומשפיעים על אופי החינוך במועצה. מעורבותם הגדולה של ההורים תורמת לבניית תחושת השייכות, והמעורבות הקהילתית בכל המעגלים. בניית השותפות הקהילתית באה לידי ביטוי גם בחיבור האוכלוסיות השונות בקהילה דרך נושאי הקיימות ואיכות הסביבה.
 
ד.כחלק מגישת "חינוך סביב השעון" המועצה האזורית יצרה מסגרות פורמליות ובלתי פורמליות לכלל ילדי המועצה "עד אחרון הילדים". כמו-כן, המועצה פועלת ליצירת רצף חינוכי במטרה לתת מענה לילדים ולנוער במהלך כל שעות היום. המרחב הביוספרי מהווה תשתית רעיונית ליחסי הגומלין בין האדם לטבע ולסביבה, אך גם לפיתוח יחסי גומלין וממשקים בין המערכות השונות במועצה תוך ראייה הוליסטית ואחריות משותפת בין הגורמים השונים.
 
ה.המועצה פועלת לחינוך הילדים לתרבות פנאי איכותית ומגוונת, תוך מתן במות לביטוי עצמי ומימוש יכולות. כל זאת בדגש על מקצועיות, התמדה והעמקה. קיים שילוב בין החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, כחלק מהתפיסה הקהילתית, קיימים מגוון תחומי פעילויות חברתית, ומסגרות בתחומי המוסיקה, המחול, הספורט ותרבות פנאי למשפחה.
 
ו.מערכת החינוך רואה את כלל תושבי המועצה שייכים, שותפים ואחראים על תהליכי החינוך בקהילה ובמסגרות החינוכיות השונות. דגש מיוחד מופנה לטיפוח מעורבות הורים ושיתופם בתהליך החינוכי, לצורך כך, המועצה מעודדת דיאלוג חינוכי משתף בין  הורים,  צוותים חינוכיים, תלמידים וקהילה. הרשות מאמינה בחשיבות השותפות והמעורבות הקהילתית ובערך הנתינה ומפעילה מיזמים כדוגמת: "חינוך עושים ביחד", הורים מלמדים".
 
ז.המועצה מעודדת הפעלתן של תכניות הכלה ונותנת מענים מגוונים ואיכותיים לילדים בעלי צרכים ייחודיים בין אם ילדים בעלי לקויות וקשיים או ילדים מצטיינים בתחומים שונים, תוך העצמת הלומדים וראיית כל אחד ואחד מהתלמידים כיחיד ומיוחד. מענים אלה מתקיימים לצד המחויבות הקהילתית להכיל ולשלב את הילדים בעלי הצרכים הייחודיים במסגרות החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. במועצה מגוון של מענים ייחודיים לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים לדוגמא: מרכז מחוזי לתלמידים ליקויי ראייה, רצף חינוכי לתלמידים לקויי למידה, גן שפתי, כיתת "קרן אור" בבית הספר "פלגים" לתלמידים בעלי שיתוק מוחין וכו'.התפיסה המובילה במועצה הינה לאפשר לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים להישאר בחברת בני גילם במסגרות מתאימות במועצה כל זמן שהדבר מתאפשר ומשרת את טובת הילד.
 
ח.המועצה פועלת לטיפוח ולחיזוק המנהיגות החינוכית. במסגרת זו פועל פורום של מנהיגות חינוכית אזורית המונה כ-30 מנהלי מסגרות חינוך במועצה ,הפורום נפגש על בסיס חודשי קבוע. בנוסף, מתקיימת השתלמות שנתית לכלל מורי בתי הספר היסודיים כ-120 מורים. כמו כן, מקימת המועצה ימי הוקרה והעשרה לכלל הצוותים החינוכיים .
 
ט.המסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות פועלות במשותף לחיזוק ערכי המורשת והחיבור לחברה ,לקהילה ולמדינה. נתוני הגיוס לצה"ל הן בקרב הבנים והן בקרב הבנות גבוהים, כך גם אחוזי המתגייסים כלוחמים ואחוזי המתגייסים ליתר איכותי.

לסיכום, בשל האמור לעיל אני ממליצה על מועצה אזורית מגידו כמועמדת ראויה לפרס החינוך היישובי לשנת הלימודים תשע"ו.

תגובות

מומלצים