המצפה התת ימי ופארק תמנע שווה ביקור

מבקרים בעיר הדרומית של ישראל אל תפספסו את ההזדמנות להכיר היסטוריה של אלפי שנים של הפרעונים ופארק המצפה התת ימי נגיעה בחיים בלב ים

15.04.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המצפה התת ימי ופארק תמנע שווה ביקור

חשוב להתחיל את הדברים ביופי של אימא אדמה שיצרה מצב בו בני האדם השתמשו והפיקו מאוצרות הטבע הכלים למחייתם ולהגנתם.

בכביש 90 רגע לפני אילת פונים ימינה לפארק תמנע שנוסד בשנת 1982 על ידי המועצה האזורית חבל אילות,  קרן קיימת לישראל,  והחברה לפיתוח חוף אילת של משרד התיירות.

פארק תמנע הוא בקעה רחבת ידיים המשתרעת על שטח של כ 60,000 דונם וצורתה מזכירה פרסה המוקפת במצוקים תלולים משלושת צדדיה, בבקעה התקבצו תופעות טבע מיוחדות ואתרים היסטורים קדומים שאין דומה להם בישראל בצד פעילויות מגוונות לכל המשפחה.

במרכז בקעת תמנע מתרומם הר תמנע לגובה 453 מטרים, הבקעה עצמה מהווה חלון גיאולוגי החושף תצורות נוף שפוסלו על ידי כוחות הטבע האימתניים במשך אלפי שנים בצד סלעים מגוונים המכילים מינרלים דוגמת נחושת, ברזל, מנגן ועוד.

תמנע היא המקום הראשון בעולם בו כרו נחושת, ברחבי הפארק ניתן למצוא אלפי פירים, עדות אילמת למפעל כריית הנחושת  המספר את התפתחות הכרייה וההפקה על כל שלביהן ושרידים של תנורי התכה מתקופת האימפריה המצרית הקדומה. הנחושת היא המתכת הראשונה שנעשה בה שימוש ליצירת כלי עבודה, כלי נשק, כלי בית, כלי יוקרה ופולחן.
בתמנע תוכלו להתרגש מסיפורם של אלת הנחושת חתח`ור והאל רעמסס  ולצאת למסע בזמן אל מהיסטוריה מרתקת המגובה בשרידים מהמיתולוגיה המצרית. להמחשת החוויה, תוכלו לצפות במיצג מכרות הזמן, מיטב השכלולים הטכנולוגיים גוייסו להמחשת הרקע ההיסטורי והתרבותי של האנשים שהגיעו לתמנע לפני אלפי שנים. הסרט מתמקד בהמחשת תהליך הפקת הנחושת מימי מצריים העתיקה ועד היום.

פארק תמנע מצטיין באתרי נוף רבים ומגוונים המזכירים נופי בראשית ובאתרים גיאולוגים וארכיאולוגים רבי חשיבות.

עצי השיטה וצמחיית המדבר, עדרי הצבאים המשוטטים והיעלים הנשקפים למבקר מעל הצוקים ופעילות האדם בימי קדם ועד ימינו הביאו להתעניינות רבה באתר ולהפיכתו למוקד תיירות רב ערך.

פארק תמנע
.

 {YouTubeVideo id=CyPDqRIFZ2M}

.

פארק המצפה התת ימי באילת הוא גם אחד האתרים המיוחדים שיש בעיר דגל הדיו.

 המצפה תת ימי מדרום לעיר אילת, בשונית אלמוגים המהווה שמורת טבע, מהמצפה התת ימי ניתן לצפות בדגים, אלמוגים, כרישים, חתולי ים, צבי ים ועוד מהסובב הימי של מפרץ אילת.

כשנפתח המצפה ב-1975 היה הראשון מסוגו בעולם.

על מנת להוציא לפועל את הרעיון היה צורך במחקר ותכנון ממושכים על מנת למזער את הפגיעה בסביבה הימית הרגישה ובאוכלוסיית הדגים בעת ההקמה.

המצפה הישן נבנה ממתכת במשקל 100 טון ומצופה בצבע אפוקסי והורכב בשלמותו על גבי היבשה. לאחר הרכבתו הושט המצפה למקומו ושוקע באמצעות משקולות מתכת שכללו שרשראות טנקים, פסולת תחמושת וכדומה. בסיס המצפה חובר לעמודי מתכת גדולים שנקבעו במעמקים. לאחר ההקמה הועברו למקום גושים גדולים של מושבות אלמוגים כדי לתקן את אשר נהרס בעת תהליך הבנייה. המצפה החדש הוקם ב-1991, חלקי המתכת יוצרו בשפרעם והורכבו בנמל אילת והמבנה כולו הושקע בים בדומה למצפה הישן.

 {YouTubeVideo id=OTz-nfWhyaI}

תגובות

מומלצים