שיר התקווה שלא נכתב בדאלית אל כרמל

נפתלי הרץ אימבר התגורר בבית אוליפנט בדאלית אל כרמל תקופה קצרה, פרסם מאמרים וכתב שירים, את התקווה הוא כתב והמילים הוחלפו ע"י הקהילה שלו בראשון לציון, להיות עם חופשי לא כתב, לדברים

03.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שיר התקווה שלא נכתב בדאלית אל כרמל

שנים כבר מספרים כל מני סיפורים על כתיבת התקווה בדאלית אל כרמל, באותם שנים שנפתלי הירץ אימבר היה בארץ ישראל והתגורר בבית אוליפנט בדאלית אל כרמל 1884.

שיר התקווה שכתב נפתלי הרץ אימבר שרו אותו לראשונה ב 1888על פי לחן רומני, מעולם לא נכתב בדאלית אל כרמל, בקובץ שהתפרסם היו שלושה שירים שכתב נפתלי אודות הישוב שלו ראשון לציון וגם את השיר "תקותינו" הנקרא כיום "התקוה".

מילות השיר נכתבו על ידי אימבר עוד בטרם עלותו ארצה, עת שהה ברומניה אצל הברון היהודי ולדברג 1878, ולא כמו שמספרים שנפתלי כתב את ההמנון ממרפסת בית אוליפנט בדאלית אל כרמל.

בשנת 1887 הגיע למושבה שמואל כהן שהלחין את השיר.

עוד בטרם עלה ארצה קיבל שמואל כהן את ספר השירים של אימבר והתאים ל"תקותינו" לחן עממי רומני של שיר איכרים בשם "העגלה והשוורים". בהגיעו לראשון-לציון לימד את בני המושבה לשיר את "התקוה" לפי המנגינה הרומנית.

השיר נקלט בקרב אנשי היישוב בארץ וגם בתפוצות. במהלך השנים עבר שינויים נוסח וקיצורים שחלקם נעשו בהסכמת אימבר עצמו. נוסח הבית השני שונה מ:

"עוד לא אבדה תקותינו
התקוה הנושנה
משוב לארץ אבותינו
לעיר בה דוד חנה"
ל:
"עוד לא אבדה תקותינו
התקוה בת שנות אלפיים
להיות עם חופשי בארצנו
ארץ ציון וירושלים"

התקווה

הפיכתו של השיר לזמר בעל פזמון חוזר נעשה על ידי מורי בית הספר בראשון-לציון: דוד יודילוביץ', מרדכי לובמן, ישראל בלקינד ויהודה מטמן כהן.

השיר שהטיב לבטא את כמיהת עם ישראל לשוב לארצו הושר בקונגרסים הציוניים והיה עד מהרה להמנון הציוני. עם הקמת המדינה היה להמנון מדינת ישראל.

מה שנכון שנפתלי הרץ אימבר התגורר תקופה בבית הקיץ של אוליפנט בדאלית אל כרמל, כיוון שבני הזוג אוליפנט סבלו מחום הקיץ בחיפה, הקים לורנס עבורו ועבור רעייתו בית קיץ בכפר דאלית אל כרמל, בית אוליפנט המשמש כיום כ"בית יד לבנים".

דגל ישראל

תגובות

6. موحد كرملي - عسفيا לפני 7 שנים
على هذه الارض ما يستحق الحياة
5. דרוזי מדליה שכאב לו מהתגובות לפני 7 שנים
אין לי טענות נגד הפורטל והעורך
4. אמיר לפני 7 שנים
הגיע הזמן להגיד את האמת
3. צעירה דרוזית לפני 7 שנים
בהכל משקרים
2. לא מהמקום לפני 7 שנים
לא רצינו להעליב את הדרוזים
1. דרוזי לפני 7 שנים
השקר של המנהגים הדרוזים

מומלצים