מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק לפיו במקרה שלא נמצאו ראיות מספיקות לאישומו של אדם, ייסגר תיק החקירה נגדו בעילה של חוסר אשמה ורישומו יימחק מרישומי המשטרה.

01.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק סדר הדין הפלילי, תיקון - מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות, התשע"ה-2015 של חבר הכנסת דוד אמסלם, והצעה דומה של ח"כ מיקי לוי.

מוצע כי במקרה שלא נמצאו ראיות מספיקות לאישומו של אדם, ייסגר תיק החקירה נגדו בעילה של חוסר אשמה ורישומו יימחק מרישומי המשטרה, למעט במקרים בהם פרקליט מחוז או פרקליט בכיר שהוסמך לכך, הורה, בהחלטה מנומקת, שלא למחוק את הרישום הפלילי עד תום תקופת ההתיישנות בהתאם להוראות חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים.

בדברי ההסבר נכתב: "משמעותו המעשית של סגירת תיק חקירה בעילה של היעדר ראיות היא שלא נמצאו ראיות מספיקות להגשת כתב אישום כנגד חשוד ובכל זאת כתם החשדות ממשיך להתנוסס במרשם הפלילי כנגד החשוד ורישומו לא נמחק. באופן פרדוקסלי, מצבו של חשוד שלא נמצאו ראיות מספיקות לאישומו חמור ממצבו של חשוד שנמצאו ראיות מספיקות להגשת אישום נגדו אך הן לא צלחו במשפט את רף ההרשעה מעבר לכל ספק סביר. הראשון ממשיך לשאת על גבו רישום פלילי בעוד האחרון, שהראיות נגדו מוצקות יותר, נותר חופשי מרישום."

הצעת חוק זו נועדה לתקן את המעוות ולקבוע ברירת מחדל לפיה במקרה שלא נמצאו ראיות מספיקות לאישומו של אדם, ייסגר תיק החקירה נגדו בעילה של חוסר אשמה ורישומו יימחק מרישומי המשטרה. זו היא נגזרת טריוויאלית של חזקת החפות ותמוה שאין היא מתממשת בדין הקיים. בנוסף לכך, אם מאמין המחוקק בזכות להליך הוגן, לא יוכל להצדיק ענישה מעשית של אדם מבלי שניתנה לו אפשרות להתגונן בהליך משפטי.

הצעת חוק זו לא נועדה לטפל רק בעיוות צדק תיאורטי. בהינתן סך כולל של כ-400,000 תיקי חקירה שנפתחים בשנה (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) ואחוזים נכבדים של סגירת תיקים בהיעדר ראיות מספיקות, ההסדר המשפטי הקיים פוגע במאות אלפי מקרים של אזרחים שלא נמצאו ראיות לאישומם ובכל זאת הם נושאים על גבם כתם בלתי מוצדק של רישום פלילי."

ח"כ דוד אמסלם: "זו חוצפה ועזות מצח שעוצרים בן אדם, עוצרים אותו, לא מוצאים כלום ואומרים לו שהתיק נסגר לא בגלל שהוא זכאי אלא בגלל שאין ראיות. לעבריין מקצועי זה לא מפריע על מה סגרו לו תיק. זה מפריע לאנשים נורמטיביים שמרגישים שנעשה להם עוול עצום."

ח"כ מיקי  לוי: "ההצעה הזו באה לתקן חטא קדמון שלנו, לא יכול שמישהו משתחרר מהצבא אחרי תפקיד מ"פ, ואז מגלה שהוא לא יכול להוציא רישיון אקדח, כי פעם הוא הלך מכות עם מישהו בתור לקולנוע. יש 400,000 מקרים כאלה ולא כולם יודעים שאפשר לפנות לוועדה מיוחדת במשרד המשפטים, ההצעה הזו נועדה לעשות צדק. חזקת הכפות היא ערך ליברלי ההולם את ערכיה של מדינת ישראל."

ח"כ מיכל רוזין התנגדה: "אני חוששת מהעניין הזה. מערכת המשפט שלנו רחוקה מלהביא צדק מוחלט. בעבירות מין למשל 80% מהתיקים נסגרים מחוסר ראיות, אז זה אומר שאותו אדם נקי? מה עם פגיעה בילדים, רוב התיקים נסגרים כי קשה להביא אותם לבית משפט. עכשיו תמחקו להם את הרישום הפלילי ואף אחד לא ידע מיזה? אתה תמחק רישום פלילי על ניסיון לרצח שלא הצליחו להביא ראיות?"

55 תמכו 1 התנגד וההצעה תועבר לוועדת חוקה.

תגובות

מומלצים