הריון נדיר בסיכון ולידה מוצלחת

מקרה נדיר של תאומים זהים שחלקו שק הריון משותף נולדו בניתוח קיסרי, לאימא אסאלה אבו סאלחה הרופאים הסבירו כי קיימת תלות מוחלטת בין העוברים, במידה ואחד אינו שורד מאבדים גם את השני.

01.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הריון נדיר בסיכון ולידה מוצלחת

תאומים זהים בשק הריון משותף נולדו במרכז הרפואי זיו בצפת, הילודים הועברו לטיפול קצר ביחידת ביניים בפגיה ושוחררו תוך שבועיים לביתם עם הוריהם המאושרים.

אסאלה אבו סאלחה, יולדת בת 28, תושבת רמת הגולן מספרת, כי בשליש הראשון של ההיריון הייתה משוכנעת שמדובר בהיריון רגיל, כמו הלידות הקודמות של שני ילדיהם בני 8 ו-3, אך בבדיקה הראשונה במרכז הרפואי זיו התברר, כי מדובר בתאומים זהים החולקים שק הריון אחד.

אבו סאלחה אומרת, כי הצוות הרפואי הסביר לה ולבעלה על הסכנות הטמונות בהיריון כזה "בהריון בו העוברים התאומים הזהים חולקים שק הריון אחד, קיימת תלות מוחלטת בין העוברים, במידה ואחד חולה או אינו שורד, מאבדים גם את השני.

מעקב ההיריון היה מאוד הדוק ואינטנסיבי וכלל אף אשפוז ושמירת היריון, כך שנזקקנו לסיוע ההורים עם שני הילדים שנותרו בבית. אין ספק שזו היתה תקופה לא פשוטה, של התארגנות יום יומית המלווה גם בחרדות לשלום העוברים" אומרת אבו סאלחה.

ד"ר יעל שקי תמיר,מנהלת יחידת האולטרסאונד ואחראית מרפאת הריון בסיכון במרכז הרפואי זיו אומרת:"ההיריון היה מיוחד מאוד עבור הצוות הרפואי. מעט מאוד מקרים כאלו עוברים תחת ידינו ולכן הקדשנו לאם ולעוברים תשומת לב רבה עם תחושת אחריות גדולה. תחושה זו אך התעצמה לאחר שנוכחנו לדעת, כי אמנם ישנה הסתבכות של חבלי הטבור כצפוי ברוב הריונות אלו".

"היולדת ובעלה היו מאוד נעימים ומבינים. על אף שפקדנו על האם משמעת קפדנית של ביקורים תכופים במרפאה ולאחר מכן אשפוז ממושך, היא הבינה את המטרה לשמה נבחר מעקב מסוג זה ולא התלוננה, למרות הקושי המשמעותי מבחינתה. מבחינתנו, הצוות הרפואי והסיעודי וצוות הטכנאיות המסורות שלנו במכון, היה ברור שאנו נרתמים כולנו יחד להביא את העוברים לבשלות וליילוד בשלב המאוחר ביותר האפשרי מבלי לקחת סיכון".

מדובר במקרה מאוד נדיר בו שני העוברים חולקים את אותו שק הריון ואין קרום מפריד בניהם. שכיחות הריון מסוג זה עומדת על כ- 5% בלבד, מהריונות תאומים זהים, 1-2% מכלל הריונות תאומים ו- 0.01% אחוז מכלל ההריונות הספונטניים.

צוות מורחב של רופאים היה מעורב בהשגחה וטיפול באם ובעוברים לאורך תקופת ההיריון, ביניהם: ד"ר בן שחר מנהל מחלקת נשים ויולדות, פרופסור שינוול, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ ביילוד, ד"ר יעל שקי תמיר, מנהלת יחידת האולטרסאונד ואחראית מרפאת הריון בסיכון, ד"ר עמאד מוסטפה ממכון האולטרסאונד ומרפאת ההיריון בסיכון, ד"ר דוד פלג, אחראי מחלקת סיבוכי הריון וד"ר יגאל פורטנוב מהמחלקה לטיפול נמרץ ביילוד.

בשלב מוקדם מאוד, אובחן ההיריון כ"הריון בסיכון" בזכות מכשיר האולטרסאונד (ווליוסוןE10)מהמתקדמים ביותר בעולם, שנרכש בשנה האחרונה לטובת המטופלות במרכז הרפואי זיו. האבחנה המוקדמת, אפשרה מעקב קפדני אחר ההיריון כדי להובילו לסיום מוצלח וחסר סיבוכים.

סיבוך ייחודי להריון מסוג זה הינו הסתבכות חבלי הטבור של העוברים זה בזה, העלול לגרום למצוקה עוברית ולסכנת חיים ממשית. לפיכך נדרש ניהול מאוד ייחודי וקפדני של ההיריון, במהלכו הופנתה האם לבדיקת שקיפות עורפית וסקירות כמקובל ולעוברים בוצעה בדיקה מדוקדקת של הלב (אקו לב עובר) בכדי לגלות מומים משותפים לשניהם או פרטיים. בנוסף, נדרש מעקב לשלול התפתחות סיבוכים עובריים או אימהיים, בוצעו בדיקות דופלר מיוחדות וכן מעקב אחר חבלי הטבור לשלילת הסתבכות שלהם זה בזה, זאת במקביל למעקב חיוניות העוברים.

תאומים זהים נוצרים כאשר ביצית אחת מופרית על ידי זרעון אחד ליצירת עובר, שמתפצל בסמוך למועד ההפריה. תאומים אלו הנם בעלי מטען גנטי זהה וגדלים להיות שני עוברים החולקים אותה שליה. מצב זה הינו יחסית נדיר ומהווה רק כ- 30% מהריונות תאומים ספונטניים כשבהריונות מטיפולי פוריות, השיעור אף קטן יותר.

תזמון חלוקת העובר הראשוני קובע את מידת שיתוף השליה וחלוקת הקרומים המפרידים בין העוברים. ככלל, הריונות תאומים מחייבים מעקב צמוד בשל סיכון מוגבר לסיבוכים שהעיקריים בהם, לידה מוקדמת והאטה בגדילה תוך רחמית. שיעור הסיבוכים האימהיים עולה אף הוא כדוגמת יתר לחץ דם הריוני ורעלת הריון, סוכרת ואנמיה. להריונות תאומים זהים החולקים את אותה שליה ישנם מספר סיבוכים ייחודיים הנובעים משיתוף שליה אחת וזרימה של דם מעובר אחד לשני.

בהריון זה, התבצע המעקב מידי יום, החל מהשבוע ה- 28 להריון ובמסגרת אשפוז. יילוד העוברים נעשה בשלב יחסית מוקדם במהלך השבוע ה- 33 לאחר שהוכח במספר מחקרים, כי שיעור כלל הסיבוכים הינו הנמוך ביותר במועד זה, הן מבחינת סיבוכי פגות והן מבחינת סיבוך של מצוקת עובר. כמובן שבמקרים אלו היילוד נעשה בניתוח קיסרי, בכדי למנוע מצוקת עובר במהלך לידה, זאת עקב סיבוך חבלי הטבור.

אסאלה והתאומים
צילום באדיבות המרכז הרפואי זיו

תגובות

מומלצים