הנהגים לא מפחדים מהמצלמות לאכיפת עבירות

מספר ההרוגים בתאונות דרכים נמצא בעלייה מתמדת מאז פריסתה בכבישי הארץ של מערכת המצלמות לאכיפת עבירות תנועה.

15.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הנהגים לא מפחדים מהמצלמות לאכיפת עבירות

לאור העובדה שמספר ההרוגים בתאונות דרכים נמצא בעלייה מתמדת מאז פריסתה בכבישי הארץ של מערכת המצלמות לאכיפת עבירות תנועה ומכיוון שלא נערכו ניסויי שטח משמעותיים למערכת ואין היא עומדת בתקן הישראלי - אני קורא לעשות חושבים מחדש לגבי כל תפעול המערכת ונחיצותה״, אמר עו״ד תומר גונן מחיפה, שייצג את ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין בדיון של ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה בראשות ח״כ יעקב אשר, מסיעת יהדות התורה.

עו״ד גונן, שמנהל בחודשים האחרונים תביעה עקרונית נגד אגף התנועה של משטרת ישראל בכל הנוגע לאמינות ודיוק מצלמות המהירות שפרוסות בכבישי ישראל, הופתע לשמוע את השינוי החד בעמדתו של גיורא רום, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שסבר כי יש להצטייד במצלמות נוספות מהסוג הקיים, למרות שרק בחודש יוני האחרון שיגר מכתב לראש אגף התנועה לשעבר, ניצב ירון בארי, בו המליץ לסגור מיידית את פרויקט מערך מצלמות המהירות הדיגיטליות מסוג א3, מכיוון שלטענתו לא הוכיח את עצמו במניעת תאונות גם לאחר השקעה של יותר מ-100 מיליון שקלים.

 ״באותה תקופה, התראיין רון במספר רב של כלי תקשורת וטען כי המצלמות הקיימות חסרות ערך במלחמה בתאונות דרכים וכי ישנה חשיבות לשיטת עבודה שונה של מהירות ממוצעת ולא נקודתית, אך משום בה חזר בו מעמדתו בדיון היום״, אומר עו״ד גונן.

במהלך הדיון הבוקר הודיע ראש אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב דורון ידיד, כי במהלך שעות הלילה בשבועיים האחרונים ערכה 617 ניסויי שטח לבדיקת דיוק מצלמות המהירות, למרות שלאורך כל הדרך נטען ע״י מומחים מטעמה כי לא ניתן לבצע ניסויים כאלו בישראל. בית המשפט לתעבורה בעכו, שם מתנהל התיק העקרוני, פסק לפני כשבועיים כי הוא אינו מאפשר למשטרת ישראל לבצע ניסויים מסוג זה, בפיקוח בית המשפט.

במהלך הדיונים באשר לאמינות המערכת, התברר כי שיטת העבודה של המשטרה מתבססת על בדיקות אותן עורך הזכיין, כאשר לפחות במקרה אחד התברר כי זויפו בדיקות כשירות למערכת ואף הוגשה תלונה במשטרה, שעד היום – כשלוש שנים לאחר הגשתה – טרם התבררה באופן סופי.

נשאלת השאלה - מדוע המשטרה לא מכריעה בתיק זה, למרות שמדובר בספק מרכזי שנותן שירותים למשטרת ישראל על בסיס יומי. הפתרון היחידי למלחמה בתאונות דרכים הינו הוספת כמות משמעותית של ניידות משטרה שעובדות לאורך הצירים המסוכנים, כי כשאין ניידות – יש תאונות. זה מנגנון לקוי ביותר שצריך לעבור מהעולם, מוסיף עו"ד גונן.

לאור הטענות והעדויות המטרידות, הוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תובענה כייצוגית כנגד מדינת ישראל - משטרת ישראל, מנהל הכנסות המדינה במשרד האוצר ומכון התקנים בישראל על סך של כ-70,000,000 שקלים. במסגרת הבקשה טוענת הגב' יוליה אולחוב, באמצעות עו"ד גונן ושותפים נוספים, כי במשך שנים משטרת ישראל גובה עשרות מיליוני שקלים שלא כדין באמצעות קנסות והזמנות לדין שמופקים על ידי מערכת מצלמות אכיפה א3. ״הבטיחו לנו שבעקבות התקנת המצלמות יפחת מספר ההרוגים בתאונות דרכים, אבל הנתונים שמתפרסמים מדי שנה מוכיחים כי מדובר בכישלון חרוץ", מסכם עו"ד גונן.

תגובות

מומלצים