פנסיה חובה לעצמאים איך? מתי?

לא מעט אנשים לא מודעים לחשיבות החיסכון הפנסיוני. בשנת 2008 חוקק חוק פנסיה חובה לשכירים, על פי החוק, חובת ההפרשה לפנסיה חלה על כל עצמאי מגיל 21-60, אשר מנהל עסק עצמאי למעלה משנתיים.

11.02.2017 מאת: רו"ח אמיר פרחאת
פנסיה חובה לעצמאים איך? מתי?

אחד החוקים שעורר הרבה הדים לאחרונה ונכנס לתוקף מינואר 2017, הוא החובה להפריש לפנסיה לעצמאים.
 
מהי הסיבה לחקיקת החוק?

לא מעט אנשים לא מודעים לחשיבות החיסכון הפנסיוני. בשנת 2008 חוקק חוק פנסיה חובה לשכירים. ציבור העצמאים לא חויב לחסוך לפנסיה בזמנו, נוצר מצב שבו הרבה עצמאיים מגיעים לגיל פרישה ללא כל חסכון פנסיוני לעת זקנה. מטרת החוק היא להבטיח פנסיה מינימלית גם לעצמאים.
 
על מי חל החוק החדש ומתי?

על פי החוק, חובת ההפרשה לפנסיה חלה על כל עצמאי מגיל 21-60, אשר מנהל עסק עצמאי למעלה משנתיים.  עצמאיים בשונה משכירים יכולים לבחור בין הפקדה חודשית או הפקדה תקופתית (אחת לרבעון לדוגמא) כל עוד מפקידים עד חודש דצמבר בכל שנה את ההפקדה המלאה לאותה שנה.
 
מהו שיעור ההפקדה הנדרש?

חובת ההפרשה לחיסכון פנסיוני היא בשיעור של 4.45%  מהמחצית הראשונה של השכר הממוצע במשק (כיום עומד על 9,543 ש"ח) ושיעור של 12.55% מהחלק שעולה על המחצית הראשונה ועד לגובה השכר הממוצע.

לדוגמא: עצמאי המרוויח 7500 ש"ח בחודש , כמה עליו להפריש?
עבור החלק שמהווה עד 50% מהשכר הממוצע – 214 ש"ח (4771X4.45%)
עבור החלק מעל 50% מהשכר הממוצע ועד 7500 ש"ח – 342 ש"ח. (2729X 12.55%)
כלומר, סה"כ הפקדה חודשית 556 ש"ח.

חשוב לציין כי ההפרשה מחושבת על הרווח ולא על מחזור ההכנסות.

כחלק מהחוק ועל מנת להקל על ציבור העצמאיים , דמי הביטוח הלאומי לחלק מהעצמאיים יופחתו במקביל (שיעור ההפחתה ,אם בכלל ,נקבע בהתאם לרמת ההכנסה של כל עצמאי.), פנקסי התשלום לשנת 2017 שנשלחו בימים אלו לעצמאיים כוללים כבר את דמי הביטוח המעודכנים.
 
כאמור, מדובר בחוק אשר כבר נכנס לתוקף, בניגוד לעבר לא מדובר בהמלצות עבור ציבור העצמאים אלא בחובה שיש לבצע. אי הפקדה כחוק עלול לגרור הטלת קנסות כנגד אותו עצמאי.

המלצתי היא לא להזניח את הנושא ולפנות לגורם מקצועי (רו"ח או יועץ/סוכן ביטוח פנסיוני) על מנת שכל עצמאי יוכל לבחור את מסלול ההפקדה המתאים לו ועל מנת להימנע מקנסות אפשריים.

אמיר פרחאת

הכותב הינו בעלים של משרד לראיית חשבון בדאלית אל כרמל , המשרד מספק ללקוחות מקומיים ובפריסה בינלאומית , שרותי חשבונאות , ניהול כספים, וייעוץ כלכלי.

תגובות

מומלצים