שלושה מטוסי ״אדיר״ נוספים בדרכם לישראל

ישראל רכשה 33 חמקנים כאשר בכל שנה תקבל 6 חמקנים, שלושה מטוסי ״אדיר״ נמצאים בדרכם לישראל, התמונה צולמה מעל האוקיינוס האטלנטי.

23.04.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שלושה מטוסי ״אדיר״ נוספים בדרכם לישראל

מטוס החמקן החדש של חיל האוויר F-35 לייטנינג, מטוס תקיפה מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקאית, נכנס למערך צה"ל, יכולתו העיקריות של החמקן היא טיסה בעומק שטח האויב ללא זיהוי על ידי מכ"מים.

ישראל רכשה 33 חמקנים, בשנה הבאה תקבל עוד 7 חמקנים, ומדי שנה תקבל שישה חמקנים עד 2021, המטוס יכול לשאת 16 טונות של פצצות טילים ודלק.

F-35 לייטנינג הוא מטוס קרב חמקן מהדור החמישי, מתוצרת חברת לוקהיד מרטין האמריקאית. המטוס פותח ביוזמת ארצות הברית ובריטניה במטרה להחליף את מטוסי הקרב של הדור הרביעי, נבחר בתוכנית Joint Strike Fighter וטס לראשונה ב-15 בדצמבר 2006.

המטוס מיוצר בשלושה דגמים עיקריים - דגם A להמראה ונחיתה רגילה, דגם B להמראה קצרה ונחיתה אנכית, ודגם C לפעולה מנושאות מטוסים. מלבד ארצות הברית שמיועדת לרכוש 2,443 מטוסים, ובריטניה שהיא שותפה בדרגה ראשונה, מדינות נוספות השותפות בפיתוח הן איטליה והולנד - בדרגה שנייה, אוסטרליה, קנדה, דנמרק, נורווגיה וטורקיה - בדרגה שלישית, ישראל וסינגפור - בשותפות ביטחונית.

העלות הכוללת של המטוס הופכת אותו למערכת הנשק היקרה בהיסטוריה. העלות הגבוהה יחד עם טענות לביצועים לקויים וחריגה ניכרת מלוח הזמנים הובילו לביקורת נרחבת על המיזם.

תוכנית "מטוס תקיפה משותף" החלה בנובמבר 1996, במטרה לבחור מטוס קרב חדש לארצות הברית ולבעלות בריתה, כתחליף בעיקר ל-F-16, F-18, הארייר II ו-A-10. באוקטובר 2001 נבחרה לוקהיד מרטין X-35, שגברה על בואינג X-32. המטוס נועד להיות רב-משימתי - לתקיפה, ליירוט ולסיור, ויעיל מבחינה כלכלית. הוא מיועד לשמש כמטוס קרב מוביל עד שנת 2040, ולהיות שני ביכולת עליונות אווירית רק ל-F-22. כל דגמי המטוס הם חד-מושביים, ומדמי טיסה מתקדמים מיועדים לחסוך את הצורך בדגם אימון דו-מושבי, ולצמצם את טיסות האימון בכלל. עיצוב המטוס מבוסס על ה-F-22, ועלות פיתוחו המשוערת היא מעל 40 מיליארד דולר, רובם במימון ארצות הברית.

f35

בין תכונותיו הבולטות של המטוס:

בבנייתו נעשה שימוש של 35 אחוז בחומרים מרוכבים, לרבות ביסמלימיד (BMI) וחומר אפוקסי מרוכב (CEM).
הוא המטוס הראשון בייצור נרחב, שבבנייתו נעשה שימוש בננו-חומרים - אפוקסי מחוזק בננו-צינורית פחמן.
יכולת חמקנות עמידה ופשוטה לתחזוקה.
מכ"ם AESA פעיל מדגם AN/APG-81 המאפשר למטוס לאתר מטרות וכלי טיס אחרים ממרחק רב.
מערכות אוויוניקה וחיישנים משולבות.
מערכות לניהול תחזוקה שנועדו לחסוך עלויות.
תקשורת נתונים במהירות גבוהה, כולל FireWire 800 וערוץ סיב (FC).

מערכת בקרת טיסה טוס-על-חוט מתקדמת (חשמל-על-חוט), כולל ניהול מפעילים אלקטרו-הידרוסטטיים - תחליף למפעילים הידראוליים.
מנוע אחד - פראט אנד ויטני F135, המסוגל לייצר דחף בעוצמה של מעל 50 אלף פאונד, ונחשב למנוע החזק ביותר שהותקן במטוס קרב.
הפעלת המטוס התקדמה משלב הניסויים לשלב האימונים בשנת 2012, והוא נכנס לשירות בכוחות המזוינים של ארצות הברית ובכוחות המזוינים של בריטניה משנת 2015. הוא יהיה מטוס הקרב השני מהדור החמישי שייכנס לשירות בארצות הברית, והראשון מדור זה שייכנס לשירות בשאר המדינות הרוכשות. לפי הערכות בענף התעופה, ה-F-35 יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון, ואחריו יפותחו למטרות קרב כלי טיס בלתי מאוישים בלבד.

החמקן החדש

תגובות

מומלצים