החוק שפוגע בנכי צה"ל והמשטרה

המדינה מפקירה את חייליה ושוטריה, ביום חמישי ייכנס לתוקפו חוק גורן לפיו אנשי קבע שלא חלו או נפצעו בשירותם כתוצאה מתנאי השירות לא יטופלו יותר ע"י משרד הביטחון אלא ע"י הביטוח הלאומי. 

26.04.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
החוק שפוגע בנכי צה"ל והמשטרה

לפי התיקון לחוק שנחקק בסוף 2016 ובהתאם להמלצות ועדת גורן, מערכת הביטחון תפסיק לטפל בנכי צה"ל שאינם נכים מובהקים, הכוונה לנכים שלא חלו או נפצעו בשירות הקבע שלהם כתוצאה ישירה לתנאי השירות.


נכי משרד הביטחון שימשיכו להיות מוכרים ישירות על-ידי משרד הביטחון הם אנשי קבע קרביים שנפצעו במהלך פעילות מבצעית או כאלה שישנה זיקה חזקה בין אופיו המיוחד של שירותם לפציעתם. 

משרד הביטחון יפסיק לפצות שוטרים על נכות

המדינה תפקיר את שוטריה, ביום חמישי יפסיק קצין התגמולים של משרד הביטחון לטפל בתביעות שוטרים ואנשי קבע אשר הפכו לנכים במהלך שירותם.

על פי הוראות החוק החדש, יופנו השוטרים להגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי לטיפול בפציעותיהם ובמחלותיהם, בדומה לשאר אזרחי ישראל.

לדברי עוה"ד יואב אלמגור, שמייצג נפגעי גוף, נכי צה"ל, נפגעי איבה, נפגעי תאונות עבודה ותאונות דרכים ונפגעי רשלנות רפואית, בוועדות רפואיות של אגף השיקום במשרד הביטחון ושל הביטוח הלאומי ובבתי המשפט, "מדובר בחוק טרגי המהווה אות קלון למדינה המתייחסת כך לשוטריה".

לדבריו, העברת שוטרים לתבוע את נכותם מול המוסד לביטוח לאומי  יוביל לירידה דראסטית בתנאיהם של נכי המשטרה.
"מעבר לידו הקפוצה הידועה של המוסד לביטוח הלאומי בכל הנוגע לעצם ההכרה בפגיעות וכן להיקף הפגיעה המתבטא באחוזי נכות של הפונים אליו" אומר עו"ד אלמגור, "גם אם יזכו אותם שוטרים בהכרה דומה בנכותם , הם יהיו זכאים לתגמולים הנמוכים בעשרות אחוזים משוטרים בעלי נכות דומה אשר הקדימו והגישו את תביעתם, אפילו יום לפני החלת החוק".

לדברי עוה"ד אלמגור, עד היום היו זכאים השוטרים ל'טיפול רפואי מיטבי' כלומר טיפול נפשי ורפואי מעבר לסל הבריאות. "רק שינוי בסעיף זה עלול להוות הבדל של מאות אלפי שקלים ואף יותר למטופל לאורך כל החיים.

מעבר לכך" טוען עוה"ד אלמגור, "אם השוטר ימות, חס וחלילה, ברבות הימים כתוצאה מנכותו, אשתו לא תוכר יותר כאלמנת מערכת הביטחון – ותאבד זכויות רבות המוענקות לאלמנות שכאלה".

לדברי עוה"ד אלמגור, כל שוטר אשר יקדים את הגשת התביעה עד מועד החלת החוק, יטופל על ידי משרד הביטחון, אך אלה שיאחרו יועברו לטיפולו של המל"ל

שוטרים רבים מוצאים את עצמם באופן יומיומי מול סיטואציות קשות ומורטות עצבים, אשר משפיעות באופן ניכר על בריאותם.

כך למשל ארע לשוטר שתפקידו היה להודיע למשפחות על מות יקיריהן בתאונות דרכים. לדברי עוה"ד אלמגור, השוטר בישר את הבשורה הקשה ליותר מ-400 משפחות וחזה על בסיס יומיומי במציאות קורעת לב ומטלטלת.

לאחר שנים של שירות, התמוטט השוטר נפשית, ולקה בפוסט טראומה. השוטר פנה לעוה"ד אלמגור, אשר הגיש בשמו תביעה לנכות נגד משרד הביטחון.

לאחרונה הוכר השוטר כנכה מערכת הביטחון וזכה לתנאים מפליגים. לדברי עוה"ד אלמגור, אילו אותו שוטר היה מגיש את תביעתו בעוד כחודש מהיום, הוא היה מקבל תנאים ירודים בהרבה לעומת התנאים להם הוא זכאי כיום.

לדברי עוה"ד אלמגור, הגיע אליו לא מזמן שוטר סיור, אשר היה נוכח באופן יומיומי כמעט, במסגרת תפקידו, בסיטואציות קשות ביותר של חילוץ נפגעי תאונות דרכים מכלי רכב מעוכים, טיפול בזירות רצח ואונס קשות ועוד.

השוטר לקה בפוסט טראומה כתוצאה משירותו אך אם היה מאחר ומגיש את תביעתו בעוד כחודש הוא היה נשלח לתור הפונים למוסד לביטוח הלאומי וזוכה לתנאים ירודים.

כך גם היה קורה לבטח ליומנאית בתחנת משטרה, שהוכרה לאחרונה כנכת משרד הביטחון, לאחר שלקתה בפוסט טראומה לאחר שאדם שהגיע לתחנת המשטרה בעת המשמרת שלה שם קץ לחייו לנגד עיניה ביריית אקדח.

לדברי עוה"ד אלמגור, החלת החוק החדש המעביר את הטיפול בשוטרים שנפגעו במהלך שירותם למוסד לביטוח לאומי מהווה אות קין למדינת ישראל.

רק לאחרונה קבע ארגון הבריאות העולמי שהסטרס הנפשי שבו נמצאים שוטרים הוא גבוה בהרבה מכל עיסוק אזרחי שהוא.

חרף תפקידם החשוב והשוחק מפנה מדינת ישראל את גבה לשוטרים המשרתים אותה, מתנערת מהאחריות לבריאותם וזאת לאחר שהיא שולחת אותם שוב ושוב למוקדי עימות קשים, לאתרי פיגועים ולזירות רצח ואונס.

תגובות

מומלצים