"הפוליטיקה של הדמוניזציה זורעת פילוג ואימה"

דו"ח מצב זכויות האדם של אמנסטי אינטרנשיונל לשנת 2016, קובע שפשעי מלחמה תועדו ב-23 מדינות וזכו לאדישות בינלאומית, פעילי זכויות אדם נהרגו ב-22 מדינות.

23.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"הפוליטיקה של הדמוניזציה זורעת פילוג ואימה"

מועצת הביטחון של האו"ם נותרה משותקת, 36 מדינות החזירו פליטים באופן בלתי חוקי למדינות שבהן נשקפת להם סכנה, זכויות נשים והקהילה הגאה תחת מתקפה וב-159 מדינות תועדו הפרות חמורות של זכויות האדם ושל החוק הבינלאומי.

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל מתריעה בדו"ח השנתי על מצב זכויות האדם לשנת 2016 מפני אפקט דומינו של קריסה, בעוד המדינות החזקות בעולם נסוגות ממחויבותן לזכויות אלו.

מזכ"ל אמנסטי, סליל שטי, הזהיר כי המושג "לעולם לא עוד" איבד לחלוטין ממשמעותו בעוד העולם אינו מגיב למקרי הזוועה ההמוניים ומנהיגים מוסיפים להרעיל ברטוריקה אלימה, והוסיף: "לפנינו סדר עולמי חדש". ואיפה ישראל והשטחים הפלסטיניים הכבושים בסקירה העולמית?

פוליטיקאים אשר משתמשים ברטוריקה הרעילה בסגנון "או אנחנו, או הם", אשר יוצרת דה-הומניזציה לבני אדם, יוצרים עולם מפולג יותר ומסוכן, כך התריעה תנועת זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל בדו"ח זכויות האדם בעולם לשנת 2016, הדו"ח מהווה את הסקירה והניתוח המקיפים ביותר של מצב זכויות האדם ברחבי העולם, ומתאר את המתרחש ב-159 מדינות. הדו"ח מתריע מפני השלכות הרטוריקה המפלגת שקובעת את סדר היום באירופה, בארצות הברית ובעקבותיהן בשאר העולם, ומתדלקת את הדחיקה הגלובלית של זכויות האדם ומובילה למצב שבו התגובה העולמית לזוועות המוניות היא חלשה באופן מסוכן.

"שנת 2016 הייתה השנה שבה השימוש הציני בנרטיב לפיו 'אנחנו או הם', שמטיל אשמה ומעורר שנאה ופחד, החל לבלוט ברמה העולמית באופן שלא ראינו מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. פוליטיקאים רבים מדי עונים לחששות הלגיטימיים בנושאים כלכליים וביטחוניים במניפולציה רעילה ופלגנית שנסמכת על פוליטיקה של זהויות, בניסיון לגרוף קולות", אמר מזכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל, סליל שטי. "ליבוי הפחדים באופן פלגני הפך לכוח מסוכן בנושאים העולמיים. בין אם זה טראמפ, ויקטור אורבן, ארדואן, רודירגו דוטרטה או אחרים, יותר ויותר פוליטיקאים מתיימרים להיות אנטי-ממסדיים ומובילים סדר יום רעיל שרודף קבוצות שלמות של בני אדם, הופך אותם לשעירים לעזאזל ועושה להם דה-הומניזציה", הוסיף. 

במהלך שנת 2016 ממשלות בכל העולם עצמו עין בכל הנוגע לפשעי מלחמה, קידמו עסקות בינלאומיות שחותרות תחת הזכות לבקשת מקלט, העבירו חוקים שפוגעים בחופש הביטוי, הסיתו לרצח בני אדם, הצדיקו עינויים ומעקב המוני והרחיבו סמכויות דרקוניות של כוחות השיטור שלהן.

ממשלות דחו מעליהן פליטים ומהגרים, ופעמים רבות השתמשו בהם כשעירים לעזאזל. הדו"ח השנתי של אמנסטי מתעד את האופן שבו 36 מדינות לפחות הפרו את החוק הבינלאומי והחזירו פליטים לארצות שבהן נשקפת להם סכנה. הצווים הנשיאותיים של הנשיא האמריקני טראמפ הם רק הדוגמה הבולטת העדכנית ביותר.

רק לפני כשבועיים הנשיא הסורי בשאר אל אסד המשיך לתדלק את הפלגנות באמצעות תקיפה מילולית של קבוצות פליטים סוריים. למרות המשך הלחימה ההרסנית בסוריה, הקהילה הבינלאומית כשלה לחלוטין בחלוקת האחריות למשבר הפליטים שנובע מהמלחמה ומספר המקומות שהוצעו לפליטים להתיישבות מחדש נותר בלתי מספק באופן חמור. המדינות השכנות, בעיקר ירדן ולבנון, שבהן מספר הפליטים הגדול ביותר מהלחימה בסוריה, סגרו גם הן את גבולותיהן בפני אלו שנמלטים משפיכות הדמים ומהרדיפה.

ארבע מהחברות הקבועות במועצת הביטחון תומכות בהפרת זכויות אדם: צרפת, רוסיה, בריטניה וארצות הברית
אמנסטי אינטרנשיונל מתריעה כי ב-2017 יימשכו ואף יחמירו המשברים שהוחרפו בשל היעדר הנהגה שמובילה את תחום זכויות האדם בבמה העולמית הכאוטית. "המטרה הראשונה היא הפליטים, אבל אם הפוליטיקה הזאת תימשך ב-2017, אחרים ואחרות ייפגע גם כן. גלי ההדף של יובילו ליותר ויותר מקרים של תקיפה על רקע גזע, מגדר, לאום ודת", הזהיר שטי והוסיף: "כשאנחנו מפסיקים לראות זה את זה כבני אדם שזכויותיהם שוות וזהות, אנחנו מתקרבים עוד יותר אל פי התהום".

בדו"ח השנתי מופיע תיעוד לפשעי מלחמה שבוצעו ב-23 מדינות לפחות במהלך 2016 והעולם מתמודד עם רשימה הולכת ומתארכת של משברים חמורים שהרצון הפוליטי להביא לפתרונם הוא מועט במקרה הטוב. ביניהם: סוריה, תימן, לוב, אפגניסטן, מרכז אמריקה, הרפובליקה של מרכז אפריקה, בורונדי, עיראק, דרום סודאן וסודאן. למרות הרשימה הזו, האדישות הבינלאומית לפשעי מלחמה התקבעה כמעין מצב נורמלי שהעולם מתחפר בו, בעוד מועצת הביטחון של האו"ם נותרת משותקת בגלל היריבויות שבין המדינות החברות הקבועות. אף חמורה מכך העובדה שארבע מתוך חמש החברות הקבועות במועצה (צרפת, רוסיה, בריטניה וארצות הברית) תומכות באופן פעיל בצורה זו או אחרת בכוחות שאחראים להפרות של זכויות האדם.

במזרח התיכון הקהילה הבינלאומית העדיפה ללא בושה את הקשרים העסקיים והביטחוניים על פני זכויות אדם ועצמה את עיניה בפני הפרות של זכויות שנעשו בשם הביטחון. ארצות הברית ובריטניה הוסיפו לספק נשק לקואליציה בהובלת סעודיה בתימן תוך זלזול בוטה בחיי אדם, למרות העדויות לכך שנעשה שימוש בנשק לפשעי מלחמה. בעיראק, נשק מארצות הברית, אירופה, רוסיה ואיראן הועבר לידי המיליציות הלוחמות בארגון המדינה האיסלאמית ושומש לצורך מתקפות נקם. ארצות הברית הגדילה את תמיכתה הביטחונית בישראל למרות העדויות המצטברות והולכות להפרת זכויות אדם חמורות על ידי הכוחות הישראליים בשטחים הפלסטיניים הכבושים. באופן דומה, במקום להילחם ולגנות את הפשיטה חסרת התקדים נגד מגיני זכויות האדם במצרים, הקהילה הבינלאומית העדיפה להמשיך לייצא נשק לממשלה המצרית תוך התעלמות מפעולותיה בעבר. 

מי יגן על זכויות האדם?
אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לבני האדם בעולם להתנגד לניסיונות הציניים לדחוק ולפגוע בזכויות האדם ובממסדים ששומרים עליהן בתמורה להבטחות עמומות על שגשוג וביטחון. הדו"ח קובע כי סולידריות בינלאומית והתגייסות המונית של הציבור יהיו חשובות במיוחד בהגנה על אינדיבידואלים שמתנגדים לבעלי השררה ומגינים על זכויות האדם, אשר פעמים רבות מתוארים על ידי הממשלות כאיום להתפתחות הכלכלית של המדינה או כאיום על ביטחון המדינה.

הדו"ח מתעד מקרים של הרג פעילי זכויות אדם שוחרי שלום ב-22 מדינות במהלך 2016. ביניהם פעילים שסומנו כמטרות משום שקראו תיגר על אינטרסים כלכליים, הגנו על מיעוטים ועל קהילות קטנות או שהתנגדו לפגיעה בזכויות נשים או בזכויות הקהילה הגאה. "בעוד הפוליטיקאים מגלים רצון הולך וגובר ליצור דמוניזציה לקבוצות שלמות של בני אדם, אנו חייבים כולנו לעמוד על הערכים הבסיסיים של כבוד האדם ושוויון באופן ברור יותר מאי פעם", הוסיף סליל שטי. 
עיקרי הזווית המקומית: ישראל והשטחים הפלסטינים הכבושים (עמ' 201-206)

• הדו"ח העולמי של אמנסטי אינטרנשיונל קובע כי גם במהלך 2016 כוחות של ישראל הרגו באופן בלתי חוקי אזרחים פלסטינים, לרבות ילדים, הן בשטח ישראל והן בשטחים הפלסטיניים הכבושים, ועיכבו אלפי פלסטינים מהשטחים הכבושים שהתנגדו לכיבוש הצבאי המתמשך, מאות מהם הוחזקו במעצר ללא משפט בצו מנהלי. עינוי עצירים ויחס בלתי הולם כלפיהם עדיין נפוצים והאחראים לכך עדיין זוכים לחסינות מעונש. במסגרת זאת ישראל מוזכרת בשורה אחת עם בחריין, מצרים, איראן, עיראק, הרשות הפלסטינית, לוב, סעודיה, סוריה ואיחוד האמירויות.

• הרשויות בישראל מוסיפות לקדם את ההתנחלויות הבלתי חוקיות בגדה המערבית תוך ניסיון "להכשיר חוקית" התנחלויות באופן רטרואקטיבי, לאחר שנבנו על אדמה פלסטינית פרטית. כמו כן הרשויות בישראל הגבילו באופן חמור את חופש התנועה של הפלסטינים וסגרו כמה אזורים לאחר מתקפות של פלסטינים על ישראלים. הכוחות הישראליים המשיכו להטיל מצור על רצועת עזה כעונש קולקטיבי על 1.9 מיליון תושביה, ולהרוס בתים של פלסטינים בגדה המערבית ובכפרים הבדואים באזור הנגב, תוך פינוי תושבים בכוח. הרשויות בישראל הוסיפו לכלוא סרבני וסרבניות מצפון וכן עיכבו וגירשו אלפי מבקשי מקלט מאפריקה.

• בנוסף, ישראל מוזכרת בדו"ח בעקבות הסכמת ממשלתה לשלם פיצוי למשפחות האזרחים הטורקים שנהרגו בעימות עם חיילים ישראלים ב-2010 על סיפון המרמרה, במקביל לסירובה להטיל אחריות ועונש על האחראים לפשעי מלחמה ולהפרות חמורות של החוק הבינלאומי על ידי כוחות ישראליים במהלך העימותים המזויינים בעזה או בלבנון, או להטיל אחריות ולהעניש את האחראים להרג בלתי חוקי, לעינויים ולהפרות נוספות שביצעו חיילים ישראלים וגורמים ביטחוניים נוספים בגדה המערבית או בעזה.

• עוד מוזכרת ישראל יחד עם בחריין ועומאן כמדינות היחידות במזרח התיכון שלא הטילו עונשי מוות במהלך השנה החולפת.

• הממשלה הפלסטינית מוזכרת בדו"ח לאחר שאישררה את אמנת רומא - מקור סמכות בית הדין הבינלאומי בהאג. עם זאת, גם הממשלה הפלסטינית וגם הממשל דה-פקטו של חמאס ברצועת עזה לא פעלו להטיל אחריות או להעניש את האחראים לפשעים שביצעו קבוצות חמושים פלסטינים בעימותים קודמים, כולל ירי רקטות ללא אבחנה לעבר ישראל והוצאות להורג של "משתפי פעולה" ללא משפט.

• הדו"ח מציין כי בשנת 2016 נהרגו 16 ישראלים ואזרח זר אחד, רובם אזרחים, במתקפות דקירה, דריסה, ירי ובדרכים אחרות, שאותן ביצעו פלסטינים שאינם מזוהים עם קבוצות חמושים. הכוחות הישראלים הרגו 110 פלסטינים ושני אזרחים זרים. כמה מהם נהרגו באופן בלתי חוקי בשעה שלא היוו כל איום שהוא. קבוצות פלסטיניות חמושות בעזה ירו לסירוגין ללא אבחנה רקטות ומרגמות לעבר ישראל, ללא הרוגים או פציעות חמורות. הכוחות הישראלים הגיבו בתקיפות מן האוויר ובירי ארטילרי, שהרגו שלושה אזרחים פלסטינים, שניים מהם ילדים, ברצועת עזה.

• עוד מצויין בדו"ח כי ישנם דיווחים חדשים על אלימות כלפי נשים במיוחד באוכלוסיה הפלסטינית בתוך ישראל. לפחות 21 נשים נהרגו על ידי בני זוגן או על ידי בני משפחתן במהלך 2016, חלקן לאחר שהמשטרה לא נתנה להן הגנה מספיקה מהתעללות על ידי בני הזוג שלהן.

• מערכת המקלט של ישראל מצויינת לגנאי בדו"ח לאור דחייתה הגורפת של בקשות המקלט של יוצאי אריתריאה וסודאן ואי הקמת מערכת מקלט ראויה. החזקתם של יותר מ-3,250 בני אדם במתקן חולות ובכל סהרונים מוזכרת גם היא לגנאי ואי מתן התשובה לעשרות אלפי מבקשי המקלט בישראל מוזכרת גם היא בדו"ח. 

תגובות

מומלצים