ועדת הרפורמות תסדיר בחוק את תפקידו של מארגן עסקאות התחדשות עירונית

ועדת הרפורמות דנה היום בהצעת חוק התחדשות עירונית. ההצעה עוסקת בהסדרת ההסכמים שבין דיירים למארגנים, בתחום התחדשות עירונית-קידום וייזום מתחמים לפינוי בינוי.

16.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ועדת הרפורמות תסדיר בחוק את תפקידו של מארגן עסקאות התחדשות עירונית

מדובר בהסדרה של תחום פרוץ אשר עלול לחשוף דיירים ללחצים לחתום על הסכמים שעלולים לפגוע בהם. מה שגורם לכך שתהליכי ההתחדשות העירונית מעוכבים. הצעת החוק מגדירה חובת קביעת הסכמים על נתונים רבים הקשורים בעסקת התחדשות עירונית.

יו"ר הוועדה ח"כ רחל עזריה אמרה "אני תושבת שכונת הקטמונים שיועדה להתחדשות עירונית ואני מכירה מקרים של ניצול לרעה. עד היום החוק לא הגדיר מי יכול לארגן ולהחתים דיירים ולא הסדיר את מהות ההסכם, מה שהוביל לניצול לרעה של דיירים בעיקר מאוכלוסיות חלשות, דיירים אלו חותמים לאדם שמבטיח גדולות ומוצאים עצמם כבולים בלי יכולת להשתחרר. נוצר מצב שפרויקטים רבים נתקעים ויש מי שמנצלים את הכאוס ואת מצוקת הדיירים לרעה. הצעת החוק תהווה בשורה אמתית בהסדרת התחום, הסרת חסמים וזירוז הליכים של התחדשות עירונית ברחבי הארץ". עזריה ציינה שלהצעת החוק תהיה תחולה אקטיבית שמשמעותה היא שהחוק הוא יחול גם על חוזים שנחתמו לפני מועד חקיקתו.
ח"כ יוסי יונה טען שההגדרה 'מארגן' שבהצעת החוק, אמורפית. "מה השכלתו ומי יפקח על פעילותו. יונה הציע להסדיר את המקצוע ולשקול לקבוע כי מארגן יהיה שמאי או עו"ד".

גם ח"כ יגאל גואטה ביקש להסדיר את מקצוע המארגן. לדבריו, "המארגן, במקרה הטוב הוא בעל עבר מפוקפק וחלקלקות לשון. במקרה הרע, הוא שותף בארגון פשע שגורם לדייר להתפנות מביתו בדרכים מאוד בעייתיות. האדם הזה לא בא לדאוג או לסייע לדיירים. לעיתים מדובר באנשים מבוגרים או אזרחים תמימים שלא מבינים על מה מחתימים אותם. אנחנו חייבים לתת מענה לבעיות שאותם מארגנים ייצרו".

ח"כ תמר זנדברג אמרה "פרויקטים רבים תקועים כתוצאה מדיירים מנוצלים. לדבריה, חלק מסעיפי הצעת החוק יכולים לשמש לניצול הדיירים. ההצעה תכשיר את השרץ. אני חוששת שהיזם ישכור את שירותיו של המארגן. אני מתנגדת נחרצות להצעה" אמרה זנדברג.

נציגת משרד המשפטים עו"ד כרמית יוליס השיבה לחברי הכנסת ואמרה "החלטנו לשים את כל כובד המשקל בהצעה הזו, בכך שקבענו שמארגן שלא יעמוד בתנאי הצעת החוק, ההסכם שהוא יחתים עליו את הדיירים יפקע".

היועץ המשפטי של הוועדה עו"ד תומר רוזנר אמר שהוא התלבט בעניין הסדרת המקצוע. וכי הוא הגיע למסקנה שלא נכון להסדיר את העיסוק. וזאת מפני שיזם, פועל ללא כל הסדרה ואין סיבה שנסדיר את המארגן ונותיר את היזם. רוזנר אמר כי הניסיון מלמד שהסדרת עיסוק המתווכים לא הוכיחה את עצמה.

תגובות

מומלצים