רדיו אלשמס הפיר זכויות עובדים ונקנס ב 150,000ש

תחנת הרדיו בשפה הערבית א-שמס ומנכ"ל התחנה הודו במסגרת הסדר טיעון כולל כי ניכו סכומים משכרם של עובדי התחנה ולא העבירו אותם ליעדם

25.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
רדיו אלשמס הפיר זכויות עובדים ונקנס ב 150,000ש

הסדרי הטיעון התקבלו בעקבות שני כתבי אישום שהגישה הלשכה המשפטית במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת. כתבי האישום הוגשו בגין הפרת זכויות עובדים, כנגד התחנה  וכנגד מנכ"ל התחנה. רדיו א-שמס הנה תחנת רדיו אזורית בשפה הערבית, בעלת זיכיון מהרשות השנייה להפעיל רדיו אזורי יחיד במגזר הערבי.

לפי כתבי האישום, שהוגשו על ידי עוה"ד ישראל שניידרמן מטעם הלשכה המשפטית, נקבע כי, במשך ארבעה חודשים ניכתה התחנה סכומים משכרו של אחד מעובדיה ולא העבירה אותם ליעדם, כמו כן ערכה התחנה תלושי שכר שלא כדין וכן, לא שילמה פדיון ימי חופשה. בנוסף, קיים אישום נוסף שצורף לפיו במשך 17 חודשים ניכתה התחנה סכומים משכרה של אחת מעובדות התחנה  ולא העבירה אותם ליעדם.

התחנה ביקשה להימנע מהרשעתה בטענה שהסכומים שנוכו מעובדיה היו נמוכים וכי הדבר נבע מנסיבות שאינן בשליטה. היא אף טענה כי תיקנה את ההפרות ושילמה לעובדיה את כל המגיע להם, הפנימה את הצורך בהגנה על זכויות העובדים, מינתה חשבת שכר ושכרה שירותי רואה חשבון שהכין תכנית כללית לפיקוח על כך שלא יהיו הפרות של זכויות עובדים. במסגרת הסדר הטיעון מנכ"ל התחנה, סוהיל כראם, הודה והורשע בכל העבירות שיוחסו לו ונקנס בסכום של 14,600 ₪. תחנת הרדיו הודתה בחלק מהעבירות ונקנסה בסכום של 21,000 ₪ בגין עבירות אלו. לגבי יתר העבירות הרשיעה נשיאת בית הדין, השופטת ורד שפר מבית הדין האזורי לעבודה בנצרת את החברה וגזרה עליה קנס על סך 113,000 ₪. בסך הכול נקנסה תחנת הרדיו ב-134,000₪.

בשלוש השנים האחרונות בגין הפרות של צו הרחבה לפנסיה חובה וחוק הגנת השכר (ניכויים ואי העברה) הוטלו על ידי מינהל הסדרה ואכיפה כ-4,100 התראות מנהליות וכ-700 עיצומים כספיים בסכום של 52,000,000. כמו כן הוגשו על ידי הלשכה המשפטית ו-130 כתבי אישום.

המינהל פועל גם בתחום ההסברה ולאחרונה יצא בקמפיין משרדי להעלאת המודעות לזכויות העובדים בחברה הערבית. במסגרת הקמפיין הושק אתר אינטרנט בשפה הערבית בנושא זכויות עובדים, המנגיש את חוקי העבודה. הקמפיין הוא נדבך נוסף ומשמעותי על פעולות הסברה אחרות שנעשו לאחרונה במשרד בשפה הערבית, לדוגמה הפצת זכותונים בשפה הערבית והאפליקציות החינמיות בערבית "בני נוער עובדים" ו"זכותון להריון", המנגישים את הוראות חוק עבודת נוער וחוק עבודת נשים, בהתאמה.

מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, הגב' יפה סולימני: "כל מעסיק חייב על פי חוק להפריש לפנסיה עבור כל עובד. חשוב שהעובד יוודא שהמעסיק אכן מפריש סכום שכזה וכן, שהניכויים עבור הפנסיה הגיעו ליעדם (לקרן הפנסיה). אנו מזמינים את ציבור העובדים והמעסיקים להיכנס לאתר המשרד molsa.gov.il ולהיוודע לזכויות העבודה הן בשפה העברית והן בשפה הערבית. בנוסף, להגשת תלונות  בנוגע להפרת חוקי עבודה ניתן לפנות אלינו בטלפון 2570*".

עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית: "ניכוי סכומים משכר ללא העברתם ליעדם היא מהעבירות החמורות בתחום דיני העבודה. במקרה הנוכחי קיים ריבוי עבירות שבוצעו במשך חודשים רבים. אנו שמחים שהנאשמים לקחו על עצמם אחריות לשנות את התנהלותם ולצד הענישה וקבלת האחריות על מעשיהם הכניסו מנגנון פיקוח ובקרה על מנת למנוע ביצוע עבירות בעתיד. אנו תקווה כי כלל המעסיקים במשק מבצעים ויבצעו פעולות פיקוח ובקרה על מנת לוודא עמידה בדרישות על פי חוק".

תגובות

מומלצים