הרב אברהם יעקב סלמון ביקר בקבר יתרו עה"ש

ראש מוסדות שטפנשט הרב אברהם יעקב סלומון הגיע לביקור דתי בקבר יתרו שועיב עה"ש בחיטין, זה היה ביקור למטרת דו קיום, הרב נפגש עם מספר שיח'ים דרוזים.

06.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הרב אברהם יעקב סלמון ביקר בקבר יתרו עה"ש

האישיות הדתית הבכירה הרב אברהם יעקב סלומון, במסגרת יום דו קיום בין העדות והדתות, אותו ציינו בקהילת שטפשנט דרך ביקור בקבר יתרו (נבי יתרו) עה"ש בכפר חיטין.

שטפשנט כפנינת חן בראש כתר מלכות, זוהרים להם מפעלי התורה והחסד שהוקמו להנצחתם של כ"ק מרנן אדמו"רי בית שטפנשט, שמשם זרחה במשך כמאה שנה ברומניה ומחוצה לה, הלא-הם

הרב מנחם נחום משטפנשט, בנו של כ"ק מרן הסבא קדישא מרוז'ין זיע"א, ובנו יחידו וממלא מקומו, הרב אברהם מתתיהו משטפנשט זיע"א.

עד לשנת תרצ"ג פעלה החצר הקדושה בעיר שטפנשט שבצפון רומניה, המוכרת גם כעיירת גבול עם רוסיה (כיום מולדובה) ובריכוזים נוספים קרובים, תחת נשיאותו של האדמו"ר רבי אברהם מתתיהו, שבכח קדושתו וצדקותו האיר לארץ ולדרים עליה.עם הסתלקותו של הצדיק לשמי רום, בכ"א בתמוז תרצ"ג, התלכדו אלפי חסידיו ומעריציו בראשות רב העיירה, הגה"ח רבי יוסף ברייאר זצ"ל, לשם מטרת על שימור הגחלת והמשכת המורשת, בהקמת ישיבה על קברו "ישיבת בית אברהם שטפנשט", שפעלה עד לשנות השואה האיומה.

 הרב אברהם יעקב סלומון

עם התקרב הרעה הצורר הנאצי ימ"ש, לרומניה, נפוצו יהודי העיירה שטפנשט לכל עבר, כאשר רבים מהם ניצלו ברחמי הבורא, וזכו להגיע חיים וקיימים לארץ הקודש.כאן - בארץ אבות, הקימו שרידי החסידים, אודים מוצלים מאש, בתי כנסת על שמו של הצדיק משטפנשט - בערים שבהם התקבצו ריכוזים של יהודי רומניה.כך לקלויז העתיק שפעל מכבר בעיר העתיקה שבצפת, הצטרפו מרכזים נוספים, בערים הבאות: עתלית שבצפון, קרית גת, רחובות וגדרה שבדרום, אלעד, בני ברק וגבעתיים.אף מעבר לים, בארצות הברית, הוקם בית כנסת ע"ש הצדיק משטפנשט, ביוזמת הגה"ח רבי יוסף ברייאר זצ"ל, רבה האחרון של העיירה שטפנשט.במקביל הוקם ע"י זקני וחשובי חסידי שטפנשט - "ועד חסידי שטפנשט", בראשותו של הגה"ח רבי שמואל שור זצ"ל. הוועד נוסד במטרה להקים שם ושארית לבית שטפנשט, למען לא יימחה זכר השושלת מארץ החיים.עם הסתלקותו של רבי שמואל שור זצ"ל, נמנו וגמרו זקני החסידים, למנות כממלא מקומו בראשות ועד חסידי שטפנשט - את הגה"ח רבי צבי ליבוביץ שליט"א, שזכה להתברך מפה קדשו של הצדיק משטפנשט.הגר"צ ליבוביץ כיהן לפני שנים לא-מעטות כרב ראשי בוינה; כיום הוא משמש כרבו של כפר אברהם שבפתח תקוה.גולת הכותרת של פעילות הועד היא - הקמת מרכז לתורה ולחסד הנושא את שם רבותינו משטפנשט, הממוקם כיום ברחוב מהרש"ל 13 בבני ברק, ושבראשו עומד כיום ראש מוסדות שטפנשט, הרב אברהם יעקב סלמון שליט"א.מפינה זו שבעיר התורה והחסידות, נשלחים קרני אורה וישועה על פני כל הארץ, בפעילות מסועפת ועניפה, המשמרת לדורות הבאים את מורשתם הרוחנית הגדולה של צדיקי בית שטפנשט.

יד מתתיהו

חסד ואמ"ת נפגשו ארגון "יד מתתיהו" – שהוא חלק בלתי נפרד מ"מוסדות שטפנשט", תומך ביד נדיבה במשפחות ברוכות ילדים ומשפחות-מצוקה, המקבלות סלי מזון גדולים, המלאים במוצרי מזון שונים ומגוונים, טרום חגי ומועדי ישראל.הארגון החשוב פועל כגוף אחד ובעצה אחת יחד עם "מפעלי תורה וחסד-קדימה- צורן", הידועים בפעילותם הרחבה.על מפעל חשוב ויקר זה, ניתן להרחיב את היריעה ללא סוף: כגודל מקרי הסעד, כן מספר סיפורי העזרה שהגיש הארגון.התכניות להגדלת התמיכה במשפחות קשות-יום, הן רבות. התקווה היא, לבסיס כלכלי גדול יותר, שיאפשר מתן תמיכה ועזרה כלכלית לעשרות אלפי משפחות המתגוררות ברחבי הארץ, ושאליהן יד הארגון לא הגיעה עד כה.

הרב אברהם יעקב סלומון

"קמחא דפסחא" ו"קמחא דשבתא"

בכל שנה, בפרוס הפסח, מחולקים סלי "קמחא דפסחא" למאות משפחות, שסיוע זה הוא המאפשר להן לקיים את החג ככל הלכתו וחוקתו.עשרות טונות של פירות וירקות, אלפי בקבוקי יין, כמאה וחמישים אלף ביצים, ומאות סלי מזון – הכוללים הכל בכל מכל כל, חולקו בכל אחת מהשנים האחרונות, לאלפי משפחות נזקקות.ההיערכות מתחילה מיד לאחר חג הסוכות. בזמן שהציבור כולו עסוק בפירוק הסוכות ובאחסונן, פעילי "יד מתתיהו" נמצאים כבר בעיצומן של ישיבות היערכות, לקראת חג הפסח, שיחול מחצית השנה לאחר מכן.עם תום ימי החג, יוצא ארגון הגג "יד מתתיהו" למבצע 'קמחא דפסחא' ענק, במסגרתו נקראים מפעלי תעשייה ומזון, להירתם לטובת משפחות ברוכות ילדים, משפחות חד הוריות ומשפחות שכול, נפגעי פעולות איבה, ומשפחות ניצולות שואה, הזקוקות לסיוע לקראת חג המצות.

ההיערכות המוקדמת - ב"ה עושה את שלה. גופים רבים משתתפים שנה אחר שנה, במבצע הכביר של "קמחא דפסחא" ותורמים מתוצרתם לטובת אלו שלא זכו לברכת ה' בממונם.מפעלי הקירור והאריזה הבאים: רגב, אשלי, ברמור, שרון יבולים, גלי בוקר, פירות המושב, פירות כפר מונש, מושב בית גמליאל, מאפיית יד בנימין, ועמית – הינם שותפים נאמנים למבצע השנתי של "יד מתתיהו".מוקדי הלוגיסטיקה של הארגון מתפרשים על פני שלוש-עשרה נקודות בארץ, כך שתוך ימים ספורים מגיעים כל סלי המזון ליעדם.על  הניהול המורכב ומערך המתנדבים מנצח ביד אומן - הרב אברהם יעקב סלמון שליט"א, ראש מוסדות שטפנשט.

תומכי שבת – שטפנשט

מפעל "תומכי שבת ועזרה הדדית למשפחות" פועל כבר מספר שנים בהצלחה מרובה, בבית הכנסת שטפנשט שבבני ברק.בשקט, בשקט, הרחק מאור זרקורי הפרסום והתעמולה, מחולקות מידי שבת בשבתו מאות חלות למשפחות רבות.הכל החל מיוזמה צנועה לסייע למתפללי בית הכנסת במימון צרכי השבת. עד מהרה החלוקה גדלה, וכיום נעזרות בה מאות משפחות המתגוררות באזור בית הכנסת.סגולה ידועה היא, לחלק כיכרות לחם וחלות בימים של שמחה, כמו למשל, ביום החופה, או בימי ברית ובר מצווה, כמו גם בימי זיכרון ויארצייט. רבים רואים, אפוא, זכות נפלאה ליטול חלק בהוצאות המפעל הברוך הזה, של חלוקת חלות לכבוד שבת, ובכך להיות שותפי-אמת במצווה יקרה, יחודית ונעלית זו.

מבצר של תורה בני ברק משכן בית הכנסת המרכזי בבני ברק

בית הכנסת המרכזי של שטפנשט שברחוב מהרש"ל 13 בבני ברק, הינו בית של תורה למאות מתושבי העיר, הקובעים בו את מקום לימודם ותפילתם.פרחי חסידים וצורבי-תורה הקונים את תלמודם בישיבות חשובות, מתכנסים בבית הכנסת, לאורך ימי השבוע, לעריכת "חבורות", התוועדויות, וכינוסי קודש, המחממים את ליבם בשלהבת תורה וחסידות.בית המדרש, שהחל את דרכו בדירה שכורה וקטנה ברחוב הרצל 3 בבני ברק, עבר טלטולים ותחנות רבות בדרך למשכנו הקבוע.זכה בית הכנסת, ועתה הוא משמש כאכסניה של כבוד לתורה וחסידות כאחד, לזכרם של אדמו"רי שטפנשט, וה'יושבים' הרבים שהסתופפו בצילם ונאותו לאורם המזהיר.

כולל הלכה– ישיבה על קברו של הצדיק משטפנשט

מזה כעשור שנים פועל בבית הכנסת המרכזי – שטפנשט שבבני ברק, כולל להוראה לאברכים מופלגים, שהוקם על שמו ולזכרו של כ"ק מרנא ורבנא הצדיק משטפנשט זיע"א.כולל האברכים הוציא בשנות קיומו מתחת ידיו, גאונים ותלמידי חכמים מובהקים, האוחזים כיום במשרות חשובות בעולם ההוראה והרבנות. בראש הכולל עומד - הגאון רבי יוסף מנחם שטיין שליט"א, מו"צ מוכר בבני ברק.על-גבי ספסלי הכולל ישובים עשרות אברכים, המשתעשעים מדי יום ביומו בלימוד הש"ס ויסודות ההלכה, באופן של "לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא".גדולי תורה חשובים, בפניהם נבחנים האברכים מדי תקופה על תלמודם, משבחים ומפארים את רמת הלימודים של הכולל, שקנה לו שם טוב ומקום של כבוד בארץ ובעולם.

מפעל שיעורי תורה לרבים

בימי חג ומועד מתקיימים בבית הכנסת המרכזי שטפנשט שבבני ברק, שיעורי תורה וערבי עיון, לציבור הרחב, והעוסקים בנושאים שונים ומגוונים.במהלך השנים האחרונות הופיעו במסגרת זו גדולי ראשי הישיבות וטובי המרצים ומגידי המישרים, שהשפיעו מנועם פיהם על מתכנסי ולומדי בית המדרש. בהם: זקן ראשי הישיבות, הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן שליט"א; הגאון רבי משה יהודא לייב לנדא, רבה של בני ברק; הגה"צ רבי שמואל אהרן לידר שליט"א, מגדולי המשפיעים בדורינו; ראש ישיבת פוניבז', הגאון רבי ברוך דוב פוברסקי שליט"א; הגה"צ רבי אליעזר דוד פרידמן שליט"א, מרבני לונדון שבאנגליה; הגאון רבי שמואל אויערבך שליט"א, ראש ישיבת מעלות התורה; הגאון רבי שמחה הכהן קוק, רבה של רחובות;  להבחל"ח, הגאון רבי מיכל יהודא לפקוביץ זצ"ל, שכיהן ראש ישיבת פוניבז' לצעירים, ועוד רבים אחרים.

מרכז שטפנשט' שברחוב החלוצים-בבני ברק

בעוד עם ישראל נרתם בגופו ובממונו להקמת מרכז הישועות הגדול, שייבנה בקרוב ברחוב החלוצים שבבני ברק, נערכות במבנים הישנים הקיימים בפאתי המגרש פעילויות תורניות מגוונות, לרווחת תושבי האזור.פעילות תורנית יומיומית מתקיימת בבית כנסת וכולל אברכים השוכנים במתחם; ספרייה תורנית רחבת היקף, המונה אלפי ספרים, משרתת מחברי ספרים וחוקרים תורניים; כן הוקמה במקום - ישיבת ערב לנוער, במסגרתה מתכנסים מידי יום בשעות הערב, כשלושים נערים ובחורי חמד, להרצאות וסדנאות תורניות וחווייתיות, המונחות על ידי טובי המרצים והמחנכים.דומה, כי פעילות מבורכת זו מהווה מעין 'סמן' לגבי עתידו הרוחני של "מרכז הישועות העולמי" שיקום בעתיד במתחם, וצפוי להשפיע לטובה על כל הסביבה.

מכון להוצאת ספרים – "תורת אמת"

"אם אין עבר, אין עתיד!"... כך אומר פתגם ידוע השגור בפי העם.על בסיס השקפה זו, הוקם במסגרת "מוסדות שטפנשט" – מכון תורני לתיעוד ושימור ההיסטוריה רבת האנפין של חצר שטפנשט – בפרט, ורומניה – בכלל.המכון מוציא לאור תמידין כסדרן, ספרים, קבצי זיכרון, ופרסומים תקופתיים המחולקים ברבבות עותקים, שבהם סיפורי קודש וזכרונות מבית שטפנשט, עדויות ומסמכים מהתקפה הקדומה של פעילות החצר, ומידע רב ערך שנאסף במהלך השנים על גדולי, חכמי ורבני רומניה נוחם-עדן.

אלעד תנופת בניה במוסדות שטפנשט באלעד

מוסדות שטפנשט בעיר אלעד יחגגו בקרוב שמונה שנים להיווסדם. דומה, כי זה הזמן לציין את התפתחותם המרשימה של המוסדות באלעד, המצטרפים לשורת המוסדות המנציחים את זכרו של הצדיק פועל הישועות משטפנשט זצוק"ל ברחבי ארץ הקודש.שנים ארוכות קיננה בליבות חסידי שטפנשט שאיפה עזה - להנציח את זכר הצדיק, שלא זכה להשאיר אחריו צאצאים, בהקמת מוסדות לתשב"ר – תינוקות של בית רבן, אלו שבזכות הבל פיהם קיים העולם, וכח תורתם הזכה מגין מפני הפורענויות.בחודש אלול תשס"ו – נפל דבר בשטפנשט. תלמוד תורה הוקם לזכר הצדיק, בעיר הצעירה – אלעד.ראשיתו של התלמוד-תורה היתה מצער - מספר תלמידיו לא עלה על עשרה, אולם כיום הוא מונה כמאתיים תלמידים כ"י!,הת"ת זכה בסייעתא דשמיא למקום של כבוד בכותל המזרח של המוסדות החינוכיים שבעיר אלעד. על דלתו מתדפקים מידי שנה עשרות תלמידים, המבקשים לחבוש את ספסליו.לרשות הת"ת עומד מבנה חדש בגודל כ - 700 מ"ר, לרווחת ילדי ישראל המתחנכים בין כתליו צוות חינוכי מקצועי של מלמדים מובחרים, בראשות המנהל החינוכי הנודע הרב יצחק רוט שליט"א, משקיע את נשמתו בחינוך התלמידים ובהקנייתם - ערכי תורה ומוסר, לאור משנתו של הצדיק משטפנשט.רבים רואים לעצמם זכות מיוחדת, ליטול חלק בהוצאות מימון התלמוד תורה, המממש ללא-ספק את צוואתו הרוחנית של הצדיק.בחייו לא זכה הצדיק משטפנשט לצאצאים, אולי לאחר פטירתו, אין ספק כי צאצאיו הרוחניים – רבים מספור, בזכות מוסד קדוש זה.

גבעתיים מוקד עולמי לתפילה

חלקת קברו של הצדיק רבי אברהם מתתיהו משטפנשט, שבבית העלמין נחלת יצחק בגבעתיים, הינה אבן שואבת למאות אלפי איש, הפוקדים את המקום לתפילה ולברכה, במהלך כל ימות השנה.מידי יום ביומו, מתקיימות סביב הציון הקדוש, תפילות מעמדי-בקשות, בהם משתתפים רבים הזקוקים לישועת ה'.קברו של הצדיק משטפנשט זיע"א נודע ומפורסם כמקום המסוגל לפעול ישועות, גם במקרים בהם לכאורה אפסה כל תקווה, לא-עלינו.ישנם סיפורים למכביר, על אנשים ומשפחות שהגיעו לישא תפילה על ציונו של הצדיק, לאחר ייאוש מוחלט, ולפתע ראו הצלה בעניינם.מדי יום חמישי בשעה 21.00 בערב, נערכת תפילת רבים על יד הקבר הקדוש. במהלך התפילה הנמשכת כשעה, נאמרים פרקי תהילים מיוחדים, ו'בקשות' מסוגלות - אשר כוחם רב לפעול ישועה.לאחר התפילה, שומעים המתכנסים סיפורי מופת, מפי 'בעלי-מעשה' המעלים על נס את ישועתם האישית והפרטית, בה נפקדו בזכות תפילה ליושב במרומים על-יד קבר הצדיק משטפנשט, שאינה שבה ריקם.למתפללים הרבים, המגיעים מכל רחבי הארץ, מחולקת תמונת הצדיק בפורמט כיס, לשמירה ולהצלחה.

כולל תהילים – "ישיבה על קברו" בגבעתיים

תפילת רבים מיוחדת נערכת מדי יום ביומו על-יד ציון הצדיק משטפנשט, ע"י אברכים תלמידי כולל מיוחד שהוקם בציון הקדוש.במהלך התפילה הנאמרת לפי הסדר המקובל בציונו של הצדיק, מוזכרים ונקראים שמות מבקשי ישועה. במקביל נאמרת תפילת "מי שברך" כללי לכל חולי עם ישראל.

מוקד הבקשות

מוקד בקשות מיוחד פועל בכל ימות השנה, דרכו ניתן להעביר שמות להזכרה בעת התפילה היומית הנערכת מדי יום ביומו בקבר הצדיק, בעת מעמד התפילה השבועית, או להזכרתם במשך ארבעים יום ברציפות בציון הקדוש.

תפילת רבים

אם בכל ימות השנה, קבר הצדיק אינם עומד שומם אף לרגע, הרי שבעת ימי  ההילולא של הצדיק משטפנשט, החלים בחודש תמוז, פוקדים את הציון הקדוש רבבות איש, הנוהרים למקום מכל חלקי הארץ, אם ברכבים פרטיים, או בתחבורה מאורגנת וציבורית.בימים אלו פעילי "מוסדות שטפנשט" עושים הכל, על מנת שהעולים להתפלל בציון הצדיק יוכלו לעשות זאת ברגיעה ובמנוחה.הסעות ישירות, היוצאות מעשרות ריכוזים שונים ברחבי הארץ, מאורגנות על ידי "מוסדות שטפנשט"; במקביל, מודפסים רבבות קונטרסי "תהילים", לשימושם של כל העולים לקבר; אוכל ושתייה מחולקים חינם לבאים - אין כסף, כאשר בחום הכבד השורר בחודש תמוז, מדובר ב'הצלה' של ממש.בין הפוקדים את הקבר, יש אשר מבקשים התקרבות רוחנית, ונעזרים בפעילי "מוסדות שטפנשט" למצוא את הנתיב העולה בית ה'.

שטפנשט בצפת

לפני מספר שנים זכה ראש מוסדות שטפנשט, הרב אברהם יעקב סלמון שליט"א, למצוא את מקום ה"קלויז" של חסידי שטפנשט בצפת, שפעל במאה הקודמת.תעודות היסטוריות ומסמכים בעלי משמעות רבה, כמו גם תיאורים המופיעים בספרי רושמי דברי ימי העיתים, הם שהובילו לגילוי המרעיש.מאז מתרכז המאמץ, בניסיון לחדש הימים כבראשונה, ולהשיב את הקלויז לפעילות של תורה וחסד, בקרוב.

אוהל השמחה של שטפנשט במירון

הפתעה נעימה מצפה לרבבות העולים למירון, בהילולת הרשב"י שבל"ג בעומר: במעלה הדרך המובילה לציון הרשב"י, עומד ניצב "אוהל השמחה של שטפנשט".ב"אוהל השמחה" מתאספים חזנים ומשוררים משמחי לבבות, המזמרים מניגוני מירון, לקול מצהלות ריקודי אלפי החוגגים.במהלך היממה מחולקים במקום, לטובת עולי מירון המצויים שעות רבות בדרכים, אלפי ליטרים של משקה, ומיני מזונות, לקיום "סגולת ח"י רוטל משקה במירון".הכנסת האורחים של אנשי שטפנשט במירון כבר מוכרת מאז ומקדם. כבר לפני שנים רבות, חסידי שטפנשט - תושבי העיר צפת, בראשם הגאון הנודע רבי אברהם לייב זילברמן זצ"ל רבה של העיר צפת ומחסידיו הנלהבים של מרן משטפנשט זי"ע, היו מראשי מכניסי האורחים באתרא קדישא מירון.כך ממשיכה המסורת הסגולית, של הגשת מאכל ומשקה לעולי מירון, עד היום הזה.

"אור מתתיהו" – אור לעולם!!!

הפצת התורה הנעשית על ידי "מוסדות שטפנשט" אינה מצטמצמת לערים מסוימות. פעילי ארגון "אור מתתיהו" שנוסד על ידי מוסדות הצדיק משטפנשט, מקיים שיעורי תורה וכינוסי יהדות רבים, בכל רחבי הארץ.באמצעות כינוסים חשובים אלו, זוכים יהודים רבים להתקרב לכור מחצבתם.חצרו של הצדיק משטפנשט נתייחדה תמיד בכך, שגם פשוטי העם מצאו בה את מקומם, כאשר הרבי היה מרעיף עליהם טללי תחיה של תורה ויראת שמים טהורה.לא פלא הוא שמנציחי זכר הצדיק משטפנשט מבקשים להמשיך בזו הדרך: לקרב ולחזק לבבות נשברים ועצמות יבשות פעילות ענפה ומבורכת זו מתבצעת אף מעבר לים, ברחבי רומניה והקרפטים. לקראת הימים הנוראים, נשלחים למחוזות נידחים אלו - חזנים ובעלי תפילה, תקיעה וקריאה. אלו האחרונים - מצוידים בתשמישי קדושה, ארבעת המינים ומוצרי מזון שונים, המחולקים ליהודי רומניה.מיותר לציין את ההתעוררות הרוחנית העצומה הנגרמת ליהודים המקומיים, החיים במהלך השנה בין גויים וערלים, מפעילות חשובה זו.

תגובות

מומלצים