עצרו את ניצול עובדי הנקיון

כ- 350 סטודנטים, מרצים ועובדי קבלן מרחבי הארץ הפגינו היום בצהריים מול משרד החינוך בי-ם בדרישה: "עצרו את ניצול עובדי הנקיון"

09.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עצרו את ניצול עובדי הנקיון

30 עובדי קבלן מהאוניברסיטה העברית שרצו להשתתף בהפגנה לא הגיעו כי חששו שיפוטרו אם ישתתפו במחאה נגד העסקתם הנצלנית.

הקואליציה להעסקה ישירה: ״על משרד החינוך להפעיל את סמכותו ולוודא כי כל המוסדות להשכלה גבוהה נקיים מעבודה קבלנית נצלנית ומשעבדת.

מאות סטודנטים, מרצים ועובדי קבלן הפגינו היום בצהריים מול משרד החינוך בירושלים נגד העסקת עובדי קבלן באוניברסיטאות תחת הכותרת "סוגרים את הפקולטה למדעי הניצול".

את ההפגנה מובילה הקואליציה הארצית להעסקה ישירה עם קואליציית ארגונים רחבה.

הצעדה יצאה מבית ההסתדרות בירושלים ומתכנסת עתה להפגנה מול לשכת שר החינוך, נפתלי בנט. המפגינים קוראים לשר לחבור לשר האוצר כחלון, ולהעביר להעסקה ישירה את עובדי הניקיון והשמירה באוניברסיטאות.

אורנה עמוס, מייסדת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, אמרה: "האחראי על הניצול המחפיר של עובדי ועובדות הקבלן באוניברסיטאות בישראל הוא משרד החינוך - ללא הסכמת המשרד לא ניתן היה להעסיק אלפי עובדי נקיון ושמירה ללא זכויות בסיסיות. אנו קוראים למשרד החינוך לעשות את הדבר הנכון ולדרוש מהאוניברסיטאות לקבל את עובדי ועובדות הקבלן כעובדים מהמניין, ולהוות דוגמה להעסקה הוגנת, כפי שמתבקש ממוסד חינוכי"/

פיני קבלו, סגן יו״ר ההסתדרות: ״אני גאה בדור הצעיר שיושב ולומד ורואה סביבו את אותם עובדים מנוצלים על ידי הקבלנים ומתוך דאגה שמחר מעמדם יהיה זהה לאותם עובדים - ולכן ההסתדרות מתחילה במאבק לחסל את עבודת הקבלן בשנים הבאות. זה לא יהיה קל, זה יהיה בהדרגה. ניאבק לחסל את הסכמי דור א ודור ב ונדאג לשוויוניות. ההסתדרות לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך מצב זה, במדינת ישראל שאין שוויוניות במקומות העבודה בתנאים ובשכר של ציבור העובדים. ההסתדרות החלה מהלך שהוא רק קצה הקרחון ובקדנציה הבאה ההסתדרות תיאבק בכל הכוח על מנת לחסל את העבודה הקבלנית"/

עלי תולת, יו"ר ועד עובדות הנקיון באוניברסיטת תל אביב, אמר בהפגנה: "אני עובד 15 שעות ביום כדי לפרנס את המשפחה שלי, ומקבל משכורת שלא מאפשרת חיים בכבוד. הקבלנים כל הזמן מחפשים איך להרוויח עוד שקל - על הגב שלנו העובדים, על הגב שלי. אנחנו מוגדרים עובדים זמניים באוניברסיטה - גם מי שעובד עשרים או שלושים שנה. אני שם כל יום - כמו כל עובד במזכירות, כמו עובד מיחשוב, כמו עובד במינהל הסטודנטים. רק שאני לא שייך, אני עובד קבלן. אני לא שווה כמו שאר העובדים. האוניברסיטאות טוענות שזה לא מקצוע ליבה - אני רוצה לראות את המרצה או החוקרת עושה את עבודתה ללא נקיון. כולנו ליבה!

״אנחנו מבקשים את תמיכתכם של שר האוצר כחלון ושל שר החינוך בנט - הגיע הזמן להפסיק את הניצול ואת האפליה באוניברסיטאות. הגיע הזמן להעביר את עובדי הקבלן להעסקה ישירה״, אמר.

בישראל כיום כ-1500 עובדי ניקיון ושמירה בששת המוסדות האוניברסיטאיים שתחת המועצה להשכלה גבוהה. בישראל  מרבים לדבר כיום על האטה בעליית התוצר במשק ביחס לאחוז העבודה, וכן על עליית אחוז המשפחות העובדות מתחת לקו העוני או בסמיכות לו. העסקה קבלנית נמצאה במחקרים רבים כסיבה עיקרית לחיים מתחת לקו העוני, ובמתאם גבוה עם הפרות של  זכויות העובדים ופגיעה בשכרם.

הפגנה

תגובות

מומלצים