אלפי חולים מתים מדי שנה מזיהומים

25.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אלפי חולים מתים מדי שנה מזיהומים

"חובה על משרד הבריאות להרחיב את פעילותו הברוכה למניעת זיהומים גם לתחומי זיהם נוספים, וחובה על הממשלה להגדיל את התקציב הייעודי בנושא. מדובר בחיי-אדם ובהצלת-חיים", כך קוראת היום (רביעי) יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). לדבריה, "מספר מקרי המוות מזיהומים מדי שנה הם קשים, אך לשמחתנו הדו"ח שהתפרסם הבוקר מלמד על ירידה בתופעה, וגם על עבודה טובה שעושה משרד הבריאות, ושיתוף הפעולה שלו".

שר הבריאות, יעקב ליצמן, הדגיש בדיון כי מדובר "במכה שאפשר, ניתן וחובה לטפל בה – ואף הוקצה תקציב גדול למיגורה. הצלחנו להוריד את הזיהומים ב-50%. ראינו חובה לעצמנו לפרסם את הדו"ח כי זו חובתנו ותפקידנו. המספר של 5,000 מקרי מוות מזיהומים, הוא חייב בדיקה לעומק, כי לא תמיד זה גורם המוות, ובוודאי לא המכריע", והבטיח להרחיב את שעות פעילות חדרי-המיון הקדמיים בפריפריה.

מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, הוסיף כי למרות המחסור במיטות, העומס הגדל בחדרי המיון והמחלקות והתחלואה הגבוהה בארץ, הצליח המשרד להגיע לתוצאות נאות בנושא, "ופעילותנו בעניין הציבה את ישראל במקום מוביל בעולם. 50 מיליוני ₪ מוקצבים למלחמה זו בכל שנה, התופעה נמדדת כל העת, ועל כל בית חולים מציג אלו תכניות עבודה שנתיות הוא מתכנן – ומבצע – בנושא, הורדת העומס ע"י הוספת חדרים ומיטות, והשנה רשמה ישראל ירידה חדה בתופעה – לעומת מדינות מערביות אחרות, ששם המצב רק מחמיר. בתי החולים של "הכללית" מטפלים בנושא בצורה טובה מאד.

לדברי הפרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים, כל עובד במערכת חייב לקבל הדרכה בנושא: "ממנהל המחלקה, הרופא, האחות ועד השומר בכניסה ועובד הניקיון. כל אחד ברמתו ובהתאם לתפקידו. הוכנה תכנית-אב, הוקצה תקציב ייעודי עבורה, ובשבועיים הקרובים, כשהתקציב יגיע – היא תחל לעבוד במלוא היקפה".

לדברי ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אין לאוצר, יכולת, בגרות וניסיון לשפוט את צרכי הבריאות של הציבור, ולכן על הכנסת להוביל תכנית לאומית לשינוי מכריע במצב, ואילו הפרופ' אברהם בורר, מהמרכז הרפואי סורוקה, ציין את שיתוף פעולה עם מרכזים בנושא בארה"ב - לבניית מערכי הדרכה, ואת החיוב של רופאים ומנהלים לעבור מבחן בתחום. לעומתם, הפרופ' אליעזר רחמילביץ' המטולוג מההסתדרות הרפואית, התריע כי התופעה תמשיך כל עוד "תנאי האשפוז לא ישתפרו, ותהיה חובה לשטוף ידיים בנוזל-חיטוי בכל מעבר מחדר לחדר". הפרופ' אלון מוזס, מנהל המחלקה למיקרוביולוגיה ב"הדסה" הגדיר את הטיפול בנושא בעשור האחרון כ"מהפכה" והדגיש את הקשר הישיר בין ניקיון בתי החולים להתפשטות זיהומים, ואת הוספת הקורס בנושא לסטודנטים לרפואה – לפני כניסתם להתמחות במחלקות.

תגובות

מומלצים