לשים לב לצעצועים שנותנים לילדים

אנטנה ממכונית צעצוע בה שיחק תינוק, ניתקה מגוף הצעצוע ונתקעה עמוק בגרונו, ד"ר נידאל אלחטיב ומומחים ממחלקת אף אוזן גרון בזיו הוזעקו לטפל בתינוק.

03.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לשים לב לצעצועים שנותנים לילדים

האנטנה ממכונית הצעצוע שנתקעה בגרונו של פעוט בן 8 חודשים, חולצה בחדר המיון - להורים והמחנכים יש לנו מסר חשוב: בדקו היטב את סוג הצעצועים הניתנים לתינוקות וילדים כך שיהיו מותאמים לגילם ומיוצרים על פי תקן איכות ישראלי

חייו של פעוט בן 8 חודשים מהגליל העליון, ניצלו ברגע האחרון לאחר שהובהל על ידי הוריו אל חדר המיון במרכז הרפואי זיו בעיר צפת, אנטנה ממכונית צעצוע בה שיחק, ניתקה מגוף הצעצוע ונתקעה עמוק בגרונו. ד"ר נידאל אלחטיב ממחלקת אף אוזן גרון בזיו, הוזעק לטפל בתינוק, סיפר; "נקראתי בדחיפות ל'חדר מיון ילדים' לשם הובא התינוק הכאוב והבוכה, על ידי הוריו הצעירים, שהיו מאוד מבוהלים. מתוך פיו של התינוק, הזדקרה אנטנה דקה מברזל, שהייתה תקועה עמוק בגרונו".

ההורים סיפרו לצוות הרפואי, בחדר המיון, כי התינוק שיחק בצעצועיו, האנטנה, כנראה התפרקה מגוף הצעצוע והתינוק הכניסה עמוק לפיו, שם נתקעה וכי למרות ניסיונות חוזרים של ההורים לחלץ את האנטנה מגרון תינוקם הבוכה והסובל, לא עלה הדבר בידם והם החליטו להגיע במהירות למרכז הרפואי זיו בעיר צפת.

ד"ר אלה אבן טוב, רופאה בכירה במחלקת אף אוזן גרון בבית החולים זיו, מציינת, כי כאשר הובא התינוק לחדר המיון, בכה וסבל מכאבים עזים. לאחר שנערכו בדיקות וצילומי רנטגן התברר, כי לקצה האנטנה התקועה, מחובר סליל ברזל, שחדר והתברג לתוך החך הרך (Soft palate) בדומה לקרס חכת דייג, אשר סיכנה מאד את חייו של התינוק-פעוט.

"בהתייעצות שערכנו בחדר מיון ילדים, הובע חשש, כי יהיה צורך בניתוח בהרדמה כללית לשם חיתוך כירורגי להוצאת סליל הברזל, שהתברג לאזור החך הרך של התינוק והיווה סכנה לבריאותו, זאת מאחר והחך הרך הינו רקמה רכה המכסה את אחורי גג חלל הפה, בין החך הקשה לענבל, האחראי על סגירת תעלות האף בתהליך הבליעה. אנו נמנעים עד כמה שניתן מניתוחים ומתן תרופות הרדמה לתינוקות, אלא במקרי חירום, התינוק היה במצוקה, רעב ומותש וידענו, כי במידה ונחליט לנתחו, נאלץ להשאירו בצום למשך שש השעות הבאות. החלטנו, כי לפני שנקיים ניתוח כירורגי מלא, נעשה ניסיון להבריג החוצה בעדינות וזהירות את סליל הברזל, תוך מתן חומרי טשטוש והרדמה מקומית בלבד", אומרת ד"ר אבן טוב.

לשמחת הצוות הרפואי, חילוץ האנטנה הסתיים בהצלחה בשל מיומנותם הגבוהה, כבר בניסיון הראשון מבלי שנדרש כל ניתוח. מיד לאחר מכן, נרגע התינוק מבכיו והחל לחייך לסובבים אותו.
גם ההורים, נשמו לרווחה והודו לרופאים בחום רב.

יחידת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר ב'מרכז הרפואי זיו' אומרים, כי גופים זרים נבלעים על ידי פעוטות וילדים ונתקעים בקנה הושט.

הצוות הרפואי חוזר ומבקש מהורים ומטפלים לשים לב לסוגי הצעצועים אותם הם רוכשים עבור התינוקות, שיותאמו לגילם, יהיו מהחומרים המתאימים לגיל התינוק או הילד ומצוידים באישור תקן בטיחות ישראלי של מכון התקנים. כמו כן, יש לדאוג למניעת גישה מתינוקות ופעוטות לצעצועים המכילים חלקים זעירים, מתפרקים, או בעלי קצוות משוננים, חדים ומסולסלים, העלולים להישאב לקנה הנשימה ולגרום לפציעות מסוכנות.

תגובות

מומלצים