הקמת בית זיקוק נוסף במפרץ חיפה

לעניין תכנית זו, קיימת עוד עתירה בשם הציבור, עת"מ 45873-12-16, אותה מנהלות אלה נווה מרכזת ארגון אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות"

06.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הקמת בית זיקוק נוסף במפרץ חיפה

החל הקרב המשפטי נגד הקמת בית זיקוק נוסף במפרץ חיפה בלי ידיעת הציבור, ביום ראשוןן 30.4. התקיים דיון שני בבית המשפט המחוזי בחיפה בעתירה שהגישה חברת תשתיות נפט (תש"ן) בעניין אישור "תכנית קרקעות הצפון" עת"מ  17294-10-16.

שתי העתירות נדונות ביחד אצל השופט ד"ר מנחם רניאל בבית המשפט המחוזי בחיפה.

תכנית "קרקעות הצפון" היא תכנית שבה מקודמת הרחבת בתי הזיקוק של חיפה במתחם שגודלו כ-1200 דונם,  בצמוד לבית הזיקוק הקיים בז"ן.

התכנית שווקה כתכנית מיטיבה להעתקת חוות המכלים מקריית חיים, טבעון וחוף שמן (חיפה) לשטח של כ- 630 דונם במתחם "קרקעות הצפון" וזכתה לתמיכת כלל ראשי הרשויות וארגוני הסביבה הפועלים באזור, תוך הסתרת העובדה שהתכנית כוללת 1200 דונם ולא רק 630 דונם כפי שפורסם לציבור וכי מטרתה האמתית היא להרחיב את בתי הזיקוק במפרץ חיפה.

מזה כשלוש שנים מנהלים ארגון "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות" ו"הפורום הישראלי לשמירה על החופים" מאבק כדי להתריע מפני התכנית, ולעצור אותה בועדות התכנון.

לאחרונה, המאבק התקדם לבית המשפט: בדיון  ביום 30.4.2017, חשפו בפני בית המשפט את העובדה, כי גם בתוך שטח חוות הנפט והמיכלים בתכנית, שגודלו 630 דונם, אשר במשך שנים שווק כשטח להעתקת חוות מכלים בלבד, ניתן להקים מתקני יצור וארובות כלומר, להרחיב את פעילות הזיקוק במפרץ חיפה, מבלי ידיעת הציבור.

עוד נחשף, כי בתכנית שהיא מהגדולות ביותר אשר הוקמו אי פעם בארץ, כל שטח התכנית אושר בייעוד קרקע לזיקוק, והוא מכיל את כל הרכיבים הנדרשים להקמת בית זיקוק נוסף: ארובות, מתקני ייצור, תחנת כוח (משרפה), עד 20,000 טון של אחסון גפ"ם (גז פחממני נפיץ ביותר) בצמוד לכ- 1.3 מיליון קוב נפט ותזקיקים.

התכנית אושרה, בלי שתש"ן  והמשרד להגנת הסביבה יבדקו את כל הזיהום שייווצר בה, ובאזור בכלל באופן מצרפי, כמחוייב על פי חוק.  בנוסף, לא נבחן הסיכון הביטחוני החמור הכולל- של אחסנת כמויות גדולות של חומרים דליקים ונפיצים במתחם "קרקעות הצפון" או של אפקט דומינו שלו ביחד עם המתחם הצמוד אליו בז"ן, המכיל  1.4 מיליון קוב נפט ותזקיקים. לכן, ועדת הערר חייבה את תש"ן בעריכת סקרים חדשים בטרם בניית התכנית.

בעתירה שהגישה תש"ן, מבקשת החברה לבטל סעיפים באישור התכנית, אשר מחייבים אותה לערוך סקרי זיהום אוויר וסקר סיכונים עדכני לפני שיותר לה לבנות במתחם.

בחוות דעת מטעם בכירים לשעבר ברשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל) אשר הוגשה לבית המשפט, כנגד עתירת תש"ן, נטען כי: "באזור בז"ן קיימים כיום מתקנים רגישים מרובים. כפי שניתן לראות בעין, רמת המיגון נמוכה מאוד (אם בכלל) והצפיפות של המתקנים עשויה להביא לתגובת שרשרת שתצית את כל האזור."

החלופה שהציעו בכירי רפא"ל בחוות דעתם,היא להטמין את חוות המכלים  מתחת לאדמה, מחוץ לריכוזי אוכלוסייה-  "חייבים להקטין ככל האפשר את מלאי הדלק המאוחסן (למשל רק לתצרוכת פנים) ולאחסנו במקומות מוגנים, למשל בתוך האדמה, בהרים."

חברת תש"ן היא חברה שכולה בבעלות המדינה. תש"ן דורשת לא לבחון את הסיכונים של הרחבת בתי הזיקוק במפרץ חיפה ולקדם בכל מחיר הגדלה של כמויות הזיקוק והאחסון, כשהשיקול היחיד הוא השיקול הכלכלי, וזאת תוך התעלמות מוחלטת מהסכנה שנשקפת לכמיליון תושבי האזור.

ציטוט הטיעונים מטעם הציבור בפרוטוקול הדיון:"כאשר קיימת הצהרה רשמית של משרד התשתיות כי קונדנסט (הנפט ממאגרי הגז ח.ק..) ייכנס למפרץ חיפה למטרות יצוא, כאשר נקבע בתכנית הסמוכה בז"ן כי קונדנסט יזוקק שם, וכאשר מתקיימים קווי צינורות המגיעים הישר אל החוות הקיימות, הן בטרמינל קרית חיים, והן בתוך בז"ן ובתוך אפשרות שגם בקרקעות הצפון יוכנס חומר זה, הרי שמחויבת בחינה מצרפית מצטברת של כלל הסיכונים. בנסיבות חדשות נוספו מתחמים חדשים כדוגמת חיבורי נמל המפרץ, גם היא מכילה חומרים מסוכנים, תכנית נמל המפרץ והדלקים, גם היא מאחסנת ליד קרית חיים כמויות גדולות של דלקים, לא הוכח בשום צורה כי מפורקים סיכונים, אלא חמור מכך, מוכח ההיפך. מתווספים סיכונים".

ציטוט:  שייקה שצברגר, לשעבר סמנכ"ל מחקר ופיתוח וסמנכ"ל חטיבת שיווק הטילים ברפא"ל : "תכנית קרקעות הצפון היא מחדל בהתהוות- בסדר גודל של יום כיפור"

ציטוט: אלה נווה, מרכזת "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות": "עד היום, תושבי קריית חיים, טבעון וחיפה הוטעו  לחשוב שהתכנית טובה להם, ותפנה את חוות המכלים הצמודות  לבתיהם.  אבל האמת שונה לחלוטין- אין שום כוונה להעביר את החוות הישנות הקיימות,  כפי שחשף מהנדס עירית חיפה בועדת הערר במאי 2015 : "משרד האנרגיה על ידי מנהל הדלק מוציא דוח שאומר לא במקום, לא להעביר אלא גם וגם. נוסיף עוד חווה ונעודד את התחרות במשק הדלק". לא רק שתוקם חווה עצומה חדשה, אלא גם שזו תכיל בה גם מתקני יצור וזיקוק מזהמים ומסוכנים".

ציטוט: חנה קופרמן,  יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים: "תכנית קרקעות הצפון היא תכנית הליבה להקמת תעשיית ייצוא אדירה של נפט הקונדנסט ממאגרי הגז- חומר מזהם ונפיץ ביותר - תעשייה שהמדינה מקדמת בכל מחיר, ללא ידיעת הציבור, תוך הטעייתו ותוך התחמקות מבדיקת הסיכונים האדירים הצפויים לבריאות ולחיים של כמיליון תושבי האזור- שמא חשיפת הסיכונים האמתיים לא יאפשרו את מימוש התכנית".

 אלה נווה, "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות"
052-8484770 enave2609@gmail.com

חנה קופרמן, "הפורום הישראלי לשמירה על החופים"
052-5869229 hanna@coast.org.il

תגובות

1. מתעניין לפני 7 שנים
איפה אפשר לראות התכנית

מומלצים