5 תיכוניים נבחרו להציג ניסויי מעבדתי שישוגר לחלל

הישג ארצי לצפון 5 תיכוניים מישראל, 2 מהם מיוקנעם ונצרת עילית שנבחרו להציג  ניסויי מעבדתי מרתק שישוגר לחלל בעוד כחודש, ההתרגשות גדולה

05.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
5 תיכוניים נבחרו להציג ניסויי מעבדתי שישוגר לחלל

ד'ר אורנה שמחון: 'אני נפעמת נרגשת וגאה בהצלחות ובהישגים הארציים המעולים שקטפו בתי ספר מהצפון בתחרות 'תכנית רמון ספייסלאב'. זוהי תכנית יוקרתית, המתקיימת במשותף עם הקרן ע'ש שלמה טירן , חושפת את תלמידי התיכוניים לחקר החלל ומעודדת יזמות ויצירתיות בקרב בני הדור הבא . מכלל 5 בתי'ס בישראל כולה , 2 בתי'ס ממחוז הצפון עלו לגמר הארצי בתחרות, אסטרונאוטים של נאס'א , מנכ'ל סוכנות החלל ובכירים בתעשיית החלל הישראלית בחרו את 5 הניסויים הישראליים המרתקים ביותר ואלה ישוגרו לחלל בעוד כחודש .אכן , כבוד גדול לצפון "

דובר המחוז , דויד גורלי מציין כי שני התיכוניים מהצפון מכלל 5 שנבחרו בישראל כולה בתחרות היוקרתית ''רמון ספייס לאב''-RSL,  הם: אורט אלון נצרת עילית ואורט יקנעם עילית . בית הספר אורט אלון יוקנעם ישלח ניסוי שיבחן תרופות בשחרור מושהה בחלל, ואילו בית הספר אורט אלון נצרת עילית יבחן היתרבות שמרים בשתן בחלל.

נורית ברגר גיל , ממונה מחוזית לתחום: 'הזוכים, תלמידי כיתות ט', הוכרזו באירוע הגמר שהתקיים זה מקרוב במסגרת אירועי שבוע החלל הישראלי באוניברסיטת בבר אילן.

האירוע הווה רגע שיא מותח ווגם חגיגת מדע הן לתלמידים והן למורים. באירוע נטלו חלק אסטרונאוטים, בכירים מסוכנות החלל האמריקאית נאס"א, סוכנות החלל הישראלית וסוכנויות החלל המובילות בעולם. בנוסף נכחו מומחים מהאקדמיה, התעשייה הצבא והממשל בישראל. התלמידים הציגו באנגלית את מטרות וחשיבות הניסוי שהציעו  , ברמה בינלאומית.

'רמון ספייסלאב' הינה תכנית מצוינות המיועדת לתלמידי חטיבות ביניים. התוכנית נותנת לתלמידים הזדמנות ייחודית לשלוח ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית. התוכנית משתמשת בכלים מעולם המדע של החלל, ומטרתה לעורר בתלמידים השראה ואפשרות לחלום ולכוון גבוה, הכי גבוה שאפשר, לחלל האינסופי. בנוסף מעודדת התוכנית מצוינות ועבודה כיתתית.

חלל

הניסויים שנבחרו להיבחן בתחנת החלל הבינלאומית ישלחו לנאס"א ויבוצעו ע"י אסטרונאוטים בחלל.

אנו מעודדים את התלמידים להתנסות בלמידה חדשנית בנושאים מתקדמים ורלבנטיים ביותר למאה ה-21 בה אנו חיים. התלמידים עברו תהליך של חקר בצוותי מחקר, נפגשו עם מדענים העומדים בחזית המדע העולמי וזכו להימנות עם נבחרת מצוינות שתשלח את ניסוייה לחלל.

הלמידה היא אינסופית ומאתגרת, התלמידים ינתחו את הנתונים שנאספו לאחר נחיתת מעבורת החלל.
זוהי הזדמנות נפלאה לתלמידינו וההוכחה כי בשבילם השמיים הם לא הגבול'.

עפרה זורע , סגנית מנהלת חט'ב אלון בנצרת עילית 'תלמידי כיתה ט4 מבית הספר המקיף אורט ע"ש יגאל אלון בנצרת עילית ,קבעו זה מקרוב  רף חדש וגבוה בהישגיהם הלימודיים. בגמר תחרות רמון ספייסלאב בשיתוף אורט, שהתקיים באוניברסיטת בר אילן , נבחר לשיגור לחלל בקרוב, הניסוי שאותו תכננו תלמידי חטה"ב אלון.

אורנה פישר כיום ראש מנהל חינוך וקהילה בראשות, אשר בזמן היותה מנהלת המקיף, הכניסה את פרוייקט רמון לבית הספר, מסרה בתגובה לבשורה המשמחת כי היא גאה בהישגים יוצאי הדופן של התלמידים.

מנהל ביה"ס דוד אטמור הוסיף כי אין ספק שהרצינות והעבודה האינטנסיבית שהושקעה בתהליך החקר על ידי התלמידים וצוות ההוראה הובילה להצלחתם ברמה הארצית, וכי אנו עדים לצמיחתם של מדענים צעירים מבטיחים.

לינה נעאמנה, המורה למדעים המלמדת בפרוייקט, הסבירה כי מדובר בניסוי הבודק כיצד משפיעים תנאי מיקרו גרביטציה על התרבות השמרים במצע של שתן. את הניסוי ביצעו התלמידים בהתייעצות עם הפרופסור מאיה שולדינר ממכון ויצמן למדע. התלמידים הסתייעו גם בכפיר ביטון, המנטור של התכנית שדרבן וליווה אותם במהלך השנה.

כרמית משה רוזנטל, מנהלת אשכול הפיס, הוסיפה כי בין השופטים המכובדים ששפטו בתחרות היו הגב' רונה רמון, אסטרונאוט מנאסא, מדענים, מומחים לחקר החלל בישראל ואנשי תעשייה מן השורה הראשונה.

התלמידים הסבירו לשופטים כי אחת מתרומות הניסוי לאנושות היא להפוך את השירותים בתחנת החלל מכימיים לביולוגים, וכן בתנאי מצוקה, לאפשר לאסטרונאוט להשתמש בשמרים לסינון השתן ולאכילת השמרים המתרבים כמקור בלתי נדלה לוויטמינים.

נעמי אורגד מנהלת חטיבת הביניים והגב' עפרה זורע, סגנית מנהלת חט"ב ומחנכת הכיתה ציינו כי תהליך הלמידה שעברו התלמידים בפרוייקט חקר החלל וזכייתם בפרס, יהוו את הבסיס להמשך למידת נושא החלל בבית הספר.

לסיכום היום המשמח, מסר ראש העיר רונן פלוט שהוא מברך את התלמידים היקרים על זכייתם והוא מזמין אותם לביקור בלשכתו לשמוע פרטים על הניסוי הראשון שישוגר לחלל, ושהוא פרי מחשבתם של תלמידים מנצרת עילית'.

תגובות

מומלצים