מסלול המורות החיילות לא ייסגר

לאחר מאמץ משותף של חברי כנסת, שרים וארגוני סביבה וטבע, משרד הביטחון החליט לתקן את העוול ולהשאיר בתפקידן עשרות רבות של מורות חיילות שמגיעות במדי צהל להדריך את תלמידי ותלמידות בתי הספר.

20.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מסלול המורות החיילות לא ייסגר

הפכו את ההחלטה : ח"כ לביא, ממובילות המאבק : "ניצחון ענק לכולנו. מסלול המורות החיילות מגשים את ערכי הציונות ואהבת הארץ"

קרוב לשנה לאחר אישור ההחלטה לסגור את המסלול הירוק של המורות החיילות, ולאחר מאמץ משותף של חברי כנסת, שרים וארגוני סביבה וטבע, משרד הביטחון החליט לתקן את ההחלטה בעניין סגירת מסלול המורות בגופים הירוקים ובכך הפך את החלטת שר הביטחון הקודם בנושא

בדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה הובאה הצעת חוק של ח״כ עליזה לביא (יש עתיד) שנועדה לעגן בחוק את התקנים עבור המסלול. בהתאם לסיכום מוקדם, הודיע בדיון השר אלקין על כוונת שר משרד הביטחון לתקן את הצו בשבועות הקרובים ובכך לשמר את פעילות המסלול. השלמת התיקון דורשת את אישורה של ועדת חוץ וביטחון, והכוונה היא להביא את ההחלטה לדיון עוד במושב הנוכחי.

הרקע לדברים הוא החלטת ועדת חוץ וביטחון במרץ האחרון להיענות לדרישת הצבא לקיצוץ התקנים במסלול הירוק (שעומד על כ-53 מורות בלבד). לאורך השנים, הצליחה ועדת חוץ וביטחון לסכל את התכנית לקיצוץ נוסף, אלא שבכנסת הנוכחית (אחר מינויו של אלקין לשר והעברת הוועדה לידיו צחי הנגבי), אושרה ההחלטה ברוב דחוק, למורת רוחם של הח"כים והארגונים. לטענת חברת הכנסת לביא, ההחלטה התקבלה במחטף פוליטי וללא דיון מעמיק, על רקע לחץ הצבא שעצר את המיון והגיוס ליחידה, ואיים בסגירתה הסופית אם בקשת הקיצוץ לא תאושר.

לפני מספר חודשים חברי הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) ובצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)  יחד עם ח״כים נוספים הניחו הצעת חוק המבקשת לעגן את התקנים במסלול הירוק, וזו כדי למנוע מצב בו הדרכת הנוער תיוותר בידי בנות השירות הלאומי בלבד.

תמונה לדוגמה

נציגי המאבק בארגונים מציינים כי דווקא חברי הכנסת הדתיים מחו על ההחלטה לסגור את המסלול שאם היה נסגר היה מותיר את תחום ההדרכות וידיעת הארץ רק לבנות השירות הלאומי שרובן דתיות: "דווקא חברי הכנסת הדתיים רצו שהתחום של הדרכות הטיולים יישאר במגזר הדתי אלא יהיה שייך לכל המגזרים".

בחודשים האחרונים חתמו על עצומה הקוראת להותיר את המסלול למעלה מ-4,000 אנשים.  במכתב שנשלח לשר הביטחון הנוכחי נכתב כי המורות החיילות הן חלק מהנוף והן החיבור בין בני הדור הצעיר לארץ, לשביליה ולמורשתה. בין החתומים היו חתן פרס נובל פרופ' ישראל אומן,אלופים בצה"ל במיל', עשרות ראשי רשויות, אנשי אקדמיה, ומנהלי ארגונים חברתיים רבים.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) מסרה בתגובה: "ניצחון ענק לכולם: לצה"ל, לארגוני הטבע והסביבה, למורות החיילות, ולחברה הישראלית כולה. מערך המורות החיילות הוא מאבני היסוד שהופכים את צה"ל לצבא העם- כזה ששומר על גבולות הארץ בידו האחת, ומחנך לערכים ולאהבת הארץ בידו השנייה. מודה לשרים ליברמן, אלקין ושקד על המאמץ הממושך להצלת המסלול החשוב הזה. כעת חובתנו לפעול להשלים את המהלך בוועדת החוץ והביטחון עוד במושב הנוכחי כדי לאפשר פעילותו הסדירה."

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את שר הביטחון ליברמן על היענותו לבקשת הרוב הגדול של חברי הכנסת להחזיר את המסלול הירוק של המורות החיילות ולאפשר את הצבתן בתחום ידיעת הארץ. ביטול המסלול הירוק על ידי בוגי יעלון השאיר את תחום ידיעת הארץ לבנות שירות לאומי דתיות בלבד והדיר ממנו את הציבור החילוני.  זה יצר מצב אבסורדי שלא ניתן היה להשלים איתו ואני שמח על התיקון החשוב שח"כ עליזה לביא ואנוכי הצלחנו להוביל.

ירון רוזנטל מנהל בית ספר שדה כפר עציון שהיה בין יוזמי המאבק ברך על ההחלטה: "מסלול המורות החיילות הוא אחד המסלולים החשובים ביותר. במשך השנים העסקנו בבית הספר עשרות רבות של מורות חיילות, הדרכת המורות החיילות המגיעות במדי צהל להדריך את תלמידי ותלמידות בתי הספר רק מגדילה את המוטיבציה בפני המועמדים לגיוס. הן הפנים של צה"ל בפני הדור הצעיר, אנחנו מאוד שמחים שהמאבק הצליח ורוצים להודות לחברי הכנסת לביא וסמוטריץ על הצעת החוק ולשרים ליברמן זאב אלקין ואיילת שקד וסגן שר הביטחון שעמדו מאחורינו והיו הכוח המניע של החלטת שר הביטחון".

תגובות

מומלצים