ד״ר יעקוב:"החזרת האיחוד עוספיה דלית אל כרמל"

תושבי עוספיה צריכים לשאול את עצמם, האם מצבנו היום טוב יותר והמועצה מנוהלת באופן יעיל יותר בהשוואה לתקופת האיחוד?

19.04.2017 מאת: ד״ר יעקוב חלבי
ד״ר יעקוב:"החזרת האיחוד עוספיה דלית אל כרמל"

הכותב ד״ר יעקוב חלבי, תושב עוספיה, מרצה ליחסים בינ״ל בביה״ס למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה.

ד"ר יעקוב: "המאמר מיועד בין היתר למקבלי החלטות הן בממשלה ובכנסת, לכן עדיף לפרסמו בשפה הרשמית של המדינה".

בימים אלו כאשר שני הכפרים עוספיה ודלית אל כרמל נאבקים כל אחת בנפרד בניסיון להצטרף לתאגיד המים, ובחוק קמיניץ שמטרתו הריסת בתים בסקטור הערבי, וברכישת אדמות ובתים בשני הכפרים ע"י גורמים זרים, השאלה היא האם המאבקים האלו יכלו להיות יעילים יותר אילו הכוחות החברתיים בשני הכפרים אוחדו והמאבק נעשה תחת מקטרת עיר הכרמל?.

האם העתיד של עוספיה מובטח יותר תחת מועצה מקומית במתכונתה הנוכחית או תחת איחוד שתי המועצות שיצר שלטון עירוני?

בנוסף למאבקים אלו, ניתוח מהיר של תוצאות הבחירות למועצה המקומית עוספיה בשנים 2009 ו 2013 מצביעים, לצערי הרב, על קואליציה ברורה בן כוח החמולות לכוח העדתי בכפר.

בשל המצב העדתי העדין שקיים בעוספיה, אנשים רבים מעדיפים להתעלם במכוון מבעיה זו ולטאטא את דפוסי הבחירות מתחת לשטיח, אך התעלמות מדפוס זה של הצבעה רק תחריף את העדתיות בכפר.

תוצאות הבחירות למועצה בעוספיה בשתי מערכות אלו מראים בבירור כי מועמדים לא חמולתיים שבאו מקרב משפחות קטנות לא קיבלו אף קול אחד משתי העדות, הנוצרים והמוסלמים, בכפר.

דפוס זה של הצבעה הוא מוזר מאוד ומוכיח כי שתי העדות חושבות באופן צר מאוד של איך המועמד החמולתי עדיף עבורן ויישרת טוב יותר את האינטרסים שלהן מאשר מועמד חופשי.

להשערתי אינטרסים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי הן במינוי פקידים או חלוקת חלקות אדמה לפי מפתח עדתי כפי שקרה בתחילת שנות התשעים עם הקצאת חלקות בשכונה המערבית בעוספיה לפי מפתח זה.

בעיה נוספת שסובלת ממנה עוספיה אך הבעיה הזו לאט לאט מתפשטת גם לדליה היא רכישת אדמות ובתים ע"י זרים, כאשר עוספיה הפכה להיות "פנינת נדל"ן" עבור משקיעים / רוכשים זרים.

יבואו אנשים ויטענו כי איסור מכירה לזרים היא סוג של גזענות, אך טענה זו מופרכת כי הזרים באים לגור בקרבנו מתוך נוחיות או בצע הכסף כאשר כניסתם לשוק הנדל"ן מעלה את מחיר האדמות והבתים ומונע רכישת אדמות אלו מזוגות צעירים מקומיים שעבורם מגורים בכפר הוא המשך של השתייכות למסורת הכפר.

ד״ר יעקוב חלבי

מחירי האדמות מרקיעי השחקים באזור המערבי של עוספיה במיוחד אדמות שבהן ניתנים אישורי בנייה הפך לחלום רחוק עבור זוגות צעירים בעוספיה ודחק צעירים אלו ללכת ולבנות באדמות חקלאיות שבהן הבנייה אסורה, שגוררת אחריה קנסות ואף צווי הריסה.

במצב דברים זה שבו ראש המועצה בעוספיה יישאר נשלט ע"י הכוחות החמולתיים והעדתיים, לא ניתן להיאבק בבעיות שמסקנות הן את קיומנו והן את הצביון התרבותי / עדתי שלנו בכפר.

התנועה שקמה בעוספיה למען מלחמת חורמה במכירת אדמות לזרים נותרה חלולה ובלתי יעילה לחלוטין בשל העדר חוק עזר עירוני שאחרת יכול היה לאסור מתן רישיונות בנייה למי שאינו משתייך לקהיליית הכפר.

הבעיות ששני הכפרים עומדים בפניהם עולים מספר מונים על היכולת של כל כפר לטפל ולהיאבק בהן בנפרד במיוחד עבור עוספיה שבה העדתיות/חמולתיות משתקות כל מאבק חברתי.

במצב דברים זה עלינו לדרוש איחוד מחדש של מועצות עוספיה ודליה תוך שימת דגש על הנקודה כי אדמות עוספיה ודליה שייכות לתושבי המקום בלבד וכי השלטון העירוני יחוקק חוק יצירת יישוב קהילתי וועדת קבלה לכל מי שחפץ לרכוש נכס נדל"ן בשני הכפרים.

מכאן חובה להקים גוף משותף לכוחות החופשיים בשני הכפרים שיפעל ביחד עם נציגינו בכנסת לשם העלאת הצעת חוק לאיחוד מחדש ודרישה כי הבחירות הבאות בשנה הבאה יתנהלו עבור שלטון עירוני.

כמובן שמהלך זה ייתקל בהתנגדות חריפה מצד ראש המועצה הנוכחי בעוספיה, אך עלינו לזכור כי מי שהוביל את מהלך פירוק האיחוד כולל ראש המועצה הנוכחי הם אותם כוחות חמולתיים / עדתיים שעשו זאת מתוך אינטרס אישי אחרי שהבינו כי האיחוד שינה את חוקי המשחק הישנים וכי הסיכויים של ראשי החמולות בעוספיה אך גם בדליה לנצח בבחירות לראשות העיר קלושים ביותר".

תגובות

15. חייל לפני 7 שנים
החזרת האיחוד עוספיא דלית הכרמל
14. اقتراح انسان حر לפני 7 שנים
حر الراي
13. אמיר לפני 7 שנים
כל הכבוד על הבעת הדברים
12. داليه לפני 7 שנים
الكرمل
11. עובד עירייה מיל לפני 7 שנים
אתה הזוי
10. עספיא לפני 7 שנים
אומץ
9. موحد كرملي - عسفيا לפני 7 שנים
طالق الاتحاد مع الدالية بالثلاث
8. סאבא לפני 7 שנים
ווגיה או בהיג
7. עספאנה לפני 7 שנים
שטיות בלבן
6. אבן אלגבל לפני 7 שנים
גזברית המועצה
5. חמדאן לפני 7 שנים
רק שריף יכול
4. ד"ר אזרח לפני 7 שנים
כולם דוקטורים היום אצלנו בכפרים
3. עיספיא לפני 7 שנים
מחשבות הזויות מחייזר שנזכר שיש מקום כזה "עיספיא"
2. מהשורה לפני 7 שנים
עדיף וגיה מאשר אנשי דליה המושחתים
1. אזרח ותיק לפני 7 שנים
למר יעקב שלום רב

מומלצים