מפקחי משרד העבודה והרווחה יצאו למבצע ביקורי פתע ב-129 בתי אבות

בהוראת שר העבודה והרווחה ח"כ חיים כץ יצאו למבצע פיקוח תחת הכותרת "אל תשליכני לעת זקנה, כץ:"יש לוודא שבמוסדות של משרד הרווחה יתנו שירות מקצועי ועם הרבה חמלה"

23.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מפקחי משרד העבודה והרווחה יצאו למבצע ביקורי פתע ב-129 בתי אבות

שר העבודה והרווחה חיים כץ: ״ המראות האחרונים שנחשפנו אליהם הם איבוד צלם אנוש.

יש לוודא שבמוסדות של משרד הרווחה יתנו שירות מקצועי ועם הרבה חמלה. הורתי לבדוק בצורה מקיפה את רמת השירות שהרווחה מעניקה לקשישים. לצערי המדינה הפריטה את עצמה לדעת ולכן חייבים לקיים מנגון פיקוח מסודר, עם מתודולוגיה ברורה ואפס סובלנות לפגיעה בחוסים".

בהוראת השר חיים כץ יצאו אתמול בשעות הערב והבוקר (חמישי) מפקחי משרד העבודה והרווחה למבצע בזק ארצי במחלקות לתשושים לאיתור קשישים הסובלים מהזנחה והתעמרות. המבצע מתקיים בנוסף לפיקוח השגרתי המתבצע באופן שוטף, בכל מחלקת העצמאים והתשושים שבפיקוח המשרד לכל אורך השנה.

במסגרת המבצע ביקרו כ-130 מפקחים ב-129 בתי אבות ברחבי הארץ. לכל ביקור הפיקוח הגיעו שני מפקחים שערכו סיור בקרה, ריאיון עם ארבעה דיירים שנבחרו באקראי ושיחה עם איש הצוות הבכיר במשמרת.

המבצע החל אתמול בערב, בסמוך לשעה 18:00, שעת חלוקת ארוחת הערב במרבית בתי האבות, ונמשך הבוקר (חמישי) עד השעה 10:00.

המפקחים שהגיעו לבתי האבות הפתיעו את הצוות המטפל והחלו לסקור, לתצפת ולתעד את הנעשה בבית האבות, הדינמיקה בין המטפלים לדיירים ואיכות הטיפול. בביקורים שנערכו בשעות הארוחה נבדקו  איכות וכמות המזון ואופן הגשתו והסיוע בהאכלתם של הדיירים הזקוקים לכך.

כמו כן ערכו המפקחים סיור בשטחים ציבוריים ברחבי בית האבות ובחדרים הפרטיים, על מנת לגלות ליקויים ומפגעים ולהתרשם מאחזקת המבנה וניקיונו, בחנו את התאמת לבוש הדיירים למזג האוויר,  הימצאות לחצן מצוקה נגיש ליד מיטת הדיירים ובחדרי הרחצה וכן את מהירות ההיענות של הצוות לקריאת עזרה באמצעות לחצן מצוקה.

ביקור הפיקוח כלל ראיונות שערכו המפקחים למנהל המשמרת, במסגרתו בדקו אם קיימת מצבת כח האדם הנדרשת, האם נוכח אדם המוסמך להגיש עזרה ראשונה ואם יש מענה רפואי בשעות בהן הרופא אינו במעון; אם מתכנסת וועדה למניעת הזנחה והתעללות בקשישים, והאם קיים תיק אירועים חריגים הכולל תיעוד של תהליך הפקת לקחים; עוד נבדקה נוכחות מטפלים במשמרת בעת הבקרה ואם הם עברו הכשרה לטיפול בקשישים

לבסוף ערכו המפקחים ראיונות עם ארבעה דיירים אקראיים, במסגרתם שאלו אם יש להם אפשרות חופשית להתקשר למשפחה וחברים, האם שבעי רצון מהאוכל, מהניקיון, מהחדר והשותף לחדר; אם ישנן בעיות בריאות שלא קיבלו מענה ראוי ואם השתמשו בלחצן המצוקה ובאיזו מהירות ואיכות היה המענה; אם מישהו מהצוות פגע, צעק, דחף, השפיל או היכה אותם ואם הם חוששים להתלונן ומדוע?

בעזרת ממצאי הבדיקה, יוכל משרד העבודה והרווחה לתכנן את הפעולות הנדרשות למיגור תופעת ההתעמרות וההזנחה בבתי האבות. הבטחת איכות חייהם של האזרחים הוותיקים בבתי אבות היא נר לרגלי המשרד, אשר מתכוון לעשות כל שיידרש על מנת לאפשר להם לחיות ברווחה ובכבוד.

תגובות

מומלצים