החייל שהעניק חיים בתרומה

זה לא דבר שמובן מאליו, לוותר על איבר חיוני בגוף למען הצלת חיים, ניר צעיר בן 26 שמשרת בחיל האוויר, עשה מעשה מאוד מרגש ונוגע ללב והמטרה להפיץ את הבשורה. 

28.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
החייל שהעניק חיים בתרומה

שוחחנו עם ניר שסיפר לנו כי תרם כליה לפני חצי שנה למושתלת צעירה בת 21 שלא הכיר לפני, ושהוא מרגיש מצוין ולא השתנה אצלו כלום, הפתיע אותנו גילו הצעיר מאוד ושאלנו איך חשב לתרום.

ניר : "זה נכון שרוב האנשים שתרמו מבוגרים אבל באמת אין הבדלים מבחינה בריאותית בין צעירים או מבוגרים שתורמים".

איך נרתמת לעזור ולתרום כליה?

ניר: "לפני כשנה וחצי ראיתי חוברת בעיתון של עמותת "מתנת חיים" שהיא עמותה שמקדמת השתלות מאנשים חיים לאנשים שצריכים השתלה, והבנתי כמה שזה חשוב להציל חיים של אחרים מבלי שהחיים שלך ישתנו, אתה תורם וממשיך בחייך כרגיל ומציל חיים של אדם אחר".

"מאוד התעניינתי והתחלתי לבדוק והחלטתי שזה הדבר הנכון לעשות, התחלתי בתהליך שלקח לא מעט זמן והסתיים בניתוח".

בכל ניתוח יש סיכונים מה חשבת לפני הניתוח? אולי התחרטת?

ניר: "כל מי שמחליט לתרום יכול להתחרט ברגע האחרון, אף אחד לא יגיד כלום או ינסה לשכנע, זה החלטה של האדם עצמו וכל עוד לא נותחת אתה יכול לחזור בך, כמובן שיש סיכונים כמו בכל ניתוח ויש את ההסכמה לניתוח לפני שמתחיל, הניתוח עצמו הוא פשוט, לקח שעתיים וחצי, הרופאים לא יודעים להגיד על השפעות רעות בעתיד".

ניר: "אנשים לא מכירים את זה שיש תרומה להצלת חיים מאנשים חיים, אנשים ששומעים את זה בפעם הראשונה חושבים שמדובר באנשים משוגעים, שמסכנים את עצמם יותר מדי בשביל אחרים, זה ממש לא המצב, הסכנות מאוד קטנות ביחס לזה שרואים אדם שקיבל את החיים במתנה".

ידועים סיפורים על סחר באיברים להצלת חיים ולא על תרומה להצלת חיים

ניר: "סחר באיברים לא חוקי בישראל, כבר כמה שנים, יש עדיין מדינות בודדות בעולם שמאפשרות סחר באיברים, אנחנו לא רוצים שמצב זה ישאר"

ניר: "תרומת כליה זה הכל עניין של מודעות והיום יש מודעות ויותר ויותר אנשים תורמים כליות דרך עמותת "מתנת חייםבשנת 2016 מעל 130 איש תרמו כליות דרך העמותה, מאז שהעמותה קמה תרמו מעל 400 איש".

מבחינת הלכה האם זה מותר?

ניר: "הדת אומרת שלא צריך לסכן עצמך בשביל מישהו אחר, ההלכה לא מחייבת אף אחד לתרום, אבל אם זה רצונו של אדם אז מעודדים את זה מאוד, במיוחד כשהרופאים אומרים שאין סיכון ממשי ולא פוגעים באורח החיים של התורם, אגב יש לציין שיו"ר העמותה הוא רב בעצמו, העמותה כבר הצילה את חייהם של מאות ושינתה את חייהם של מאות אחרים".

ניר: "אני מנסה בהסברה להפיץ את הרעיון שאנשים יכולים להציל חיים של אחרים, שאנשים ילכו ויתרמו ושהמעגל ילך ויתרחב, עד שנגיע למצב שלא יהיו אנשים שמחכים לכליה".

היית ממליץ לאחרים ללכת ולתרום איברים?

ניר: "אני לא ממליץ לאף אחד, כי זו החלטה אישית של כל אחד ואחד, אבל אני ממליץ ללכת ולהתעניין ולשמוע ולהעלות את זה כדי שיגיע לאנשים שזה מתאים להם, אסור לשכנע אף אחד או להציע לאף אחד, זו החלטה שצריך לקבל לבד ולהיות שלם איתה".

האם אתה נמצא בקשר עם המשפחה של המושתלת?

ניר: "אני מתקשר מדי פעם ושואל על שלומה של המושתלת, המושתלים הם בעמדה בעייתית כאשר עומד לצדם מישהו שהציל להם את החיים, הם אסירי תודה וזה לפעמים מביך כי לפעמים הם לא יודעים איך להקיר תודה למי שהציל את חייהם".

ניר: "כתורמים משתדלים לתת את ההרגשה שהם לא חייבים לנו כלום, אני אישית עשיתי את זה בשמחה, הייתי עם משפחת הצעירה המושתלת בבית חולים, אני תרמתי לבחורה ואימה תרמה לילד בן עשר, כך שזו היתה תרומה בהצלבה, מאחר והיו שני חולים שזקוקים לתרומת כליות ושני תורמים שמוכנים לעזור, אבל אין התאמה ברקמות, בבית החולים בילינסון הצליבו בין התורמים לנתרמים, כך שכל חולה קיבל את התרומה שלה נזקק, ממש תרומה כפולה להצלת חיים".

ניר: "מטרתנו להפיץ את הבשורה הזו שאנשים ידעו שיש אפשרות לתרום כלייה ולהמשיך את החיים בטבעיות ומצד שני אנשים מקבלים את חייהם במתנה, לכל שאלה לפנות לעמותת "מתנת חיים", אשר מעודדת ומלווה תורמי כליות אלטרואיסטים ומחברת בינם לבין אנשים זרים לחלוטין הנזקקים להשתלת כליה, מתנדבי העמותה מגיעים שומעים ומייעצים, כאשר כל המטרה היא חיסול רשימת ההמתנה להשתלת כליה בארץ.

ניר מחיל האוויר

תגובות

3. הורים לפני 7 שנים
מרגש ביותר
2. רים לפני 7 שנים
שיירבו אנשים כמוך
1. רביע חסון לפני 7 שנים
המציל

מומלצים