שר התחבורה הבטיח התקציב מתעכב

כביש יקנעם מגידו 66 ממשיך לגבות הרוגים ופצועים, למרות הבטחת שר התחבורה לפני חמישה חודשים לשיפור הבטיחות, 40 הרוגים ולמעלה מ-800 פצועים בעשר שנים.

16.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שר התחבורה הבטיח התקציב מתעכב

למרות הבטחת שר התחבורה ישראל כ"ץ לראשי האזור, לשיפור הבטיחות בכביש יקנעם-מגידו, התקציב למיזם מתעכב והכביש ממשיך לגבות הרוגים ופצועים בתאונות דרכים.

בדיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה התברר כי דווקא לקטע בו היו הכי הרבה הרוגים – אין כיום כל תכנון לשיפור הבטיחות. בוועדה יזמנו את שר התחבורה לדיון נוסף בנושא.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) "הדיון ממחיש בצורה מכעיסה ומעציבה שיש אמירות ויש מעשים. יש הבטחות – ואין תקציב. בדיון הקודם, לפני כחצי שנה, הבטיח משרד התחבורה שיפורים מסוימים בכביש, אך לא ידע ולא יודע עד היום להבטיח מתי יתבצעו עבודות אלו. בכביש זה נהרגו בעשור האחרון למעלה מ-40 איש, ונפצעו למעלה מ-800 איש. בשישה ק"מ של הכביש, היו חמישה הרוגים בחמש השנים האחרונות. מדובר בכביש לא-ארוך, 16 ק"מ בלבד, והשכל הישר מחייב לטפל בו".

לדברי איתן ברושי (המחנה הציוני) הכביש מוזנח מסיבות לא-מובנות, ועל הוועדה לחייב את משרד התחבורה להציג בתוך חודש תכנית לשיפורו, יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) הדגיש את תלונות רבות של תושבי האזור על מצבו הירוד של הציר, נחמן שי הזהיר כי "שיקולים זרים מונעים את הטיפול בציר", עיסאוי פריג' (מרצ) טוען כי "הפך ללוביסט עבור תיקונים בכביש, ואין שום טיפול בעניין".

איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, דרש לטפל בכביש לכל אורכו מהכפר זלפה ועד צומת התשבי, סיפר על פגישה בעניין עם שר התחבורה, בה הובטח כי ישופרו כל הכניסות לישובים בכביש, כולל רמזורים וכיכרות, וכי חברת נתיבי ישראל ימשיכו את תכנון הכביש בן שני מסלולים לכל כיוון. בנוסף, קטע הכביש ליד משמר העמק, יוסט כ-200 מטר לטובת הרחבת מפעל של הקיבוץ. לדבריו, תקציבי-הפיתוח הללו עדיין מתעכבים. הועדה להערכת מוקדי סיכון מתכנסת פעמיים בשנה, ותתכנס ב-22 לינואר על מנת להעריך את רמות הסיכון השונות בכבישים בישראל.

מיטל הומינר, רכזת התקציב במשרד התחבורה, השיבה כל המיזמים במדינה כולל הפניות-שמאלה עדיין בבחינה, ולכן גם תקציב כביש זה מתעכב. לדבריה, ביולי 2016 החלו במשרד להתמקד בפניות-שמאלה במוקדי סיכון, ההעדפה בבחירת הכבישים לטיפול הם ע"פ התאונות – ובפירוש לא לפי ספר ההרוגים, אומדן הטיפול בכביש כולו – כ-900 מיליון ₪. לפי יצחק עייש מאגף הבטיחות בנתיבי ישראל, בשלושת החודשים הקרובים יחלו העבודות על הפרדה קשיחה בכביש, ולמרות המלצותיהם – טרם הוחלט במשרד התחבורה לטפל במוקדים נוספים בכביש.

לדברי רפ"ק ערן סדן, ראש מדור הנדסת תנועה במשטרה, משנת 2014 היו 4 תאונות קשות בכביש ו-5 קטלניות, שלוש קטלניות בשנת 2015 ושתיים קטלניות נוספות ב-2016.

צחי סעד, נציג מבקר המדינה, העריך כי בשנה הקרובה יבדוק המבקר, על פי אלו תבחינים בוחר משרד התחבורה את אלו כבישים לשפר ולשדרג. אלי מורגנשטרן, נציג האוצר, טען שבכביש הושקעו מאז השנה האחרונה מעל מיליארד ₪.

הועדה קבעה : 1. לדרוש ממשרד התחבורה לממש בזמן  הקרוב את סיכום שר התחבורה עם ראש המועצה, ולבצע  שדרוג הכניסות והיציאות ליישובים לאורך כביש 66 כולל הסדרת התאורה.

2. בחודש מרץ הועדה תתכנס לישיבת מעקב  נוספת, לישיבה זו יוזמן שר התחבורה ח"כ ישראל כץ .

דיון בועדת ביקורת

 צילום: דוברות מגידו .

תגובות

מומלצים