למה אנשי רפואה לא מחסנים נשים בהיריון נגד מחלות השפעת והשעלת?

רובם הגדול של אנשי הרפואה, מודיעים להמלצות משרד הבריאות, אך חלקם לא פועלים על פיהם, בעיקר בגלל שלדעתם החיסונים אינם בטוחים וקיימת אי וודאות לגבי נטילתם ע"י נשים בהיריון.

29.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
למה אנשי רפואה לא מחסנים נשים בהיריון נגד מחלות השפעת והשעלת?

כשליש מאנשי הרפואה אינם מיישמים את המלצות משרד הבריאות לחסן נשים בהיריון נגד מחלות השפעת והשעלת, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם בכתב העת American Journal of Infection Control.

עוד מגלה המחקר כי יותר רופאי משפחה נוטים לא להמליץ על החיסונים בהשוואה לגניקולוגים. "רובם הגדול של אנשי הרפואה, מודיעים להמלצות משרד הבריאות, אך חלקם לא פועלים על פיהם, בעיקר בגלל שלדעתם החיסונים אינם בטוחים וקיימת אי וודאות לגבי נטילתם ע"י נשים בהיריון" אמרה ד"ר ענת גסר-אדלסבורג, מבית הספר לבריאות הציבור וראש מרכז המחקר לתקשורת בריאות וסיכונים, שהובילה את המחקר.

כיום קיימים שני חיסונים מומלצים ע"י משרד הבריאות לנשים בהריון: חיסון נגד שפעת וחיסון משולש (טטנוס, דיפתריה ושעלת).

לדברי החוקרים, הבעיה העיקרית ביישומם של ההמלצות, היא שקיימות חששות ודאגות בקרב חלק מאנשי הרפואה בנוגע לבטיחותם ויעילותם של החיסונים. במחקר הנוכחי ביקשו ד"ר ענת גסר-אדלסבורג, ד"ר סאמח חייק מבית הספר לבריאות הציבור, ד"ר יפה שיר-רז מהמרכז הבינתחומי והאוניברסיטה, ד"ר שרון אסרף מבית הספר לרפואה בטכניון ופרופ' ליאור לבנשטיין מהמרכז הרפואי רמב"ם, לבדוק את הידע, העמדות של אנשי בריאות הציבור (רופאים אחיות) בכל הקשור במתן חיסון לנשים בהריון נגד שפעת ושעלת וכיצד הם מעבירים מידע זה לנשים בהריון ומיישמים את החיסונים בפועל.

"מסירת מידע על סיכונים למטופל הוא כלי חשוב בכדי לייצר אמון והענות בקרב הציבור וגם בכדי להעלות חששות ולהתייחס אל הלא ידוע. עובדי מערכת הבריאות הם המתווכים העיקריים בין הציבור והמלצות מערכת הבריאות", אמרה ד"ר גסר-אדלסבורג.

במחקר השתתפו 150 אנשי בריאות הציבור מתוכם: 54% גניקולוגים ו-25.3% רופאי משפחה משישה בתי חולים, 20.7% סטודנטים לבריאות הציבור העובדים כאנשי רפואה. מרבית המשתתפים במחקר ידעו שמשרד הבריאות ממליץ על מתן חיסונים לשעלת ושפעת במהלך תקופת ההיריון (92.5%, 93.1%, בהתאמה).

מתוצאות המחקר עולה כי כ-30% מאנשי בריאות הציבור אינם מיישמים את המלצת משרד הבריאות לחסן נשים בהריון נגד שפעת – אולם נראה שיש הבדלים משמעותיים בין רופאי המשפחה לרופאים הגניקולוגיים. בעוד ש -19% מהרופאים הגניקולוגים בוחרים שלא לבצע חיסון נגד שפעת, בקרב רופאי משפחה 36% לא מבצעים את החיסון.

הפערים גדולים עוד יותר בכל הקשור לחיסון נגד שעלת. בסך הכל, כ-32% אנשי בריאות הציבור אינם מיישמים את המלצת משרד החינוך ולא מחסנים נגד שעלת. אולם בעוד שרק 16% מהגניקולוגים לא מחסנים, לא פחות מ-46% מרופאי המשפחה אינם מחסנים. "ניתן לשער שבניגוד לרופאי המשפחה, גניקולוגים נוטים לחסן יותר מכיוון שמדובר בתחום התמחותם והם מבינים טוב יותר את ההשלכות של החיסון וגם בטוחים יותר מבחינה מקצועית להמליץ עליו", אמרה ד"ר גסר-אדלסבורג.

לדברי החוקרים, המשתתפים במחקר אשר אינם מיישמים את המלצת מערכת הבריאות אמרו כי אין להם  כיום מספיק מידע על הבטיחות והיעילות של החיסונים כנגד שפעת ושעלת במהלך ההיריון. עוד הוסיפו  אנשי בריאות הציבור שאינם מחסנים, כי מחלת השפעת אינה מסוכנת והסיכון לנשים בהריון אינו גבוה מהסיכון באוכלוסייה הכללית. לעומתם, הנימוק המרכזי של אנשי מערכת הבריאות אשר המליצו על מתן החיסונים היה שמחלות השפעת והשעלת מסוכנות יותר במהלך ההיריון ויכולות לסכן את האישה והעובר. עוד הוסיפו המצדדים בהמלצות מערכת הבריאות, כי החיסון נגד שעלת מגן על הילוד מפני המחלה גם לאחר הלידה.

"חשוב מאוד להסביר לאנשי בריאות הציבור את הסיכונים והיתרונות במתן חיסון לנשים בתקופת הריונן. ההסבר צריך להינתן בצורה כזו שייתן מענה לחששות ולדאגות של עובדים אלה על בטיחות ויעילות החיסונים. כמו כן, חשוב לספק לעובדים כלים כך שיוכלו להעביר אותם בצורה היעילה ביותר לנשים בהיריון", סיכמו החוקרים.

תגובות

מומלצים