נחל השניים במחלוקת בין יקנעם למגידו

מגידו מקדמת תכניות תיור באזור תוך שימור סביבה שיביאו לשינוי משמעותי בתיירות, מנגד יקנעם מתנגדת לבנייה בנחל השניים, למרות שסיפחה את השטח ממגידו בטענה לפיתוח העיר.

14.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נחל השניים במחלוקת בין יקנעם למגידו

נחל השניים הוא חלק מנחל השופט שברמות מנשה, המקום נקרא לזכר השומרים יואש זולר ויצחק קליצ'בסקי שנרצחו על ידי ערבים מהאזור במאורעות המרד הערבי הגדול ב 1936, במקום צומחים שני ברושים שניטעו לזכרם של שני השומרים. לאחר הרצח, הוקמה במקום נקודת התיישבות בשם "רמת השניים", אך המקום ננטש כעבור זמן קצר.

השטח נמצא במחלוקת, ראש העיר יקנעם סימון אלפסי סיפח את השטח ממגידו בטענה שהוא צריך את האזור לבניה כחלק מפיתוח העיר, לאחר שאושרו תכניות תכנון לאזור, יקנעם מתנגדת לבנייה בנחל השניים.

בסיום שלוש שנים של תהליך תכנון לאגן נחל שופט, התכנית לניהול והכוונת קהל באגן נחל שופט יוצאת לדרך עם ברכת דרך ציבורית

בסיום שלוש שנים של תהליך תכנון לאגן נחל שופט, שכלל מספר מפגשים ציבוריים ודיונים רבים של צוותים מקצועיים , הוצגה החלופה במועצה אזורית מגידו .

התכנית שהוצגה נעשתה ע"י מתכננות מטעם קק"ל שנענתה לבקשת המועצה להסדיר את כל תנועת המטיילים והשימושים השונים באגן נחל שופט, תהליך העבודה לווה ע"י מגוון אנשי מקצוע מקק"ל ונציגים מטעם המועצה והמרחב הביוספרי מגידו .

החלופה שנבחרה הוגדרה  ע"י כל השותפים כחלופה  המיטבית לשינוי משמעותי בתיירות באזור ולניהול נכון של קהל המבקרים.

זוהי חלופה המקדמת שימור הסביבה ושינוי חוויית הביקור באזור לחוויית פארק ללא תנועת רכבים.

ע"פ התכנית בכניסות הראשיות לאזור הנחל (טייפון – רמת השופט, הכניסה לפארק מכיוון כביש 66 ) יוקמו מבואות בהן תהיה חניה לרכבים פרטיים ואוטובוסים ותנועת המטיילים תופנה להליכה , אופניים, קלאב קארים ושאטלים. שינוי זה יאפשר חוויית טיול של מקסימום טבע ושקט.

תכנית נוספת שמקודמת במקביל וגם היא הוצגה לציבור באותו הדיון היא תכנית משלימה לשטחים שאינם באחריות קק"ל באזור נחל שופט עליון  הנעשית ע"י משרד תכנון ליגמ באמצעות מימון שקיבלה המועצה מהקרן לשמירת השטחים הפתוחים של רמ"י.

שתי התכניות קיבלו את ברכת הדרך של הציבור והמועצה ביחד עם קק"ל וכל השותפים  יתקדמו לשלב הבא בישומן במטרה לשפר את ניהול והכוונת הקהל באזור וכמובן את חוויית הביקור והשמירה על הסביבה כחלק ממחויבותנו כמרחב ביוספרי. .

איציק חולבסקי ראש המועצה: התכנית המשותפת של קק"ל והמועצה לניהול תנועת המבקרים והמטיילים בנחל שופט מהווה נדבך חשוב מאוד בתכנית הכוללת שתגבש המועצה יחד עם שותפים נוספים להסדרה ובקרה של תנועת המטיילים בכל שטח המועצה.

במקביל למהלכים חשובים אלו מובילה המועצה מהלכים נוספים של שמירה, בקרה ואכיפה מול פעולות שפוגעות בשטחי החקלאות וערכי הטבע והנוף במרחב המועצה.


עיריית יקנעם הגישה לוועדה המחוזית התנגדויות לבנייה בנחל השניים

עיריית יקנעם ממשיכה במאבקה העיקש כנגד הבנייה בנחל השניים, ובימים אלו הגישה הרשות שתי התנגדויות לבנייה במקום, אחת מטעם הרשות וראש העיר, סימון אלפסי שמתוקף תפקידו הוא גם יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והשנייה מטעם מהנדסת העיר, אדריכלית עירית טלמור.

בכתב ההתנגדות כותב ראש העיר, סימון אלפסי שיקנעם נחשבת לסיפור הצלחה, ושהוא דאג לבנייתן של שכונות בעיר, אולם סוד ההצלחה של העיר טמון בין השאר בקצב נכון של גידולה שמאפשר בקרה לרבות בנושאים של תחבורה, מוסדות ציבור, ותשתיות מספקות.

רה"ע מציין שהעירייה מפתחת ביחד עם משרד השיכון את שכונת "שער הגיא", ומדגיש שאין צורך ואין זה נכון להוסיף לעיר שכונה נוספת כדוגמת נחל השניים. רה"ע מבהיר גם שהיישוב צריך לגדול בהתאם לקצב המתאים להתפתחותו, ואין להעמיס מעבר ליכולת. בדבריו מדגיש עוד רה"ע כי אף יישוב בישראל אינו מתפתח כנגד רצון מוצהר של ראש הרשות, אלא עפ"י תכנון וניהול של ראש הרשות, וכאן הוא מצהיר מפורשות שאינו מעוניין בפיתוח השכונה החדשה הנוספת.

בכתב ההתנגדות מפרט רה"ע בין היתר את נושאי החניה והתחבורה, וטוען ששכונת נחל השניים סמוכה לשכונה קיימת (יער אודם) והתכנית במתכונתה הנוכחית לא עונה על צרכי התחבורה של השכונה, הרחובות ההיקפים ואופן ההתחברות לרחובות הללו. רה"ע מדגיש בדבריו שאין להישען על רשת הדרכים הקיימת, ויש להציג חלופות תכנוניות לכניסות/יציאות נוספות מהמתחם. בנוסף להתנגדותו, מצטרף רה"ע לכל ההסתייגויות המקצועיות שהוגשו גם בעניין עיצוב אדריכלי, ניקוז, תנאים להיתרים ועוד.

נחל השניים

יצוין כי עיריית יקנעם הגישה מלכתחילה התנגדות לתכנית המתארית של נחל השניים, אולם הוועדה המחוזית קיבלה רק חלק מטענות העירייה והחליטה כן לאשר את התכנית. על בסיס זאת הוועדה המקומית שדנה בתכנית דחתה אותה. לאור זאת הגישו יזמי התכנית ערר על החלטת הוועדה המקומית, וועדת הערר "אילצה" את הוועדה המקומית לדון/לאשר את התכנית והנחתה את יזמי התכנית לבצע תיאומים שונים מול מהנדסת העיר. לאור החלטת ועדת הערר נאלצה הוועדה המקומית להחליט על הפקדת התכנית.

התכנית בנחל השניים כוללת בנייה של כ- 240 יחידות דיור על שטח של כ- 135 דונמים שנמצאים בבעלות פרטית ובבעלות מינהל מקרקעי ישראל. מיקום התכנית הוא המשך הרחובות חורשת טל והאיילה, ועד לתחום קצה רחוב אורטל.
ראש העיר, מר סימון אלפסי:

"אני חוזר ומדגיש, בנייה בנחל השניים אינה נמצאת בתכניות העירייה, ואין לו כל צורך בה. כראש עיר שמוביל את היישוב  ומאמין שמה שלא צומח – צונח, אני יודע בדיוק מהם צרכי היישוב, ומתי יש צורך בהתרחבות ומתי לא. ביקנעם אין צורך בבנייה בנחל השניים. בנייה כזאת תפגע במרקם היישובי של העיר כעיר ירוקה. יקנעם לא ערוכה מבחינת התשתיות לבנייה מואצת כזאת, וגם אין צורך בהוספת יחידות הדיור הללו. אני מאוד מקווה שהתנגדותנו תתקבל והתכנית תבוטל".
תושבת השכונה, ומתכננת ערים הגב' ליאורה חי:

"לדעת תושבי השכונה, התכנית נעשתה תוך ויתור על איכות תכנון, ועל איכות חיים עתידית של תושבי השכונה, תוך פגיעה נופית וחזותית קשה המתקבלת מהתכנון הנ"ל, שתשפיע על תושבי שכונת 'גבעת אלונים', על תושבי יקנעם  ועל ציבור גדול של מטיילים המגיעים לאזור רגיש זה.

התכנון התחבורתי של שכונת 'נחל השניים' מייצר למעשה 'שכונה כלואה' הנשענת על כבישים צרים שלא תוכננו במקור לעומסים הצפויים, ואשר עליהם עתידה להישען גם תחבורה ציבורית שתשרת את תושבי השכונה. התכנית רומסת שטחים ציבוריים ושטחים פתוחים ערכיים בשכונה כגון, שטח עצי החרוב ליד רחובות חורשת טל ואיילה, השצ"פ עם בית הכנסת וגן הילדים ליד רחוב אורטל וכל האזור הסמוך לנחל.

הפגיעה הצפויה תהיה לא רק לנחל השניים אלא גם לנחל השופט והשמורה, ובהמשך לא ניתן  לשקם את הפגיעה בטבע, ולדעתנו מדובר בטעות קשה.  תושבי השכונה נערכו השבוע  להגשת התנגדויות לתכנית, שלהערכתם נעשתה ברשלנות ולא בסטנדרטים תכנוניים מקובלים. נאספו עשרות התנגדויות כולל התנגדות קולקטיבית שנערכה ע"י אנשי מקצוע בתחומים רלוונטיים".

צילום: אליאב פרייס

תגובות

מומלצים