בעמק חסמו כבישים במחאה על הקמת נמל תעופה ברמת דוד

תושבי העמק חסמו ארבעה צמתים מרכזיים בעפולה, תל עדשים, מגידו ונהלל והפגינו כנגד החלטת הממשלה להקים שדה תעופה בין לאומי ברמת דוד ודרשו מהממשלה לבחון חלופות אחרות.

22.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בעמק חסמו כבישים במחאה על הקמת נמל תעופה ברמת דוד

יש לציין כי ברמת דוד ישנו שדה תעופה צבאי הפועל במקום, התושבים בעמק דורשים מהממשלה לבחון חלופות מזיקות פחות ויעילות הרבה יותר כגון שדה בנבטים, במחניים או על המיים בחיפה.

חסימת הצמתים גרמה ליצירת עומסים כבדים מאוד בכבישים, ראש מועצת עמק יזרעאל אייל בצר השתתף בהפגנה וחסם יחד עם התושבים את צומת תל עדשים לשני הכיוונים.

התושבים אומרים ששדה תעופה בעמק יהווה מפגע רעש, ישבש קשות את שגרת חיי התושבים ויצריך הקמת מחלפים ומבנים שישנו את אופי העמק ובסופו של דבר המהלך יחריב את העמק היחיד של מדינת ישראל.

המטרה של המפגינים היא לשמור על העמק ירוק ונגד הפיכת האזור לסיוט.

נציגי המטה: "אפשר וצריך לנצח את המאבק הזה, יש חלופה לנמל התעופה בעמק, העמק הוא חלום, נשמור עליו שלא יהפוך לסיוט. אנו קוראים לממשלה לא להרוס את עמק יזרעאל הכפרי והירוק".
 

ההפגנה

להלן עמדת מטה המאבק

לא יוקם שדה תעופה בין-לאומי בעמק יזרעאל !

משרד התחבורה ומשרד הביטחון החליטו לקדם הקמת שדה תעופה בין-לאומי עבור 7 מיליון נוסעים בשנה ועבור יבוא/יצוא סחורות בשטח בסיס חיל אויר ברמת דוד : מהלך זה אושר בהחלטת ממשלה והוא יקבל ביטוי במסגרת חוק התקציב לשנת 2015. מידע חלקי ומעורפל זה פורסם בתקשורת בעת האחרונה. לפי שעה וכדרכה של הממשלה, נמנעים מאתנו מידע וקיומו של דיון ציבורי ברור ובמלוא השקיפות.

הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, בין אם במגידו ובין אם ברמת דוד, תגרום להרס מוחלט של סביבתנו הכפרית והירוקה. נופי עמק יזרעאל לא יוכלו לשאת פיתוח בעוצמה כה רבה.

ההשלכות אינן מוגבלות לשטח המסלולים, בית נתיבות, מתקני שדה וחניונים. כל העמק יכוסה בכבישי גישה ויציאה(בתוספת לכביש 6 ומסילת הרכבת הנבנים בימים אלה),מחלפי ענק, אזורי תעסוקה ומסחר גדולים כדוגמת אייר-פורט סיטי ליד נתב"ג. כך יוקמו במרחב אזורי שירות גדולים עבור שדה התעופה כמקובל.

השדה איננו מיועד לתושבי הצפון בלבד, הוא ישרת את כל תושבי הארץ ולכן מתוכננת מסילת רכבת מן השרון דרך רמת מנשה(!) בואכם רמת דוד.

העמקמרחב כפרי ירוק יהפוך באחת למרחב אורבני צפוף ומרעיש.
ממשלת ישראל ,ע"י מוסדות התכנון שלה, קבעה בתוכניות מתאר(שהן בגדר חוק) כי העמק יפותח ויטופח כמרקם כפרי ירוק המשמר את מורשתו החקלאית, והנה אותה ממשלה נחפזת שוב ליזום פתרונות דחק לבעיות שעה(טיל חמאס ששיתק את נתב"ג במבצע צוק איתן).

בצדק רב חוששת הקהילה בעמק ובסובב לו מן ההשלכות הסביבתיות של רעש וזיהום אויר. עוצמת רעש המטוסים ,מנסה משרד התחבורה לתעתע בנו, תפחת לכשיוסב השדה הצבאי לשדה אזרחי. אכן רעש של מטוס קרב בשעת הזנקה רב בהשוואה למטוס אזרחי ממריא ואכן תושבי העמק נחשפים לרעש רב הבא בפרקי זמן קצרים שביניהם זמני שקט מלא . עם הפעלת השדה האזרחי נחשף לרעש חזק, קבוע ומתמשך ביום ובלילה במשך 7 ימים בשבוע ובכל ימות השנה.

רב טיסות השכר המאחרות לנחות והמקדימות להמריא יגיעו לעמק. כוחם הפוליטי של יישובי סובב נתב"ג רב מזה שלנו. אנחנו נספוג את הרע מכל.

זאת ועוד: אנחנו מתקשים להאמין כי חיל אויר יוותר בנקל על רמת דוד. קיימים בעולם שדות תעופה המשלבים שימושים צבאיים ואזרחיים. בסופו של יום נחשף להשפעה סביבתית קשה הנגרמת משני השימושים גם יחד.
ודאי שאיכות האוויר תורע מאד.

מטוס אחד מזהם כמו מאות מכוניות ולכך יש להוסיף תנועה רבה של המכוניות אל השדה וממנו. העמק ,הרים סביב לו, יהפוך, בתנאי מזג אויר מסוימים למלכודת הכולאת בתוכה ריכוז גבוה מאד של אויר מזוהם –אנחנו וילדינו ננשום אותו.

לשאלה בדבר היתרונות הכלכליים שיושגו עם הקמת השדה : אנו בוחרים בחוסן כלכלי השואב כוחו מחקלאות משגשגת, תיירות כפרית ופעילות כלכלית מגוונת בקנה מידה המשתלב היטב בערכיו הטבעיים והאנושיים של מרחב
 העמק שלנו. שדה התעופה הבין-לאומי איננו נמצא על הסקלה שלנו.

אנו מודעים בצורך לאתר מקום ולהקים בו שדה תעופה משלים לנתב"ג אך אנו מתנגדים לאופן קידום השדה המשלים ע"י הממשלה .

יועיל מר ישראל כץ, שר התחבורה, לנמק מדוע איננו מקדם את הקמת השדה בחלופה אחרת ועדיפה : את חלופת נבטים אותה אימץ עד לאחרונה הוא שולל עכשיו בגלל וטו של חיל אויר ואפשר גם וטו של ארצות הברית. והוא עושה זאת תחת מחאה נוקבת ואמיתית של ראשי הרשויות בדרום( באר שבע, דימונה ירוחם ועוד רבים הרואים בהקמת שדה שם ברכה.

ומדוע איננו מקדם את חלופת מפרץ חיפה? הרי יש שדות תעופה המשולבים בנמלי ים. האין זה ראוי שהשדה יוקם בצמוד לעיר ובשטח שרובו ככולו תעשייתי? פרנסי חיפה הנוכחיים דוחפים להקמת השדה בעמק. כך הוא ישרת אותם בעוד אנחנו נהפוך לחצר האחורית של המטרופולין הצפוני.

יועיל השר לנצל הזמן הניתן בזכות קיבולת טיסות עודפת הקיימת עדיין בנתב"ג ולבחון באחריות נושא כה חשוב ורגיש.

בימים אלה מתארגנים יחדיו הנהגות הישובים ותושבים רבים בעמק ובסובב לו, ונערכים למאבק למען שמירה על רוחו של עמק יזרעאל וסגולותיו.

אנו מצפים כי בחזית יעמדו כל ראשי הרשויות במרחב .חלקם כבר הביעו התנגדות נחרצת להקמת שדה תעופה.
למאבק זה יצטרפו ראשי ערי הדרום ותושביו הדורשים הקמת שדה בדרום הארץ, ואזרחי המדינה הרואים בעמק יזרעאל נכס ארצי רב ערך.

מטה הפעולה למניעת הקמת נתב"ג בעמק יזרעאל

תגובות

מומלצים