הקלה משמעותית לקהילת הטרנסג'נדרית

הקלה משמעותית בהליך שינוי המגדר בתעודת הזהות והכפלה של מספר ימי הניתוחים לשינוי מין, קהילה המונה בין 8000 ל 24000 כאשר חלק ניכר מהם עדיין סובלים מאפליה בעבודה

10.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הקלה משמעותית לקהילת הטרנסג'נדרית

הדברים נחשפו בדיון המעקב השלישי של הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר בעקבות דו"ח מבקר המדינה על הטיפול בקהילה הטרנסג'נדרית.

ח"כ קארין אלהרר שהובילה את ההישגים המשמעותיים ב4 דיונים האחרונים בוועדה לביקורת המדינה התייחסה "מדובר ביום חג לקהילה הטרנסית, שנים של קושי סחבת וביורוקרטיה סוף סוף נפלו על אוזניים קשובות. מדובר בהישג מדהים ואני מברכת את משרד הבריאות על התיעדוף הנכון והראו".

קיימה הוועדה לענייני ביקורת המדינה את ישיבת המעקב השלישית בחוות דעת מבקר המדינה בנושא: התנהלות רשויות המדינה בטיפול בקהילה הטרנסג'נדרית בישראל. את הדיון הובילה ח"כ מירב בן ארי, שסייעה לח"כ קארין אלהרר יו"ר הוועדה שאבדה את קולה.

בתחילת הדיון הוצגה ההתקדמות הרבה בטיפול משרדי הממשלה מאז מהדיון הראשון בנושא בוועדה, לפני כשנה. בין השאר צוינו לשבח הטיפול של צה"ל בנושא, השינוי בביטוח לאומי שאיננו מחייב רישום של המגדר בטפסים השונים וקידום המענים לחביר הקהילה צעירים בני שמונה פלוס, ואת העבודה המשותפת עם משרד החינוך לקידום תכנית הסברה והכנת הצוותים בנושאי מגדר.

ח"כ מירב בן ארי אמרה כי אין ספק שלא קל להיות היום חבר בקהילה הטרנסג'נדרית קהילה המונה בין  8000 ל 24000 כאשר חלק ניכר מהם עדיין סובלים מאפליה בעבודה. הוועדה בראשות ח"כ אלהרר תמשיך ללוות את הנושא כדי שנערים ונערות החיים בשולי החברה יצליחו להתגבר על הקשיים, וכדי לשפר את היכולת של החברה לקבל את השונה.

ח"כ יעל גרמן ביקשה להודות לח"כ אלהרר על העיסוק המתמשך בנושא ואמרה כי היא מלאת התרגשות מההתקדמות בעקבות ההתמדה. היא הוסיפה ואמרה כי היא מגנה את הקמפיין של סטודיו C שיצא לאחרונה היות והוא מלא בסממנים טרנסופובים והוא עלול לבטל את ההישגים של השנים האחרונות בטיפול בקהילה ובקבלת האחר.

נציגי משרד הפנים הציגו נתונים לפיהם בשנת 2016 נרשמו עשרים וארבעה שינוי מין. והיו ארבעה מקרים שלא טופלו בשל אי עמידה בקריטריונים או בשל מחסור בהשלמת מסמכים. עוד אמרו כי המשרד פתח כתובת מייל ייעודית לבקשות ושאלות בתחום שינוי המין והסבירו כי הרישום לשינוי יכול להיעשות אך ורק לאחר קבלת מסמך רפואי מתאים מרופא או מהוועדה לשינוי מין.

נציגי משרד הבריאות אמרו שהמשרד יצא, בתאום עם משרד הפנים,  בנוהל חדש המגדיר טופס גנרי אותו יכול למלא כל רופא משפחה, דבר שיקל בצורה משמעותית על קבלת האישור מהגורם הרפואי (הטופס זמין ונמצא באתר האינטרנט של משרד הבריאות).

עוד אמרו כי לאור בקשת הוועדה יוכפלו ימי הניתוח לשינוי מין וכיום יהיו 2 ימי ניתוח בכל חודש במקום אחד. עוד עדכנה  כי הוועדה מתכנסת בהרכב מלא הכולל אף נציגי ציבור.

בשל העובדה שבמקביל לישיבת הוועדה - התקיימה ישיבה של הוועדה לשינוי מין, התקשו נציגי המשרד להציג את כל הנתונים המקצועיים אותם נדרשו להציג ולכן נדרשו להשלים נתונים אלו בתוך זמן קצר.

ציפי נחשון גליק ממשרד הרווחה ספרה על המענים חוץ ביתיים שמפעיל ומפתח המשרד לבני נוער בגילאי  18+ ביניהם דירת מעבר הוסטל בחולון והלנת חירום בתל אביב.

היא ציינה כי המשרד מתקשה למצוא אתרים מתאימים. עוד אמרה כי המשרד תקצב הפעלת תכנית למניעת אובדנות בקהילה. התקציב הועבר לעיריית תל אביב שנמצאת בתהליכי התקשרות עם האגודות להפעלת התכנית.

איריס מנהלת היחידה למיניות במשרד החינוך אמרה כי המשרד מתקצב במיליון וחצי ₪ סדנאות לחינוך לרגישות מגדרית.  הן בבתי הספר הכללים והן בבתי ספר הדתיים בשיתוף מנהל החמ"ד.

נציגי הביטוח הלאומי עדכנו על תהליך כולל להנגשת הסניפים ועל הדרכות אותם עוברים העובדים המיועדים לתת שירות לקהילה. עוד ביקשו להדגיש כי למרות שבכל המקרים על מנת לכנס ועדה רפואית יש צורך במסמך רפואי, בבקשה לשינוי מין ניתן להסתפק ולהציג מסמך מעובד סוציאלי של הקהילה.

ד"ר אריה גרובר מקופ"ח לאומית אמר כי עדיין אין הגדרה איזה ניתוחים כלולים בסל וכמו כן הנושא הכספי נשאר גם הוא פתוח. כדוגמה הוא ציין שלניתוח לנישוי פנים, ואפילו ניתוח לשינוי אברי המין אין תמחור.

במהלך הדיון שיתפו כמה מחברי הקהילה בחוויות אישיות ומורכבות.

אפרת חברתה של גילה גולדשטיין מוותיקות הקהילה שנפטרה לפני חודש ספרה על דמותה של גילה אותה הגדירה כ"חיילת בצבא החופש המגדרי"

עדן ספרה על התהליך אותו היא עוברת ועל הקושי לקבל מימון לניתוחים המשלימים שלדבריה חשובים הרבה פעמים יותר מהניתוח לשינוי באברי המין. " הבריאות הנפשית והדימוי העצמי חשובים הרבה יותר ממה שיש בין הרגלים" היא הדגישה.

יעל ספרה על ההתמודדות שלה עם הסתת הילדים כנגדה עי החברה בה הם חיים. על המפגשים עם בתה הקטנה במרכז קשר ועל היחס המזלזל בתוך רשויות הרווחה אותו היא חווה.

מאיר סיפר על אירוע בו הותקף מינית ובעקבותיו אף נכנס להריון. עוד סיפר כי  קופת החולים ולאחר מכן אף בית החולים סירבו להעניק לו טיפול גניקולוגי עד שהביא את הגניקולוגית שטיפלה בו בעבר לפני  תהליך השינוי אותו עבר. הוא הדגיש כי הוא בסך  הכל רוצה לקבל ייחס הוגן.

הוא אמר כי לא ייתכן שידרשו ממנו לבחור בין הדת לבחירה המגדרית. הוא סיים ושיתף בקושי להסביר שוב ושוב את זהותו המגדרית, במהלך טיפול בניידת של מד"א, ברישום ללימודים מתקדמים עם תעודת בגרות הנושאת את השם הקודם ועוד.

אלישע וחברי קהילה נוספים הדגישו כי העיקר הוא בתהליך השינוי ולאו דווקא בניתוח כזה או אחר ולכן המענה צריך להיות כולל ומותאם אישית לצרכים ולרצונות של כל אחד ואחת.  הם ביקשו להזכיר שטיפול מתאים בזמן מונע הידרדרות, התנהלות מסוכנת וטיפולי חירום יקרים.

ח"כ מירב בן ארי שסכמה את הדיון בשמה של ח"כ קארין אלהרר ביקשה להביע הערכה למשרדי הממשלה על התקדמות מהדיון הראשון לפני כשנה. היא בקשה ממשרד הבריאות להעביר תוך שבוע מכתב  לקופות החולים ורופאי המשפחה ולעדכן אותם על הטופס הגנרי שנחשף במהלך הדיון. עוד ביקשה לקבל נתונים על הדבקה באיידס, תאריכי התכנסות הוועדה לשינוי מין בזמן הקרוב ובחודשים האחרונים, והבהרה לגבי מימון משרד הבריאות של ניתוחים משלימים טיפולים גניקולוגיים וטיפולים תרופותיים.

תגובות

מומלצים