סוף טוב קול טוב

"הלכה השמיעה" כך היא חשבה בבהלה כאשר תוך כדי ניקוי האוזניים כהרגלה בקיסם, דחפה בטעות את הקיסם לעומק האוזן היחידה שלה שמתפקדת, ד"ר ג'ואד ח'לאילה הציל את שמיעתה.

02.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
סוף טוב קול טוב

פעולה כירורגית מתוחכמת, שהתבססה על טכניקה אותה רכש המומחה בהרוורד, בוצעה במחלקת אף אוזן וגרון של כללית בקרית בריאות זבולון והצילה את שמיעתה של מטופלת שניקבה בטעות בקיסם אוזניים את עור התוף באזנה השומעת.

"הלכה השמיעה" כך חשבה בבהלה גדולה מיכל קפטה, תושבת הקריות, כאשר תוך כדי ניקוי האוזניים כהרגלה בקיסם, דחפה בטעות את הקיסם לעומק האוזן היחידה שלה שמתפקדת. "לפתע נעלמה לי לחלוטין השמיעה וחשתי כאבי תופת בליווי דימום, הבנתי שניקבתי את עור התוף של האוזן השמאלית שלי, זו שרק בה אני שומעת. יחד עם הסבל, הייתי מבוהלת לחלוטין".

מיכל אבדה את שמיעתה באוזן ימין בגיל צעיר ומרכיבה מכשיר באוזן השומעת, כדי לשמר את השמיעה. ככל הנראה, נדחף הקיסם לעומק האוזן כי שחררה רק חלקית את מכשיר השמיעה באוזן שניקתה ובטעות עשתה תנועה שגויה עם הקיסם. כמי שעובדת בבטוח עם קהל, חששה שמעתה לא תוכל גם לעבוד.

היא הגיע בדחיפות למחלקת אף אוזן וגרון של כללית בזבולון, שם התקבלה על ידי האח אלכס בריצ'קא, אשר זיהה שאכן מדובר במקרה חירום והפנה אותה מידית לד"ר ח'לאילה ג'ואד - מומחה אף אוזן גרון. לאחר בדיקה מקיפה, איבחן שמדובר בקרע טראומטי של עור התוף.

מסביר ד"ר חלאילה: "ברוב המקרים של קרע חדש בתוף, המבנה הבסיס לא נפגע וסיכויי ההחלמה סבירים, אך במקרה של מיכל, הטראומה מהקיסם גרמה לקרע גדול ולאיבוד הצורה והרצף של התוף. היה ברור שבמידה ולא תבוצע התערבות כירורגית מיידית, סיכויי ההחלמה באוזן אפסיים, במיוחד שמדובר באוזן "יקרה מאוד", בהיותה אוזן שומעת יחידה. בנוסף, קרע כרוני בתוף עלול לגרום לדלקות אוזניים חוזרות ולהתפתחות מחלה קשה של כוליסטיטומה (זריעת תאי עור באוזן התיכונה, שעלול לגרום להרס המבנים הסמוכים החיוניים)".

המטרה שעמדה לנגד עיני הצוות היתה שיחזור התוף באמצעים מתקדמים המצויים בזבולון אמנם, אך ללא חדר ניתוח ייעודי. ניסיון לבצע את התיקון בעזרת השיטה הקלאסית, בעזרת מיקרוסקופ לא צלח, עקב מבנה התעלה, שלא אפשר להגיע לשוליים.

למזלה של מיכל,  ד"ר חלאילה שהינו גם רופא בכיר בבית החולים, סיים לאחרונה באוניברסיטת הארווארד בארה"ב השתלמות בניתוחים אנדוסקופיים חדשניים באוזן.

הרעיון היה להשתמש בציוד האנדוסקופי המצוי בזבולון ולבצע פעולות שלא ניתנות לבצע בגישה אחרת, אלא ע"י פתיחה נרחבת וניתוח מורכב בתנאי חדר ניתוח בלבד -  דבר שמותיר צלקות וכרוך בהרדמה, על סיכוניה וכמובן החלמה ממושכת בהרבה. מיכל נתנה הסכמתה בהדגישה שהחליטה על כך כי חשה שהיא מטופלת בידי רופא מקצועי ומיומן שעורר בה אמון רב. בוצע שיחזור התוף עם תומכן חיצוני, ללא צלקות. בביקורת כשבועיים לאחר מכן הוצא התומכן וההתרגשות של מיכל והצוות המטפל בזבולון היתה רבה: עור התוף התאחה ובבדיקת שמיעה שבוצעה למיכל, נמצא כי השמיעה חזרה להיות תקינה לחלוטין.

ד"ר ח'לאילה, שהינו מומחה ניתוחים אנדוסקופיים של הסינוסים ובסיס הגולגולת, מוסיף "ברצוני לנצל את פרסום המקרה, בכדי להגביר את המודעות לסכנה שקיימת בניקוי אוזניים בקיסמים, בין אם סכנת זיהום או יצירת פקקים ובין אם במקרים נדירים יותר של קרע בתוף, כגון מקרה זה".

מיכל מוסיפה בחיוך כי צריך מזל גם כשיש תקלה חמורה שכזו ולמזלה שלה הגיעה עם פגיעה חמורה, אמנם, באזנה אך לטיפולו של רופא עם ידי זהב, כהגדרתה. "לא ידעתי, עד למקרה זה,  שבזבולון יש רופאים ברמה הגבוהה כל כך. כשרצתי לזבולון בבהלה, אמרתי לעצמי "מה יש לי כבר להפסיד...?, די בספק אם יצילו לי את השמיעה אבל לא יזיק. בדיעבד, רק הרווחתי מחדש את השמיעה שלי, תודות לטיפול יעיל וחדשני, שספק אם הייתי זוכה לו במקום אחר".

דר חלאילה

צילום: דוברות כללית

תגובות

מומלצים