הלוואות המונים גם לעסקים הקטנים

הרבה מהעסקים הקטנים בישראל נתקלים בקשיים גדולים וצריכים הרבה כסף לבנייה ראשונית של העסק וכמעט בלתי אפשרית לקבל הלוואה מהבנק, עכשיו מסתמן פתרון הלוואות שיתנו לעסקים הקטנים אוויר לנשימה.

23.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הלוואות המונים גם לעסקים הקטנים

ועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו) ערכה היום דיון נוסף בהצעת החוק להסדרת פעילותן של פלטפורמות מקוונות להשקעות והלוואות המונים (P2P).

בראשית הדיון הציג יואב גפני, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, מסמך הסכמות בין רשות שוק ההון לפיקוח על הבנקים, אשר מגדיר את סמכויותיהם ותפקידם של הצדדים ביחס לשוק ה-P2P. מכתב ההנחיות שיפיץ בנק ישראל לבנקים, יחייב כבר בעתיד הקרוב את הבנקים בפתיחת חשבונות לפלטפורמות ה-P2P ובביצוע פעולות תוך זמן סביר ומוגדר, להוציא טעמים מיוחדים או סבירים.

הוועדה קבעה כי תוכן המכתב יוטמע גם הוא במסמך ההסכמות, כאשר תוקפו של המכתב יפקע ביום תחולת החוק, אשר תקוצר, על פי החלטת הוועדה, לחצי שנה מיום כניסתו לתוקף. עוד קבעה הוועדה, להצעת ח"כ חיים ילין, כי רשות שוק ההון והפיקוח על הבנקים יגיעו אחת לחצי שנה למסור דיווח על התקדמות שיתוף הפעולה בתחום (MOU) לוועדת הכספים בכנסת.

בהמשך הדיון דנה הוועדה בנושא של מתן הלוואות המונים מקוונות לעסקים קטנים.

לדברי יוסי הדס, הסוכנות לעסקים קטנים, "העסקים הקטנים והבינוניים הם המקור ל- 54% מהתוצר הלאומי של ישראל, אבל הם נהנים רק מרבע מכמות האשראי במשק, אשר מתבסס כיום אך ורק על המערכת הבנקאית. הפלטפורמות האלה יכולות להיות מקור עיקרי לתחרות מול המערכת הבנקאית, ולכן החשיבות שיוכלו לקבל את ההלוואות היא גדולה".

חלי יעקובס, מנכ"לית חברה בינה יתרה ופעילה בקבוצת "דתיות עסקיות" המייצגת נשים דתיות עצמאיות, הוסיפה כי "הרבה מהעסקים הקטנים בישראל נתקלים בקשיים גדולים מאוד במינוף. צריך כסף לבנייה ראשונית של העסק, להשקעות, תשלומים לספקים וכמעט בלתי אפשרית לקבל הלוואה מהבנק. הם מבקשים ערבויות שאין, ערבים, הון עצמי, ונכסים.. הרבה פעמים אין את הדברים האלה וזה לא אומר שהעסק לא מצליח ולא רווחי. בסוף הולכים לפתרונות של הלוואות מגורמים לא מוסדרים, הורסים את העסק וגם את הבית. אם לא יעשו התאמות שיאפשרו לעסקים הקטנים לקבל את אותן הלוואות זו תהיה החמצה גדולה".

על פי הנוסח המוצע, מתן הלוואות ליחידים על ידי פלטפורמות P2P יהיה תחת פיקוח רשות שוק ההון ואילו הלוואות לעסקים יפוקחו על ידי הרשות לניירות ערך. עם זאת, נציגי פלטפורמות ה-P2P שהגיעו לדיון הצהירו כי במתכונת זו לא יוכלו לתת הלוואות לעסקים, שכן לדבריהם הכפפת מתן ההלוואות לפיקוח הרשות לניירות ערך תיצור כפל ועומס רגולטורי.

לדברי ד"ר גל אביב, מנכ"ל בלנדר "לא משנה לנו מי יהיה המפקח, משנה רק שיהיה אחד ויחיד שאליו באים עם כל השאלות והצרכים. שני מפקחים זו עלות בלתי אפשרית לחברות".

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך התנגד ואמר כי "ההצעה הנוכחית נותנת פתרון טוב יותר מכל אופציה אחרת ולא יהיה כפל רגולציה. יש הבדל בין הלוואות ליחידים לבין הלוואות לתאגיד. אם ניתן פטור מאותה הכפפה עד סכום הלוואה מסוים כפי שמבקשות החברות, דווקא כאן יווצר כפל רגולטורי ובלאגן שאין כדוגמתו- 2 מערכות חוקים שמפקחות ב-2 דרכים שונות.  לכן אני סבור שצריך להשאיר את ההצעה כמו שהיא".

ח"כ עיסוואי פריג' השיב לדבריו ואמר "אני מבין אותך כרגולטור אבל אתה לא קולע למטרה. מה שצריך להנחות אותנו היא התכלית שלשמה החוק בא- לעזור ליחידים ועסקים זעירים, זה תיווך אשראי למטרות חברתיות. בעיני לא חשובה ההתאגדות, אלא הסכומים שאתה נותן. על פי החלוקה שלכם, גם חברה משפחתית שהמחזור שלה 100,000 ₪ צריכה להיות תחת הפיקוח שלך". 

בתום הדיון סיכמה יו"ר הוועדה, ח"כ רחל עזריה ואמרה "מוסכם על כולם שיש לדאוג לכך שגם העסקים הקטנים, שהם מנוע הצמיחה של המשק, יוכלו ליהנות מאותן הלוואות המונים שיהוו תחרות לאשראי הבנקאי ויתנו לעסקים אוויר לנשימה. יש פה דיון ענייני באשר למה היא הדרך הטובה ביותר לעשות זאת ועל כך נמשיך לדון גם בשבוע הבא".

בנוסף, הנחתה יו"ר הוועדה את הייעוץ המשפטי להכניס לנוסח הצעת החוק גם סעיף שיאפשר לעמותות וחברות לתועלת הציבור להעניק בפלטפורמות המקוונות הלוואות ללא ריבית לעסקים וליחידים, תוך התאמת התנאים והדרישות לצרכיהן.

תגובות

מומלצים