נבחנו המתמודדים למשרת שופטים בבתי הדין הדרוזיים

אמש הסתיים לו השלב הראשון בבחינה שניגשו אליה תשעה מתמודדים לשתי משרות של שופטים לבתי הדין הדרוזיים לערעורים, בסוף החודש יתכנסו כל הגורמים של הועדה הממיינת לבחור את ההרכב המצומצם לבחינת כל הנבחנים.

20.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נבחנו המתמודדים למשרת שופטים בבתי הדין הדרוזיים

לפורטל הכרמל נודע כי לבחינה ניגשו 9 מתמודדים, בין המתמודדים אחד מעוספיה ושני מתמודדים מדליה, תשעת המועמדים הרגישו מאוד בנוח מבחינת הבחינה וציינו שהבחינה הייתה טובה וקלה עבורם, חברי הועדה ציינו שהם בוחרים שופטים שמוסמכים לדון בערכאות ולכן הם בוחרים את האנשים הכי טובים.

היום בפועל מכהנים שני שופטים בבית הדין הדרוזיים לערעורים.

כל הרצון מבחירת השופטים זה להרחיב את המעגל של השופטים לאור הלחץ ששורר בבתי משפט ע"מ לתת את השירות הטוב ביותר ולתת מענה לכל הפניות.

לפחות 15 מועמדים הגישו מועמדות למיון ראשוני, ביניהם שניים מדאלית אל כרמל, מועמד ממשפחת חלבי ומועמד ממשפחת עיסמי, בין המועמדים אין אף מועמדת לתפקיד שופט בבתי הדין הדתיים הדרוזיים, חוק ח"כ עמאר מגביל את המתמודדים, ועדת המינוי בנויה מפוליטיקאים בעיקר, מבט למתרחש בוועדה.

מתוך ה15 ניגשו לבחינה 9 מתמודדים.

דרוזיםועדת המבחנים הכינה את המבחן, אחרי שינוי חוק שעשה חה"כ עמאר, של כשרות קאדי מדהב שחייב אותו בתואר משפטן, הקימו ועדת מבחנים שמורכבת משיח' מוופק טריף, ח"כ חמד עמאר,ועו"ד מטעם השרה.

הועדה הכינה את המבחנים, מי שיעבור את המבחן מגיע לשלב השני שזה ועדת משנה, הועדה תתכנס ב 30 לחודש מרץ לבחור את השופטים, הועדה אמורה למנות שני שופטים מתוך כלל המתמודדים.

בחודש פברואר 2011 אישרה כנסת ישראל בקריאה שלישית, הצעת חוק שהגישו חה"כ חמד עמאר, חה"כ יריב לוין, חה"כ ליה שמטוב, חה"כ אלכס מילר, חה"כ רוברט אילטוב, הצעת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים תיקון מס' 18כשירות קאדי מד'הב, התש"ע 2010.

דרוזיםהחלפת סעיף 1, בחוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים, התשכ"ג11962, א- כשיר להתמנות קאדי מד'הב, כל דרוזי שהוא.

1.בעל ותק של חמש שנים לפחות כאיש דתי דרוזי ויש לו נגישות לכתבי הדת הדרוזית ולכתבי הפרשנות שלה: אישור להתקיימות תנאי זה יינתן על ידי יושב ראש המועצה הדתית הדרוזית שיח' מוופק טריף (שהוא חבר ועדת מינוי קאדים), על פי המלצת הסאיס המכהן בבית התפילה הדרוזי חילווה במקום מושבו של המועמד.

2דרוזים. בעל תואר בוגר מאת מוסד מוכר כמשמעותו בסעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח 21958.

3. בעל אורח חיים ואופי ההולמים את מעמדו של קאדי מד'הב במדינת ישראל.

4. מלאו לו שלושים שנים לפחות.

5. עמד בהצלחה בבחינות בכתב שקבעה ועדה בוחנת, כמשמעותה בסעיף קטן.

הועדה למינוי שופטים היום בנויה מ 9 שופטים, 4 מבית הדין הדרוזי שיח' מוופק טריף שיח' עמאד אבו ריש שיח' כמאל קבלאן ושיח' חאתם חלבי, ח"כ חמד עמאר, ח"כ עבדאללה אבו מערוף, השרה איילת שקד, נציג לשכת עורכי הדין וסים פאלח, השר איוב קרא נציג ממשלה.

המיון של המתמודדים יתקיים בקרוב ובסופו של דבר יבחרו שני שופטים שידונו בערכאות הראשונות ושניים מהמכהנים היום יקודמו לבית הדין לערעורים, זה הנוהג שמתקיים בדרך כלל.

דרוזיםבתאריך 31-3-2011 נבחרו 3 קאדים מדהב דרוזים שיח' כמאל קבלאן, שיח' עמאד אבו ריש, שיח' ענתיר מועדי.

בעבר שיח' אמין טריף ז"ל פנה במכתב לבית המשפט הגבוה לצדק לשופטים מ. בייסקי, א. גולדברג, ט. שטוסברג-כהן וכתב:

"על מנת להיות בעל הכשרה מתאימה בדין הדרוזי, על המועמד להיות אדם דתי ולנהל אורח חיים דתי דרוזי במשך תקופה בת שבע שנים לפחות".

בפועל הנוסחה שבה רצה השיח' אמין טריף ז"ל לא פועלת, המתמודדים חוזרים בתשובה ומשלימים השכלה בכל מני מכללות שבסופו של יום, כמה פוליטיקאים שאין להם שום עניין בדת ולא יודעים שום דבר בדת, מחליטים מי יהיה שופט לפי גודל החמולה ואם המועמד תומך שלהם.

תגובות

3. רמי טריף לפני 7 שנים
הצגה
2. מבין עניין לפני 7 שנים
בושה
1. רביע חסון לפני 7 שנים
שופטים

מומלצים