תכנית מקיפה לטיפול בעבירות ריבוי נישואין

נתונים מצביעים על כך שבקרב משפחות פוליגמיות קיים שיעור גבוה של הזנחת ילדים, אלימות כלפי נשים, עוני ויחסים מעורערים בתוך המשפחה.

18.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תכנית מקיפה לטיפול בעבירות ריבוי נישואין

תופעת הפוליגמיה נטועה במסורת רבת שנים. השלכותיה על בני המשפחה הפוליגמית, ובראש ובראשונה על הנשים והילדים, ועל החברה בכללותה, הן קשות וחמורות, לכן, קיים אינטרס ציבורי וחברתי בהוקעה ובצמצום של תופעה זו.

שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה מציגים היום את תכניתם המקיפה להתמודדות עם התופעה:

1. בסיומה של עבודת המטה, תעלה שרת המשפטים בשבועות הקרובים לאישור הממשלה הצעת החלטה המבקשת להפעיל כלים אזרחיים, בנושף על האכיפה הפלילית, ומיטלה על שרי הממשלה, כל אחד בתחום סמכותו משימות ספציפיות לטיפול בנושא:

על שר החינוך - הכנת תכניות לימוד בנושא פוליגמיה.

על שר העבודה והרווחה – הכנת תכנית לקידום השתלבות בתעסוקה לנשים בדואיות תושבות ישראל וכן קידום חקיקה בנושא קיזוז מזונות ילדים מגמלאות הביטוח הלאומי.

על שר הבריאות – הכנת תכנית פעולה למענה בריאותי לנשים וילדים החיים במשפחות פוליגמיות.

על השרה לשוויון חברתי – תוכנית פעולה להעלאת המודעות בנושא.

כמו כן, מבקשת שרת המשפטים בהחלטתה להטיל על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הכנת תוכנית מחקר סטטיסטי שמטרתו לשקף את המצב העובדתי באשר להיקף תופעת הפוליגמיה.   
                      
2. בשל המאפיינים המורכבים של תופעת הפוליגמיה והשלכותיה החוצות תחומי תוכן, הבינה שרת המשפטים כי ההתמודדות עם התופעה צריכה לכלול הן גורמים ממשלתיים והן גורמי שטח וקהילה, ובכלל זה הרשויות המקומיות הרלוונטיות, אנשי דת, אירגוני חברה אזרחית, פעילים חברתיים  העוסקים בתחום ואנשי אקדמיה הבקיאים בנושא, ולכן תכריז על הקמת צוות משותף הכולל גורמים אלה, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים לשם הכנת תוכנית פעולה להתמודדות עם השלכותיה השליליות של תופעת הפוליגמיה ובכלל זה:

איגום מקורות מידע ודיווחים מהגורמים הרלוונטיים אודות התופעה.

הקצאת המגרשים במסגרת הסדרת ההתיישבות הבדואית.

איסור עבודה בשירות המדינה ובגופים ממשלתיים אחרים למנהלים אורח חיים פוליגמי.

הכנת הכשרה לכח האדם המתאים לטיפול בנושא במשרדים ובגופים הרלוונטיים בדגש על כח אדם שיהווה מתאם תרבותי בלשכות הנותנות שירותים לאוכלוסיית היעד כגון ביטוח לאומי, רווחה ובריאות.

כזכור, שרת המשפטים ציינה בעבר כי: "תופעת הפוליגמיה פוגעת בראש ובראשונה בנשים הבדואיות, ומערערת על ערכיה ויסודותיה של המדינה כמדינה דמוקרטית. יש לבטל מתן תמריצים והטבות אשר ניתנים למפרי החוק ולטפל בתופעה באופן מקיף".

3. היועץ המשפטי לממשלה מפרסם היום הנחיה חדשה (מצ"ב) שעניינה אכיפת עבירות-ריבוי נישואין, עבירה שהעונש המרבי בצדה הוא חמש שנות מאסר. לפי ההנחיה החדשה במקרים בהם תימצא תשתית ראייתית מספקת לעבירת ריבוי נישואין, ככלל, יוגש כתב אישום בעבירה זו. כן קובעת ההנחיה שבמקרים בהם הורשע אדם בעבירת ריבוי נישואין, ככלל, תעתור התביעה לעונש הכולל רכיב של מאסר בפועל.

מו כן, נקבעו נסיבות שבהתקיימן תעתור התביעה לענישה מחמירה במיוחד, בין היתר, במקרים בהם הנאשם הוא גבר הנשוי בנישואין פוליגמיים לאישה שגילה נמוך משמעותית מגילו, או במקרים בהן הנישואין נערכו שלא מרצונה החופשי של האשה.

ההנחיה אף קובעת כי הסכמת הנשים או אחת מהן לנישואין השניים לא מהווה נסיבה המצדיקה הימנעות מהעמדה לדין ומהטלת מאסר בפועל. כיוון שהדין האישי החל בישראל הוא דין דתי, האיסור על ריבוי נישואין חל כל אימת שנערכו נישואין תקפים לכאורה על פי דין זה, גם אם הנישואין לא תועדו ברישומים האזרחיים הרשמיים. לצורך הקפדה על אכיפת העבירה יגבשו משטרת ישראל והפרקליטות נהלי עבודה עם הרשויות הרלוונטיות לעניין העברת מידע שיעלה חשד לעבירות עתידיות של ריבוי נישואין.

הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לאכיפה הפלילית של העבירה גובשה בהמשך לסדרת דיונים בהשתתפות פרקליט המדינה, משנים ליועץ המשפטי לממשלה,  נציגי מחלקת ייעוץ וחקיקה, הפרקליטות, המשטרה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הפנים וכן גורמי מקצוע נוספים הנוגעים בדבר, והיא מהווה נדבך חשוב במאבק בתופעת ריבוי הנישואין בישראל.

היועץ המשפטי לממשלה  מבקש להבהיר לציבור הרחב כי מכאן ואילף תיאכף עבירת ריבוי הנישואין על פי הכללים המחמירים הקבועים בהנחיה, ובמיוחד לגבי מי שיינשא בנישואין כאלה מעתה ואילך.

עם זאת, ברור לכל, שאין בכוחם של הכלים המשפטיים הפליליים לבדם להתמודד עם התופעה, ונדרשת התמודדות מערכתית, הכוללת גם כלים חברתיים וחינוכיים ובחינה מחודשת של ההטבות הניתנות במישור האזרחי.

תגובות

מומלצים