ליקויים בטיפול באלימות כלפי עובדי ציבור

הליקויים שחשף בשעתו דוח מבקר המדינה לגבי דרכי הטיפול של משרד הרווחה ומשרד הבריאות באלימות כלפי עובדי ציבור וסדרי טיפולה של משטרת ישראל בתלונות שהגישו נפגעי האלימות, מהדהדים עתה בעצמה רבה יותר.

18.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ליקויים בטיפול באלימות כלפי עובדי ציבור

מבקר המדינה התריע על מחדלים בטיפול באלימות כלפי עובדי ציבור כבר בדוח השנתי 60ב. הליקויים שחשף מהדהדים בעצמה רבה יותר, בעקבות הרצח המזעזע של האחות טובה קררו ז"ל במרפאה בחולון

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, התריע על מחדלים בטיפול באלימות כלפי עובדי ציבור כבר בדוח השנתי 60ב שפורסם בשנת 2010. הביקורת התבצעה במשטרה, בכמה משרדי ממשלה שונים לרבות כמובן משרד הבריאות וכן בבתי חולים. הליקויים שחשף בשעתו הדוח מהדהדים עתה בעצמה רבה יותר, בעקבות הרצח המזעזע בהצתה של האחות טובה קררו ז"ל במרפאה של שירותי בריאות כללית בחולון.

בחודשים מרס-אוגוסט 2009 בדק משרד מבקר המדינה את דרכי הטיפול של משרד הרווחה והשירותים החברתיים (להלן – משרד הרווחה) ושל משרד הבריאות באלימות כלפי עובדי ציבור וכן את סדרי טיפולה של משטרת ישראל בתלונות שהגישו נפגעי האלימות. הבדיקה נעשתה במשרד הרווחה, במשרד הבריאות, בשירותי בריאות כללית (להלן – הכללית), בבתי חולים ובמשטרת ישראל. בדיקת השלמה נעשתה בפרקליטות מחוז ירושלים.

חוק העונשין, הצשל"ז-1977 מבחין בין "תקיפה סתם", שדינה שנתיים מאסר, ובין "תקיפת עובד ציבור" שדינה חמש שנות מאסר. יתר על כן על פי הוראות המשטרה יש לתת עדיפות גבוהה לחקירה של תלונות על תקיפת עובדי ציבור ולתביעה בעניינן.

על פי נתוני המשטרה, בשנים 2008-2006 נפתחו 2,938 תיקי חקירה ל-3,593 חשודים בתקיפת עובדי ציבור. תיקיהם של 1,299 חשודים (36%) נסגרו בעילה של חוסר עניין לציבור; נגד 840 חשודים (23%) הוגשו כתבי אישום.

מיצוי חקירה: בכ-27% מהתיקים לא מוצתה החקירה – לא נגבתה עדות מכלל המעורבים או העדים בלא הנמקה. כ-48% מהתיקים שהחזירו יחידות התביעה ליחידות החקירה לשם השלמת חקירה נסגרו ביחידות החקירה (בחוסר סמכות) בלא ההשלמות הנדרשות.

סגירת תיקי חקירה בעילה של חוסר עניין לציבור בלא סמכות: רק פרקליט מחוז או ראש לשכת תביעות במשטרה מוסמכים לסגור תיק חקירה שעניינו תקיפת עובד ציבור בעילה של חוסר עניין לציבור. בבדיקת תיקי המדגם נמצא 60% מתיקי המדגם נסגרו בידי גורם שלא הוסמך לכך על פי החוק.

הנמקות לסגירה:  תיקים ביחידות החקירה , יחידות התביעה ובפרקליטות נסגרו בלא הנמקה בדוח יש פירוט באחוזים לגם כל יחידה ויחידה.

שחרור בערובה: קציני משטרה לא ניצלו את הסמכות לשחרור בערובה. חשודים לא הוחתמו על כתב ערובה , בתיקים של שחרור בערובה לא הוטלו מגבלות המיועדות לספק הגנה לנתקף.

משרד הרווחה

על פי התע"ס (תקנון עבודה סוציאלית) יש להקים ועדות בדיון באירועי אלימות בכל מחוז. הועלה כי במחוז צפון הוועדות כלל לא התכנסו. במחוזות אחרים התכנסו בתדירות נמוכה.

משרד הבריאות

שרי הבריאות מינו ועדות לטיפול בנושא. אחת ב-1999 ואחת ב-2008 אך הוועדות לא פעלו ולא ריכזו נתונים על היקף התופעה.

רשויות מקומיות קיבלו תקציבים ממשרד הרווחה להתקנת אמצעי מיגון בלשכות לשירותים חברתיים אך בחלק מהרשויות המקומיות לא נעשה שימוש בתקציב בשל חוסר יכולת מצד הרשות להשלים את התקציב הנדרש.

 הדוח עוסק גם בהדרכה והשתלמויות. 

לקריאת הדוח המלא - "הטיפול באלימות כלפי עובד ציבור" - מתוך דוח שנתי 60ב, מאי 2010​

תגובות

מומלצים