בניית בית פרטי כמה דגשים ורעיונות

אם אתם עומדים בפני בנייה של בית פרטי, דעו שמדובר על אחד הפרויקטים הגדולים והמורכבים של חייכם. אנחנו לא אומרים זאת במטרה לייאש אתכם, אלא כדי לגרום לכם להבין שגם ההכנה והזמן הדרוש לתכנון הפרויקט חייב להיות משמעותי.

09.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בניית בית פרטי כמה דגשים ורעיונות

נתקלנו באנשים שהשקיעו יותר זמן לאן לטוס בקיץ מאשר בבחירה חכמה ותכנון נכון בפרויקט בניית ביתם. לצורך כך, כתבנו מאמר קצר אך קולע עם מספר נקודות רלוונטיות שיעזרו לכם לעבור את הפרויקט בצורה טובה יותר.

בחירת אדריכל

אחרי שנסגרתם על עצמכם ואתם יודעים קצת יותר מה אתם רוצים, בעל המקצוע הראשון שתחפשו הוא אדריכל. יש שטועים ומתחילים בחיפוש קבלן או מהנדס - זה לא מומלץ. עדיף להתחיל מאדריכל, ואם לדוגמא אתם בונים בצפון אז בחרו אדריכלים בצפון ולא איש מקצוע מרוחק מדי. אתם רוצים אותו לידכם, אתם רוצים את היכולת לקפוץ אליו כשצריך ושהוא יגיע לאתר הבנייה במקרה הצורך.

בבחירת אדריכל, חשוב לשים לב להתאמה של האדריכל לסגנון הבנייה שאתם מחפשים וגם התאמה לאופי שלכם כאנשים. תיפגשו איתם, תלכו איתם לבתים שתכננו, דברו עם לקוחות ממליצים. השקיעו בבחירה ובכל מקרה – אל תתנו למחיר נמוך להשפיע עליכם. עלות האדריכל היא שולית ביחס לפרויקט כולו וחיסכון של 10,000 ש"ח יכול לפעמים לעלות לכם יותר בהמשך.

בחירת קבלן

אחת הבחירות המשמעותיות ביותר והגדולות ביותר מבחינה תקציבית היא הקבלן. לצערנו, תחום קבלני הבניין בישראל, במיוחד בבנייה פרטית – מאוד פרוץ ומבולגן. ישנם קבלנים רשומים, אך ישנם גם קבלנים לא רשומים.
בנוסף לכך, יש את בחירת סוג ההתקשרות עם הקבלן:

קבלן עד מפתח – מדובר על סגירת עסקה כוללת שבתוכה גם השלד, גם הגמר וגם חומרי הגמר. לאנשים רבים זו עסקה מעולה כי הם לא צריכים להתעסק עם מיליון החלטות ועשרות בעלי מקצוע – אבל חשוב לעשותה בחוכמה גדולה ולהשקיע רבות לפני החתימה כי אחרת היא עלולה להתפוצץ בהמשך.

קבלן שלד ובעלי מקצוע נפרדים – מדובר על עסקה בה הקבלן אחראי על השלד בלבד (לעיתים מוסיפים לו עוד כמה תחומים אבל לא הכל). את שאר בעלי המקצוע (מטבח, אלומיניום, גגות, ריצוף וכו') אתם שוכרים באופן ישיר. בצורה זו, השליטה שלכם גדולה יותר אבל כאב הראש גדול גם כן. בשיטה זו גם בדרך כלל יש חיסכון של 10-20% בעלות הבנייה.

ניהול זמן ותקציב

קשה מאוד לעמוד בזמנים ויותר קשה לעמוד בתקציב בפרויקט בנייה מסוג זה, אבל אתם צריכים לעשות את המקסימום שזה מה שיהיה. נהלו קובץ אקסל עם כל ההוצאות (כולל הכל!!) ובצד השני שימו את התקציב שלכם ואת התזרים שלכם (כמה זמין לכם לשימוש מיידי וכמה בתיאוריה קיים) ותדאגו תמיד להקדים את התשלום עם כסף זמין. פרויקטים רבים נתקעים וחיכוכים רבים במשפחה קורים כשהכסף לא זמין לשלב הבנייה הבא וכולם מתפוצצים. גם מבחינת זמן, תדעו לא להשתעבד ולרכז את הביקורים שלכם באתר בנייה לזמנים קריטיים (יציקות, התקנות רגישות) ולזמנים שאתם פנויים יחסית.

בניהול נכון של תהליך הבנייה, ניתן לעבור אותו בשלום ובחריגה קלה מהתקציב – בסוף תזכו לגור בבית חלומותיכם, אז הכל שווה את זה.

בניית בית

תגובות

מומלצים