היפנט את עצמו כדי לעבור טיפול ב-MRI

מה עושה אדם שלא יכול לשהות במקומות סגורים וידוע כקלסטרופובי, אבל חייב לעבור טיפול במחלת הפרקינסון שלו בתוך מכשיר צפוף, רועש וחשוך? מרים ידיים? אז זהו שלא, הוא מהפנט את עצמו.

03.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
היפנט את עצמו כדי לעבור טיפול ב-MRI

למערכת הרפואה הישראלית שסובלת מביקורת קשה ולעיתים מוצדקת על עומס ותורים ארוכים יש גם פן אחר, היא מוכרת בעולם הגדול בזכות פריצות דרך טכנולוגיות והישגים. כזה הוא סיפור הטיפול בפרקינסון.

חברת אינסייט טק הישראלית, מחיפה, פיתחה טיפול חדשני בפרקינסון שבו משתמשים בקרן אולטרסאונד ממוקדת כדי לצרוב אזור במוח שאחראי לרעד הקשה שנלווה לפרקינסון.

בפעולה, שמתבצעת תחת שיקוף רציף במכשיר MRI  מכוון הרופא הנוירוכירורג באמצעות מחשב את הקרן הממוקדת  בדיוק של מאית המילימטר אל עומק המוח. הפעולה החדשנית חוסכת חיתוך של הגולגולת והמטופל קם על רגליו אחרי שעה, כשהוא משוחרר מרעד ביד.

בית חולים רמב"ם היה בית החולים הראשון בישראל, והשני בעולם,  לאמץ את הטכנולוגיה הזו, וכבר ביצע למעלה מ 50 טיפולים כאלה, עם 95% הצלחה.

אבל לטיפול יש תנאי אחד בסיסי, המטופל חייב להיות מסוגל לשהות בתוך מכשיר ה- MRI במשך טיפול. מכיוון שהמכשיר בנוי כמו מחילה צפופה ורועשת, ידוע שאנשים הסובלים מבעיית מקומות סגורים (קלסטרופוביה) מתקשים לעבור טיפול, גם טיפול קצר, במכשיר.

כאשר מדובר בטיפול שאורך קצת למעלה משעה זה כמעט בלתי אפשרי. זו בדיוק הייתה הדילמה של גבר בן 60, יהודי אמריקאי ששמע על הטיפול החדשני בפרקינסון ברמב"ם,  והגיע את כל הדרך מאמריקה הרחוקה כדי לעבור את הטיפול. האיש, והצוות הרפואי ידעו שאם הוא לא יצליח להתגבר על הקלסטרופוביה שמלווה אותו מגיל צעיר – הטיפול ייכשל. שכן מטופל חייב לשכב ללא תזוזה בתוך המכשיר.

כדי לעבור את הטיפול ניגש האיש למרפאת הכאב ברמב"ם  ועבר הדרכה מיוחדת בהיפנוזה עצמית כדי שיוכל לשכב רגוע במהלך הטיפול.

האיש הפנים את ההנחיות וניגש לטיפול עצמו. הצוות שכבר רגיל למטופלים שנסוגים ברגע האחרון מכניסה למכשיר MRI היה סקפטי, אבל המטופל הצליח. הוא הרגיע את עצמו בעזרת ההיפנוזה העצמית שלמד והצליח לשכב שעה שלמה בתוך המכשיר. זה השתלם לו – הוא קם שהוא משוחרר לחלוטין מרעד בידו הימנית.

הטיפול בפרקינסון

תגובות

מומלצים