משרד הבריאות הכריז על סמים המסכנים את בריאות הציבור ושלומו

החומר ההזייתי AL-LAD והאופיואיד המסוכן Carfentanil נאסרו להפצה בישראל' האיסור נעשה עקב קביעת הצוות המקצועי הכולל את האגף לאכיפה ופיקוח, משטרת ישראל והרשות למלחמה בסמים

09.04.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משרד הבריאות הכריז על סמים המסכנים את בריאות הציבור ושלומו

משרד הבריאות הכריז על איסור הפצה של שני חומרים חדשים מסוג סמי פיצוציות כחומרים מסכנים' לאחר החתימה על ההכרזה, הרשעה בהפצת חומרים מסכנים אלו עלולה לגרור עונש של 3 שנות מאסר.

האגף לאכיפה ופיקוח של משרד הבריאות ממשיך בבדיקה וניטור של חומרים מסכנים בישראל.

המאבק בסמי פיצוציות וחומרים מסכנים אחרים

סמי פיצוציות הוא הכינוי למגוון רחב של חומרים מסוכנים, המוצגים על-ידי המשווקים כ- "תחליפי סם" ומיועדים ליצירת תחושת "התמסטלות" או "שכרון" של המשתמש. חומרים אלו נמכרים בצורה של כדורים, תמיסות לשאיפה ושתייה, קטורת, ותערובות לעישון גם באמצעות נרגילה.

סמי פיצוציות מוצגים כחוקיים, תמימים וטבעיים  עם כיתובים מטעים על-גבי האריזות כגון: "100% חוקי" ,"100% טבעי", "לא בפקודת הסמים!" המופיעות על האריזות. בפועל, אלו הם סמים לכל דבר והם בעלי השפעה מזיקה וממכרת, לעיתים באופן בלתי הפיך.

ביולי 2013 התקבל בכנסת חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים, התשע"ג- 2013. החוק מבקש להתמודד עם תופעת השימוש בחומרים הפסיכואקטיביים סמים חוקיים לכאורה הנמכרים בפיצוציות השונות, העלולים לסכן את הציבור.

חוק זה בא, בין היתר, במטרה לתת מענה מיוחד לפרק הזמן שבין כניסתו של חומר פסיכואקטיבי לשוק ועד להכרזתו של חומר כסם מסוכן לפי פקודת הסמים המסוכנים.

בהתאם לסעיף 5 לחוק זה הוענקה למנכ"ל משרד הבריאות הסמכות להכריז על חומר אסור בהפצה חומר הנועד לשימוש של אדם בדרך של אכילה, שתייה, לעיסה, הזרקה, החדרה, עישון או הרחה, ושקיים יסוד סביר כי השימוש בו עשוי להוביל להפרת הסדר הציבורי או לפגיעה בשלום הציבור, בביטחונו או בבריאותו, בדרך הדומה לפגיעה הנגרמת כתוצאה מהשימוש בסם מסוכן.

הכרזה זו היא הכרזה זמנית שנועדה לתת מענה לתחלופה המהירה של החומרים המסכנים בשוק ביחס להליכים החוקיים הנדרשים על מנת להכליל חומרים אלה בפקודה.

מרגע ההכרזה הופך החומר לאסור בהפצה וניתנות למשטרה הסמכויות הנדרשות לאכיפת איסור זה.

חשוב לציין, שעל אף שחלק מהחומרים לא מופיעים בפקודת הסמים המסוכנים, או ברשימת החומרים האסורים להפצה, שיווקם ומכירתם של סמי פיצוציות וחומרים מסכנים  אחרים אסור בישראל בגלל היותם מסוכנים לבריאות הציבור. השמות המסחריים של החומרים משתנים תכופות, כמו גם הרכבם הכימי, בהתאם לניסיונות משרד הבריאות, והמשטרה להכניס את החומרים לפקודת הסמים או לרשימת החומרים האסורים להפצה במנגנון "הכרזה דחופה".

הסכנה בשימוש בסמי פיצוציות בקרב בני נוער וצעירים

בני הנוער והצעירים הם הצרכנים העיקריים של "סמי הפיצוציות". לפיכך, הם עיקר הנפגעים מהשימוש בסמים אלו. הפגיעות הגופניות והמנטלית הנלוות לשימוש בסמים אלו הן לעיתים בלתי הפיכות ומובילות לפניות למיון ולאשפוזים.

קיימת בעייתיות נוספת בעת השימוש בסמי פיצוציות בקרב בני נוער וצעירים, מאחר שפעמים רבות הסמים משולבים גם עם אלכוהול ותרופות להעצמת השפעתם.

סמי הפיצוציות, על-אף שהם סמים מסוכנים מופיעים לרוב באריזות אטרקטיביות, צבעוניות ומצחיקות שגורמות לאשליה שמדובר במצרך תמים, ממש כמו ממתק או קטורת ריחנית לנרגילה. הופעה כוזבת זו נועדה לגרום לבני הנוער לקנות את המוצר.

השפעותיהם של סמי פיצוציות

בהיבט הנפשי ייתכנו הזיות, התקפים פסיכוטיים, פרנויה, התקפי זעם ואלימות, חוסר מנוחה ועצבנות.

סמי הפיצוציות עלולים להוות טריגר לפרוץ מחלת נפש ומביאים לעיתים נזקים בלתי הפיכים. מדיווחים המתקבלים מבתי חולים פסיכיאטריים, אנו למדים כי ישנם לא מעט מטופלים המגיעים במצבים סוערים לאחר שימוש בסמי הפיצוציות ונזקקים לאשפוז והשגחה, החל מפסיכוזה על רקע שימוש בחומרים ועד לכדי פרוץ מחלת נפש כגון סכיזופרניה.

חומרים אלו ממכרים מאוד והניסיון להינזר מהם מלווה בתסמיני גמילה לא פשוטים, ביניהם: חרדה מוגברת, דיכאון, סיוטים, הזיות ועוד.

דוגמאות לפגיעות בעקבות שימוש בסמי פיצוציות

נער בן 17 ממרכז הארץ אושפז לאחר שעישן "נייס גאי" (סם פיצוציות שמכיל קנבינואידים סינטטיים – חומר רעיל המדמה פעילות של גראס/ מריחואנה). כמה שעות לאחר שעישן את החומר הוא דיווח להוריו שהוא חווה הזיות שלא פוסקות ש"ראשו בוער", הבחור אושפז במחלקה פסיכיאטרית ונזקק לטיפול רפואי ממושך.

יש סוגים רבים של סמי פיצוציות, ביניהם:

"פופרס"  שייך למשפחת החומרים הנדיפים (ניטריטים נדיפים) - מופיע בצורת נוזל בבקבוקים קטנים אטומים או באמפולות. עם פתיחת הבקבוק נשמע קול ניפוץ ("פופ", ומכאן נגזר כינויו).

המשתמש שואף את האדים הנפלטים. החומר הפך לפופולארי בקרב הקהילה ההומוסקסואלית, בעיקר בשל העובדה, ששאיפת הנוזל גורמת להרפיית השרירים בכל הגוף.

שאיפת החומר גורמת לתופעות לוואי קשות שעיקרן ירידה גדולה בלחץ הדם עד לגרימת איבוד הכרה, פגיעה במרכיבי הדם והפרעות בקצב הלב שבץ מוחי ואף מוות פתאומי.

תחליפי גראס קנבינואידים סינטטיים: מבסוטון,מיסטר נייס גאי, הרצל נותן לך כנפיים, מסטולון, סופר מריו, קפסולות ועשבי קטורת אחרים סמי פיצוציות אלו מורכבים לרוב מנגזרות קנביס גראס.

למעשה חומרים אלה לרוב חזקים בהשפעתם  וממכרים פי כמה מהקנביס המוכר. חומרים אלו משווקים בצורה של עשבים לקטורת ונרגילה  בדרך כלל עשבים כגון סלביה ודמיאנה ואף עלי טבק, שגם להם השפעות לוואי העשבים הללו מרוססים בקנבינואידים  סינטייטים וחומרים כימיים מסוכנים נוספים כגון אתר ואצטון. דרך אחרת בה הם משווקים היא קפסולות לבליעה.

חגיגת ואמפטמינים דומים - חומרים ממריצים לבליעה, מופיעים בקפסולות לבליעה או בצורת משקה.

האמפטמינים יוצרים תחושה של אופוריה אצל המשתמש, אך עם זאת הם בעלי תופעות לוואי קשות על כלי הדם והלב, ולעיתים גורמים לפסיכוזות, פרכוסים ואף למוות.

תגובות

מומלצים