ההצבעה על חוק 109 קמיניץ נדחתה למושב הבא

הקלה זמנית לכפרים בהם יש בניה לא מסודרת גם מעבר לקו הכחול, ועדת הפנים לא הצביעה על הצעת החוק תכנון ובניה 109 הגברת אכיפה, הסדרת הבנייה על חשבון הכפרים.

22.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ההצבעה על חוק 109 קמיניץ נדחתה למושב הבא

כל העוסקים בדחיית החוק נושמים לרווחה, במיוחד חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף שיחד איתו ישנם מספר ראשי מועצות שמתריעים בפני אישור החוק שמעביר את הסמכות של אכיפת החוק בכפרים לרשות הטבע והגנים בפרט.

חברי כנסת שעושים הכל כדי לבטל את החוק הזה, מבינים שהחוק של כחלון וקמיניץ יגרום לבלבול ולמצב בו המדינה צריכה לתת פתרונות אחרים שהנזק יעבור לקופת המדינה ויסתכם במיליארדי ₪.

הדיון בחוק יתקיים במושב הקיץ לאחר שחברי הרשימה המשותפת הודיעו על הגשת 2500 הסתייגויות.
 
הצעת חוק התכנון והבניה, תיקון 109, שעניינו הגברת האכיפה לא תובא להצבעה במושב זה, לאחר שלמרות שהוועדה קיבלה כמה מההסתייגויות שהגישו חברי הרשימה המשותפת, והגיעה להבנות עם נציגי הממשלה להטמיע את ההסתייגויות בהצעת החוק, הודיעו חברי הרשימה כי יגישו 2500 הסתייגויות.
 
"הקדשנו עשרות שעות בדיוני וועדה ומחוצה לה ועשינו מאמץ אדיר להיענות לבקשות שלכם", אמר יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם לחברי הרשימה המשותפת, "רצינו ללכת לקראתכם אבל כנראה שאין גבול לבקשות ולחוסר הגינות. אנחנו משנים ומשנים ומשנים והתוצאה היא שהודעתם שאתם לא מוכנים למשוך את המספר העצום של ההסתייגויות. לא נצביע על החוק במושב הזה, כי אין כוונה לתת לכם להשמיע הסתייגויות במהלך שבוע ימים. הדיון על הצעת החוק יתקיים עם תחילת מושב הקיץ, אבל נלך על הנוסח הכחול הצעת החוק המקורית של הממשלה, ללא כל התיקונים שהכנסנו לבקשתכם. לא יתקיימו יותר דיונים. נלך ישר להצבעה על הנוסח הכחול, ובלי מסמך מדיניות האכיפה המקלה שהוגש לוועדה. אין טעם לדבר איתי יותר. מבחינתי הנושא סגור".
 
יו"ר הקואליציה דוד ביטן: "הגשתם 2500 הסתייגויות, שזה דיון לשבוע-שבועיים. אני לא מתכוון להשאיר כאן את הח"כים ואת הצוותים המקצועיים לאחר 5 חודשי עבודה אינטנסיבית עוד שבוע לאחר סיום המושב. במושב הבא, אם צריך, נהיה שבוע בכנסת. אתם קיבלתם את ההחלטה. זכותכם".
 
ח"כ אוסמה סעדי: "מדובר בחוק מורכב, ארוך, שלקח המון שעות דיון. לא נקטנו בשום טקטיקה של פיליבסטר ובזבוז זמן. היינו ענייניים ומקצועיים. הצגנו את העמדות שלנו. חלק מהן נפלו על אזנים קשובות של היו"ר. זו הזדמנות לשבח אותך שפעלת והקדשת המון זמן, וחלק מההסתייגויות שלנו הטמעת בהצעת החוק. ביומיים האחרונים הגענו לסיכום על סדרי הדיון. אם בחוק הזה לא נגיש מאות הסתייגויות, אני לא יודע באיזה חוק נגיש".
 
ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "הצעת החוק נועדה לשפר מצב אכיפתי, לא רק במגזר הערבי. נכון שבמגזר הערבי היא ממוקדת. זה קשור להיבטי תכנון. אבל המציאות התכנונית משתנה עכשיו וזה מחייב גם שינוי מציאות אכיפתית. כשכתבתי את מסמך המדיניות לדרישת יו"ר הוועדה לקחתי בחשבון שיהיה חוק חדש בתוקף. העיקרון הוא שצריך לפעול על תחילת בניה ולא על מבנה מאוכלס, מתוך תפיסה שנוכל לפעול בכלים מנהליים ושנצליח להגיע לתוצאות טובות. אכיפה צריכה לתמוך בתכנון, באמצעות כלים אכיפתיים מהירים. בהעדר חוק קשה ליצור מדיניות אכיפה מקלה".
 
ח"כ בני בגין: "הייתי בכל הדיונים של הצעת חוק חשובה זו. זו אחת התרומות החשובות לניהול ענייני המדינה. דו"ח קמיניץ מאוזן ומבטיח יכולת טובה יותר בעתיד, עם הבנות טובות לגבי הגלגל שאי אפשר להחזיר לאחור. אין פה איום על אזרחים ערבים וכל ההפחדות שיהרסו אלפי בתים הן הגזמה רבתי. אני עד בימים האחרונים למאמץ להגיע להבנות בין בני אדם. רק אתמול בהחלט הייתה אפשרות שיוסרו חלק גדול מההסתייגויות, כי התקדמנו לקראת הבנות. 2500 הסתייגויות זו הפגנה. הפגנות פוליטיות הן חשובות. אבל הפגנה זו מיותרת ופוגעת. חלק מההסתייגויות שקיבלנו נבע מכך שגם הצוות המקצועי וגם הממשלה חשבו שחשוב להכניס למעגל ההסכמה חלק חשוב בציבור. אפשר היה לשמוע ולא לקבל אפילו הסתייגות אחת. הרצון הטוב שהשקיע יו"ר הוועדה אינו ראוי לדחייה. באו לקראתכם עד כדי כך שיהיו סנקציות על איסור שימוש רק לעבירות שבוצעו שנתיים וחצי אחורה, אבל יד הקיצונים גברה. יש לי צער גדול, אכזבה רבה ותחושת עלבון".

כתבות בנושא

וגיה:"התאגיד אפס לעומת חוק קמיניץ תיקון 109"

האם ביישובים ללא תכניות מתאר לא ייאכפו את החוק לשנתיים?

אכיפה מעבר לקו הכחול בלבד

תגובות

2. אמיר לפני 7 שנים
כל הכבוד שהצליחו במהלך
1. תושב לפני 7 שנים
החכים הערבים הם שעובדים לטובת הדרוזים

מומלצים